Dåligt gensvar.
Kollaps
X
-
Har också börjat köra och testa båt, spännande med nya utmaningar
lite som i bilvärlden så var mitt intryck att ingen riktigt vet vad det behövs för batterier, förbrukning, kv, kylning mm. Har kört en Traxxas Spartan mycket och plöjt igenom och testat ett antal reglage, motorer, kontakter, batterier och proppar nu.
Som i bilvärlden och viss del flyget också finns det mycket överspecad dynga som inte håller för vad de lovar. En snabb båt har en förmåga att förbruka en stor mängd energi... konstant som bara kan liknas med extrema EDF modeller, svårt att uppnå ens med stor 3D heli. Men en stor skillnad och det är att i båten kan man i regel ta med sig en massa batterier, så det drar inte bara mycket, länge dessutom
Exempel på förbrukning i Spartan
42x55mm prop
32000rpm
110A
23v
2530watt
8500mAh förbrukat
Reglage 65grader
Motor 48grader
Hastighet peak ca 80kmh
Vid accerelation och snabbt gaspådrag så proppen kaviterar kan det dra mycket ström, beroende på prop kan dessa peakar vara högre än vid full fart/ gas. Vill man konsumera energin "försiktigt" tjänar man mycket på att sätta in en fördröjning på gasen samt en "soft start" funktion.
Båtreglage och vattenkylning i all ära, men bäst resultat har jag fått med ett flygreglage som bara är luftkylt hehe.Kommentar
-
Skaffade en 26cc båt i fjol, eller om det var året före. Kul grej! =) Men bara hunnit köra EN gång än.
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Det är inte VP-rör utan avloppsrör DN32 elr 40mm. Finns även dom hos bygg/vvs-handlare...
/MickeKommentar
-
Ingen aning vad det är för rör, men det är starkt, lätt och smidigt. Med banden bär man båten smidigt och den står stadigt i ställningen. =) Glömde ju länken till det hela (ni ser varför jag bara kört en gång.. haha... är så gått som körklar igen nu):
Skulle va kul mäta hur fort den går, den körde i från en båt vi filma ifrån som gick 42 iaf. Men men... fart... hastighet.. *himlar* :-D
"den går säkert 100 km/h" säger ägare till sina metanol-bilar :-Dwww.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Bättre gensvar.
I går kväll, lördag skickade jag ännu en förfrågan om båtar, denna gång till HAB i Ljungby. Och se, några timmar senare får jag ett trevligt svar från Tomas på nämnda företag. Mycket trevligt bemötande från honom och det resulterade i att vi beställde två elracerbåtar. För nu ska ju liksom tanten också ge sig ut på böljan blå och eldrift verkar vara enklast att komma igång med för hennes del. Inga tjyvstannande motorer eller oljekladd och det kan ju vara en fördel om jag ska få henne att fortsätta med den här trevliga sporten!
Nu ska jag bara avsluta träarbetet med Riva-båten. Sedan blir det inköp av axlar och propellrar, axelstöd, roder osv. Och det lär nog hamna hos Janne på Miniracingteknik. Motor och reglage är redan beställt på Airmedia och lär snart komma till Svedala.
Trevlig helg,
Kay krutKommentar
-
I juni 2010 vare, är nästan så jag ångrar att jag sålde båten nu när jag inte sett den på ett tag. Men den gick jäkligt bra kommer jag ihåg
(för de va du som kom till såtenäs å hämtade den?)
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,Kommentar

Kommentar