Hur laddar jag utan balanseringskontakt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matsa
    • nov 2006
    • 613

Ursprungligen postat av chulie
    Okej, då förstår jag, perfekt! Det finns så många olika inställningar på laddaren, men om jag laddar med rätt antal celler och rätt antal A är det bara att köra? Eller finns det kanske ytterligare något man ska tänka på? Ja den ska ju stå på lipoladdning också.
    Det viktigaste är väl då att aldrig lämna laddningen på hemma och sticka ut på annat.

Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" * :crazy_pilot:

Kommentar

• chulie
      • dec 2007
      • 174

Då vet jag, ha en god jul!

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

...och att du väljer ett balanseringsprogram och likaså LiPo och inte nån annan batterityp...
        Roger

Kommentar

• PeteriÅseda
          • nov 2012
          • 41

Har en laddare lika den och funderar på där man kan avläsa "charged capacity" vad är det igentligen man läser ? ....mAh ? .... så att det värdet skall upp mot märkningen av acckens kapcitet ?

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
            • 857

Det anger hur mycket du har laddat batteriet i mAh, det bör stanna på ca 80% av det mAh värdet som står på batteriet om du laddat ur lagom mycket.

Sent from my ZTE BLADE III using Tapatalk

Kommentar

• PeteriÅseda
              • nov 2012
              • 41

Men av någon anledning så säger laddaren att batteriet är fullt när det bara visar 5-6 i charged capacity det är små 1s celler till en blade nano

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

5-6 med vilken enhet? Hur stora batterier har blade nano? Om det är 1S 150 mAh så går det i 5-6 mAh om batteriet var fullladdat innan och cirka 135 mAh om batteriet var utdraget lagom.
                fredrik

Kommentar

• PeteriÅseda
                  • nov 2012
                  • 41

mAH antar jag

då är ju frågan varför modellen inte drar ur acken utan stannar och varnar för låg spänning nästan med en gång
                  kanske inte fel på ack eller laddare då

Kommentar

• henke2
                    • mar 2011
                    • 3188

Nu har jag inte lusläst tråden, men fäller in lite info iaf.

Att ladda ett batteri bygger på att man vet vad man gör, tycker jag. Balansering och avancerade laddare gör livet enklare men är inte nödvändigt egentligen. Om man är rädd om sitt batteri och aldrig laddar ur det under 3 volt per cell eller överstigit en rimlig strömstyrka (10-15min flygtid) så behöver man egentligen inte använda sig av balansering.
                    Nu tar man dock div genvägar genom att inte riktigt hålla sig till 10-15min flygtid och att ladda med mer än 1C, flyga helt tomt etc.

Förr på den tiden li-po var nytt så balanserade vi aldrig. 600cykler utan minsta problem, men det var då och ungefär 3C i snitt i urladdning. 10S3P 42V 6000mAh paket för ca 10000kr. Naturlagarna gäller än så kör du låga urtag så funkar det. Typ mottagarackar.

Just för trådskaparen så skulle jag rekommendera en lipo-påse för en gång skull. Små ackar fixar en sådan utmärkt och det är en säkerhet.

Sorry, way before youtube

Senast redigerad av henke2; 2013-12-27, 10:01.
                    Superhero

Kommentar

• freddan_6
                      • aug 2006
                      • 2655

Ursprungligen postat av PeteriÅseda
                      mAH antar jag

då är ju frågan varför modellen inte drar ur acken utan stannar och varnar för låg spänning nästan med en gång
                      kanske inte fel på ack eller laddare då
                      Om du mäter så vet du. Om du inte mäter så gissar vi. En voltmeter i försenad julklapp vore på sin plats. Och kanske en amperemeter? Tångamperemeter som tål DC Current är populärt. Jag har en wattsup i stället.

-edit AC bytt mot DC
                      fredrik

Kommentar

Arbetssätt...