Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
I dag var det någorlunda bra väder för en söndagstripp. 4 grader varmt och bara lite duggregn, med andra ord en bra Skånehelg. Så tanten och jag drog en sväng till vår badsjö vid Hyby kyrka och provade hennes Outlaw-elbåt för första gången. En av accarna, en Graupner V-maxx från Hobbyborgen, visade redan vid första laddningen att en cell inte var riktigt kry. Och mycket riktigt, redan efter ca 2 minuter så gick reglaget in i halvfart. En koll visade att tre av cellerna var fulla och en var i stort sett tom. Så i med ett nytt batteri och nu gick det plötsligt mycket bättre. Efter fem minuters rattande med i stort sett fullgas hela tiden, var det fortfarande krut i paketet. Nu fick tanten ta över radion och genast blev det lite lugnare på vattnet. Det var hennes första försök någonsin att ratta en båt och det gick över förväntningarna. Jag slapp bada i det 7-8 gradiga vattnet. Något som jag hade i baknacken efter tidigare försök att övervinna alla universums lagar.Med ett leende lyfte hon så småningom upp båten på bryggan och sa "det får vi göra om när det blir lite varmare" och jag kunde glatt konstatera att vi fått en ny båtåkare i ledet. Nästa provkörning lär bli Rivabåten men då får det vara lite varmare.
Nu är det bara några timmar kvar på det här året och ungarna i kvarteret har redan smällt upp halva månadslönen. Så sitter man här och funderar och får dåligt samvete, vad var det man gav som nyårslöfte för ett år sedan. Ja, själv så lovade jag att bygga en ny kärra för varje "Östersundsträffen" som jag besöker och det löftet har jag kunnat hålla än så länge. Och så skulle jag bygga färdigt min gamla "Marblehead" segelbåt som har levt en tynande tillvaro i ett förråd i källaren i flera år. Attan också, den hade jag glömt, så nu har jag helt plötsligt fått eld i baken, rotat fram båt och färgburk, tapetserat halva hobbyrummet med rödfärg och så står den där på bänken och glänser. Glad i hågen rotade jag fram alla tillbehör som jag tillverkade för ett antal år sedan, mast och bom, spridare och tackel mm. Ett sprillans nytt winchservo dök upp ur gömmorna och det mesta tycks vara intakt trots många års lagring. Och så kommer tanten ner i hobbyrummet, tittar lite förvånat på den ansenliga högen av delar och så säger hon "Vad är det där för något skräp som du har hittat, ska du inte kasta allt det där så att du får plats med alla flygplanen" !! Nej aldrig, jag ska segla den och dessutom har jag infriat ett nyårslöfte som jag gav för ett år sedan. Jag lär återkomma till våren när den är sjösatt.
Hej Kay
God fortsättning på det nya året, ser att Du har en "Marblehead" va kul, då får jag väl damma av min också, har inte varit i sjön på minst 15 år. Där nere i Skåneland nån stans vann jag SM i Marblehead, efter sedvanligt dopp fick jag tag på en telefon(detta var före mobilen fans) och ringde hem och berättade om segern, och hustrun svarade, ja ja, kommer du hem nu då! Så va den dan förstörd.
Att sy segel är ju riktig vetenskap. Seglet ska ha buk för att segla bra och naturligtvis ska den ha en vettig profil. Ja en profil precis som vi har på våra modellflygplan. Så det blev till att bygga ett "profilbord" med rätt böjning på båda håll, både längs och tvärs och sedan var det bara att klippa och klistra. På bilden är storseglet klart och försegel är "under konstruktion" och slåss med en vinge om platsen på byggbordet.
Hej Kaj, ser fint ut.
Kan du inte posta lite mera detaljer om hur du gör seglet?
Material mm ? Det vore värdefullt.
Jag är på g att rita en segelbåt och skall göra egna segel till den men vet inte riktigt hur.
Det blir ett skratchbygge efter egen design (så småningom).
Skall bli kul att följa, man blir "sommarsugen" när man ser båtbygge.
(Var ute och flög i -13°C i dag :-)
Om du Googlar på " Piedmont Model Yacht Club " så kommer du in på en trevlig hemsida. Välj sedan " Sailmaking 101 " i vänsterlisten så har du där en bra beskrivning på både hur du bygger skärbord och klipper/syr segel. Lycka till med ditt båtbygge och återkom gärna med bilder.
Bra guide där.
Var köpte du segelmaterial ? Hos en segelmakare ?
Vad körde du med för lim ?
Har du hittat någon ritning på ett segel någonstans så att man kan se ungefärlig procentuell välvning mm?
Kanske fanns på sidan men jag missade det i så fal.
// Mats W
Det mesta av vikt finns på den sidan. Dessutom finns det en bra sida, www.rcsails.com där du kan gå in på Tips&Tricks /sailmaking och hitta ytterligare information.
Efter att jag skurit våderna på mallbordet, strök jag samman dem med ett sk värmelim (strykjärnslim) med smeknamnet Fliselin som du kan köpa i sytillbehörsaffären. Anvisningar för hopläggningen finns på hemsidorna som jag nämnt. Sedan syr jag försiktigt ihop dem med sig-sagsöm och toppar med spinnackertape osv. Jag använder spinnackertyg och tape från www.skanehobby.se Väven finns i 1,5 meters bredd för ca 100:- /meter och tapen kostar 20:-/meter.
Kay! Du är en källa till kunskap och inspration.
Man tackar.
Fasiken vad jag är sugen på mitt segelbåtsprojekt nu!!
Har inte tid att gå till jobbet på dagarna längre :-(
Haregott.
// Mats W
Kommentar