Klarar laddaren acken?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andWho
    • nov 2007
    • 550

Ursprungligen postat av freddan_6
    När du räknar effekt så räcker det att räkna märkspänning för accen. När spänningen går över märkspänning så går laddningen över till CV (Constant Voltage), och då går strömmen ner.
    Så räkna på effektbehov för 6S räcker det med 6*3,7=22,2V. (och därmed 222W = ungefär 220W för 10A)
    2C ger 20A ger 440W.

Power distribution board blir varmt över 10A så jag tror inte det går bra att använda för 40A.

4 stycken 206B skulle räcka, eller två stycken 406B duo.
    Nej, så är det ju inte. Laddcykeln går med konstant ström upp till max-spänningen, 4.2V för vanliga LiPos. Sedan hålls denna spänning konstant med sjunkande laddström.

Man måste alltså räkna max effekt med 4.2V x cellantalet x Laddström. För vanliga LiPos alltså. Andra kemier har andra maxspänningar och kanske t.o.m. andra laddcykler.
    /A

/A

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6806

Ok, nu när jag kikar på RCFlight så skulle en iCharger Duo 406 (B? vad nu det står för hos vissa webshops) samt 33A 1000W 12-30V nätdel räcka http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...00-w-12-30-vdc för att ladda två st 6S 10000 mAh samtidigt (en per kanal). Dvs 20A och 504W vid 1C laddning. 1C-laddning tidsmässigt är hanterbart och behöver inte ladda 4 samtidigt, som det är nu.
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6806

Skaffade en sån här parallell-laddare (Power ParaBoard):

...som ska kunna ladda två till fyra likadana LiPos samtidigt.

Med tanke på hur flummig texten är i produktens bruksanvisning där I = current men även V = current samt att det heter Barrery och inte Battery... och att texten på RCFlights sida som hakar på denna felbenämning (enligt mig) förvirrar det hela...

"V=v1+v2+v3+v4, där V är den totala laddströmmen i Ampere.
        v=laddströmmen för varje batteri.
        Ex. Ladda 4 st 2200-3S med 1C = 2.2+2.2+2.2+2.2 = 8.8 A. Laddaren ställs in på 8.8 A och 3S LiPo.
        Ladda endast batterier med liknande kapacitet tillsammans! Använd huvudet!"

...så tänkte jag att det är bäst jag frågar här före jag ens kopplar in ParaBoard'en.

Det är ju en parallell-laddare så jag är rätt säker på att man ska ställa in 3S om jag laddar 3S-Lipos.
        Fast det står i manualen att V total = V1+V2+V3+...+Vn samt att man ska ställa in I total = I1+I2+I3+...+In, dvs inte alls samma sak, för hur många laddare klarar av att ladda 4 st 6S-LiPos om totalspänningen ska vara 22.2+22.2+osv?

Och strömmen... strömmen ska i parallell-laddning fördelas, så där skulle jag nästan kunna tro och ana att det är I total = I1+I2+...+In.

Dvs ska man ladda 4 st 3S 2200mAh med 1C så ska man ställa in 3S och 4x2200mA... dvs 3S och 8800mA.

(skulle det ha varit serieladdning av samma LiPos skulle strömmen ha varit 2200mAh men spänningen 4x3S om det hade varit samma fyra ackar)

Am I right?

Kommentar

• pernstig
          • nov 2006
          • 1184

Du tänker rätt!
          /Leif

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Som pernstig redan konstaterat så tänker du rätt Ålänning medan den som skrivit "bruksanvisningen" uppenbarligen är väldigt förvirrad när det gäller benämningarna på ström resp spänning...
            Roger

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6806

Underbart! Nu har jag iofs löst dagens laddningsproblem inför dagens flygning med att ladda med tre laddare så jag överlevde den kaotiska starten på dagen att få ångest av att inte få flyga så mycket jag vill. Men nästa gång ska det laddas med ParaBoard. :-D Tack för snabba svar.

Kommentar

• SniffSwe
                • maj 2016
                • 513

Helt rätt

Kolla alltid spänningen i varje cell så att dom inte avviker för mycket och koppla in de accar med lägst spänning först(inte säkert att det behövs med den boarden men det är god praxis). Jag antar att du redan vet men det räcker med att du kopplar in batterierna i boarden för att dom ska kopplas ihop med varann, så strömmar bildas direkt när man kopplar in dom pga olika nivåer i cellerna. Mao kan man få höga ladd-strömmar redan innan man börjar ladda om det skiljer mycket.

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Ursprungligen postat av SniffSwe
                  Helt rätt

Kolla alltid spänningen i varje cell så att dom inte avviker för mycket och koppla in de accar med lägst spänning först
                  Ordningen för inkoppling gör absolut ingen som helst skillnad. Se bara till att ha spänning inom 0,06V/cell på alla ackar.
                  fredrik

Kommentar

• SniffSwe
                    • maj 2016
                    • 513

Ursprungligen postat av freddan_6
                    Ordningen för inkoppling gör absolut ingen som helst skillnad. Se bara till att ha spänning inom 0,06V/cell på alla ackar.
                    Jag håller med om att det inte spelar någon roll på likadana batterier som ligger inom 0,06V/cell. Men att säga att det "absolut inte gör någon som helst skillnad" är ju fel. Det är ju den lägsta som ligger mest i riskzonen ifall det diffar mer är 0,06 någonstans och då är det ju sämre att låta den ta emot strömmen från flera parallellkopplade som är högre än att först låta den ta emot ström från den som är näst lägst för att sedan låta dessa två gemensamt ta emot ström från den som är nästnäst lägst o.s.v.

I en perfekt värd kan det ju kvitta men det kan ju handla om accar av olika skick och kondition samt användarfel, mätfel mm, så nog är det väll god praxis?

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6806

0,06V/cell? Hur kom ni fram till det? Jag vet att det går att räkna ut, men vet ej hur (har ej tänkt så länge heller)... men antar att ni grundar det på maxströmmen som bordet klarar av när man kopplar in alla ackar och de får "balanseras" den hårda vägen före man koppla in bordet i laddaren. Säkringarna är på 40A och bordet i sig klarar av att ladda max 25A (men det grundar sig säkert på dimensioneringen på plus- och minuskabeln och dess kontakt eller komponenterna på ParaBoarden. Så hur räknar man fram? Antar att ni räknat med 6S och maxström och sen vilken spänning maxströmmen ger vid ihopkoppling. Grundtanken är ju: Spänningsskillnaden får inte vara för hög, för då går det för hög ström från ack till ack och det klarar inte bordet av.

En varnning med tips... nu när jag ser att ParaBoardens plus och minus-kablar är helt öppna och kan kortsluta samtliga ackar när som helst före man kopplar in dem i laddaren så rekommenderar jag att man ansluter jordkabeln före man kopplar in ackarna i parabarden. Sen när man pluggat i alla ackar så pluggar man i balanseringskabeln, sen pluskabeln.

Kommentar

• SniffSwe
                        • maj 2016
                        • 513

Rätt iakttagelse, man bör koppla in boarden i laddaren först för att undvika kortslutning

Det handlar inte så mycket om vad boarden klarar utan det har mer att göra med att ladd-strömmen till en cell inte får bli för hög. Vi laddar ju normalt med 1C och när man parallell-kopplar accarna så ska man ju hålla nere ladd-strömmen som uppstår till varje cell. Urladdnings-strömmen på cellerna har en del marginal eftersom många är specificerad för 75-150C discharge ^^

0,06V/cell tog jag faktiskt från freddan_6 och inget jag går efter själv men om man håller sig inom 0,06V/cell så är man nog rätt säker så freddans kommentar är så gott som korrekt att det inte spelar någon roll så länge man är inom 0,06. Jag går normalt högre än så, men är också noga med i vilken ordning jag pluggar in accarna.

Tex.
                        3,80
                        3,81
                        3,82
                        3,90

Dessa skulle jag koppla ihop från låg till hög eftersom när jag kopplar in 3,90 så kommer lägsta cellen 3,80 att få hjälp av 3,81 och 3,82 att ta emot strömmen(dom tre har förmodligen vid detta läge blivit en 3,81 cell med 3ggr kapacitet). Jag skulle aldrig koppla in dom från hög till låg eftersom då får 3,82 ta all ström från 3,90 själv.

Kommentar

• freddan_6
                          • aug 2006
                          • 2655

Ri ligger normalt på 10mOhm-30mOhm för 2200mAh för bra celler. Det finns två stycker Ri att ta hänsyn till. Max laddström t.ex. 1C = 2,2A. R*I=U. 4,4*0,04= 0,088V.
                          fredrik

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6806

Jag tog 2200 som exempel. Har allt från 2S till 6S samt allt möjligt från 360 till 5000mAh.
                            Tack för formeln! Ska kollas upp. Men tror de flesta ackarna är som de ska, är GensAce, Gravity o mm.

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6806

Håller på premiärladdar två Gravity 3S 1300mAh 30C nu (totalspänning 0,03V skillnad mellan dem).
                              Det först jag fastnade på var att vilken kontakt ska till vilken.
                              Det finns inkopplingsschema i bruksanvisningen för det parabord som klarar 6 ackar samtidigt (min klarar 4).
                              Dvs vilken XT60-kontakt hör till vilken balanseringskontakt.
                              Nåja... jag följer bruksanvisningen för "4-bordet" då... och kollar på nätet hur andra kopplat in.
                              Det är blandat... folk har kopplat kors och tvärs.
                              Så... är det nån skillnad?

Det är denna jag har:
                              The best quality First Person View equipment. Free or discounted shipping on all orders.Drone Racing, RC Airplanes, FPV Cameras, FPV Goggles, Video Transmitters, RC Quads, Drone Antennas, Lipo Batteries, and Ground Station Equipment.All available for amateurs, schools, hobbyists, government, and wholesale buyers.

Bruks säger (för 6 st):
                              Nedersta XT60 hör till nedra vänstra balanseringskontaktklungan.
                              Folk på nätet använder samma, eller så har de nedre XT60 och högra balanseringskontaktklungan till samma ack.

Hur svårt kan det vara för en tillverkare att på själva produkten markera vilken som hör vart om det nu är nån skillnad?

Det står i manualen att man alltid ska ansluta balanseringskontakterna först (så gör jag med alla andra laddare). Sen XT60.

Kommentar

• SniffSwe
                                • maj 2016
                                • 513

Spelar ingen roll vilken XT60 kontakt du väljer eftersom dom är parallellkopplade

Kommentar

Arbetssätt...