Dåligt gensvar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kay.krut
    • jan 2007
    • 929

Hej Kjell !

Nej var inte orolig, jag ska inte sluta bygga flygmaskiner. Jag har bara tagit upp modellbåtsåkandet igen. Det har varit slumrande sedan 70-talet då lillbrorsan och jag åkte mycket båt. På den tiden fanns det inte mycket färdigt att köpa, inga li-po batterier eller färdigmonterade båtar. Man fick göra allt själv och fanns det inga grejor att köpa så tillverkade vi det själv. Jag minns när vi kom på den geniala lösningen att använda långändan, den halvrunda, på insexnycklar som drivknut tillsammans med en omsvarvad och gängad insexbult. Detta blev så småningom en nyhet från OS-fabriken några år senare !
    I dag är allt mycket enklare och dagens elbåtar åker ifrån nästan allt som finns att skapa. Inga silveroxidbatterier här inte. Ja tänk vad utvecklingen går fort.

Nej Kjell, jag tar bara en paus i modellflyget nu under höst och vinter och passar samtidigt på att ladda inför Östersund 2013.
    Då ska det bli trevligt att se din fina Cub i luften.

Kay krut

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6809

Är det bara på detta forum och www.smbf.info som man hittar svenska RC-båtgäng (forum)?
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• kay.krut
        • jan 2007
        • 929

Riva Aquarama.

Nu återstår det inte så mycket förrän det är dags för dop. Efter sju lacklager är jag måttligt road av båtlack och slipning. Nu blev resultatet ganska bra så det var nog värt besväret. Drivlinan är monterad och det mesta grovjobbet är avklarat så nu återstår det bara lite småpynt innan nästa bygge står för dörren.
        Motorn, en Leopard 4074/2Y samt reglage kommer från Airmedia. Övrigt till drivlinan, flexaxel och strut samt motorknut mm kommer från Miniracingteknik.

Sedan jag i tidigare inlägg skrev om dåligt gensvar, har faktiskt ytterligare två handlare svarat på mitt mail. Även om det var i senaste laget, båten är ju färdig nu, så är det ändå positivt. Det är ju, trots allt, på oss hobbyutövare som dom lever, så att svara på en seriös förfrågan om deras utbud kan väl anses som normalt, eller ? Och i synnerhet om det står på deras hemsida att man kan maila dem om man har frågor mm !

Sköt om Er,
        Kay krut
        Bifogade filer

Kommentar

• jocke1963
          • dec 2007
          • 2709

Dåligt gensvar.

Vilken skönhet!

Kommentar

• Mr J
            • maj 2006
            • 4130

Väldigt vacker!
            Men du skulle ju ha ett par dockor med sextiotalskläder...

Kommentar

• kay.krut
              • jan 2007
              • 929

Mats !

Det kommer, bara tanten hittar rätt storlek. Det stämmer inte riktigt med alla dom Barbie-varianter som finns. Dom är tyvärr för små så det blir till att leta. Men skam den som ger sig, en ratt, en gubbe i rätt storlek och hon är iväg på böljan blå.

Ha´de´
              Kay krut

Kommentar

• Flygsmurfen
                • sep 2006
                • 1349

Men hörru Kay Krut!!!
                Det är på tok för lite byggbilder i denna tråd (eller har du en annan tråd??).
                Skulle vilja se lite mer bilder på träkonstruktionen samt höra vad du använt för material.
                Speciellt i bordläggningen, inköpsställe ? Vilken lack mm.
                Ruggigt fint och inspirerande bygge, kan bara gratulera.
                Nu gäller det att hitta någon med stor inomhuspool så att du får testa skönheten i sitt rätta element.
                Jag är ruggigt sugen på något liknande en vacker dag.

// Mats W
                Flygsmurfen

Kommentar

• Thomas
                  • jun 2006
                  • 7682

... och inte liknar det en Cub heller!!
                  Sk*tsnygg!! Men, som sagt, en eller två chaufförer skulle inte sitta fel.
                  Du får komma in med den till Kvarnlandas inofficiella båtpöl som ligger i ändan av flygfältet.
                  Retroholic!

Kommentar

• kay.krut
                    • jan 2007
                    • 929

Jo du Mats, jag funderade på att lägga in en kort byggtråd här på sidan men jag blev terrad av mina flygkompisar för att jag börjat bygga båt så jag vågade inte sticka ut hakan. Nu var det visserligen i all välmening men man vet aldrig med modellflygare, dom kan hitta på allt möjligt !
                    Men när du nu frågar så ska jag försöka att göra en kort beskrivning. Ritningen hittade jag på www.woodenboats.com i A-4 format. Sedan förstorade jag upp den med hjälp av passare och skjutmått till ca 1350mm. Alla spant är byggda av Biltemas färgpinnar som finns i fem kilos förpackning och förmodligen avsedda för att tända brasan med. Lagom i storlek och framför allt billiga. Även kölen är skiktlimmad med dessa pinnar i tre lager. Bordläggningen är 1,5 mm björkplywood som är PU-limmad på spanten. Polyuretanlim är bra när det glipar lite här o där då det har en utfyllande effekt. Synd bara att det är så kort hållbarhetstid på den. Vidare så är plywooden fanerad med afrikansk mahogny, en billigare version som är laglig att saluföra, inköpt på Fredrikssons Trä i Arlöv. Tjockleken är 0,4 mm och den finns i storlekar runt 200 mm bredd och 2500 mm längd. Även denna är limmad med PU-lim. Däcksplankningen är 1,5 plywood samt fanér med 2mm balsanot stående mellan fanérremsorna och som sedan slipats ner. Resultatet blir ganska effektfullt när det är färdiglackat. Ja, lackeringen är ju ett kapitel för sig. Alla som besökt källaren har påtalat vikten av minst åtta lager lack !! Jo jag tackar, efter sju eller var det åtta lager båtlack så tyckte jag att det kanske skulle vara läge för ytterligare ett lager. Och så blev det så nu står den här och väntar på dop med sina nio lager lack ! Biltema har bra uretanbaserad båtlack för runt hundringen och som räcker gott för våra ändamål.
                    Nu återstår det bara att övertyga tanten om att båtåkande också är en trevlig sport. Och i dag har vi varit åstad och köpt en Futaba rattradio åt henne så det lär finnas hopp. Blir det bra väder i morgon, söndag, så ska vi nog ta en sväng med hennes Outlaw-båt. Jag lär återkomma i ämnet.

Och du Mats, tveka inte utan sätt igång med båtbygget. Får du problem under resans gång så finns det alltid någon att fråga här på sidan.

Sköt om Er,

Kay krut

Kommentar

• kay.krut
                      • jan 2007
                      • 929

Ups! En korrigering:

Classic wooden boat plans is a growing collection of established plans that are ready to be printed and then laid out for full size building. Popular plans include Riva Aquarama, Palm Beach, Custom Barrelback, Gar Wood speedster, Baby Bootlegger, Chris Craft and Hacker Runabouts, Rosita, Miss APBA,

Ursäkta missen.

Kay krut.

Kommentar

• Flygsmurfen
                        • sep 2006
                        • 1349

Man tackar och bugar för denna förstklassiga info.
                        Biltemas pinnar var ett jäkla bra tips!!
                        Dina flygpolare får du göra något åt. Byggen som detta måste upp på nätet, detta är allmänt intresse.
                        Nu är det bara tid som fattas.
                        Jag har ett ubåtsprojekt som slumrar lite, hoppas komma vidare med det snart.
                        Det är ju ett mer "ingenjörsaktigt" projekt men jag är ruggigt sugen på att bygga med lister och plywod.
                        Funderar på någon form av segelbåt i lite större storlek??
                        Vi får se vad det blir.
                        Först skall några flygmaskiner bli klara.

Ha de..

// Mats W
                        Flygsmurfen

Kommentar

• kay.krut
                          • jan 2007
                          • 929

Hej på er !
                          I dag var vi ute och testade räckvidden på tantens rattradio, en Futaba Megatec 3PM 2,4 FASST. I specifikationerna står tydligt "Maximum outrange 80 meter. Optimum condition" Och då undrar man ju, är det inte bättre räckvidd på fa...tyget, vad är det man gått åstad och köpt! 80 meter kan ju tyckas lite väl i underkant om man ska köra på vattnet med lite större båtar och på lite längre avstånd.
                          Så vi for iväg ut i den skånska naturen och till en förträfflig raksträcka vid Näsbyholms slott. Där placerade jag tanten och mottagaren och tog sändaren med mig för en liten promenad. Vi hade bestämt att hon skulle fäkta med båda armarna, ett vedertaget skånskt uttryck för att "skiten fungerar" när servot rörde sig. Så efter en lagom promenad på runt två hundra meter provade jag och tanten hoppade omkring som en värpsjuk höna. Jo, det fungerade så jag marscherade iväg ytterligare ett par hundra meter. Ett nytt försök och hon for runt på vägen med båda armar fäktandes som den bästa skuggbrottare. Jo nog verkade det som att allt var okay. Då trippade jag iväg en bra stund och mötte under vägens gång en bil med ett äldre par. Några hundra steg längre fram rattade jag åter på radion och ser plötsligt att bilen bromsar in långt där borta vid svängen. Nu var jag så långt borta att jag inte kunde urskilja tanten eller se vad hon hittade på. Så det var bara att promenera tillbaka samma väg, nu något längre tycktes det. Väl framme fick jag ett gott skratt, hon hade som överenskommet viftat med båda armarna när servot snurrade vilket det äldre paret i bilen uppfattade som att hon behövde hjälp. Nej hade hon svarat på bruten engelska, No, no I`m only checking a radio ! Ridå.

Och vad fick vi ut av detta, jo räckvidden var mer än tillräcklig. Vi mätte sträckan med trippmätaren och fick ca 800 meter. Och detta var utan avbrott eller återstart av mottagaren. Förmodligen hade det gått ännu längre men jag tror inte att man kör 800 meter ut från bryggan så vi bestämde oss för att åka hem och därmed undvika att skrämma fler turister.
                          Nu ska radion monteras i hennes Outlaw-båt så att hon har något att träna med innan Rivan ska i sjön.
                          Jag bara undrar varför Futaba har angett räckvidden till runt 80 meter vid optimala förhållanden !
                          Vi återkommer.
                          Kay krut

Kommentar

• Magoozi
                            • jul 2007
                            • 242

Kan det vara så att futaba menar 80 med nedsatt uteffekt-knappen intryckt? Jag har en liiiiten knapp bak på lin futaba 2,4 modul. Den ska tryckas in när det ska testas räckvidd, när knappen är intryckt sänder tydligen radion med mycket begränsad styrka.

Kommentar

• kay.krut
                              • jan 2007
                              • 929

Nej Magoozi, jag tror inte det för jag kollade hela sändaren men inte fasen sitter där någon knapp. Jag kontaktade också Minicars i morse och enligt dem så finns den funktionen bara på dyrare anläggningar samt på flygradioapparaterna. En anledning till att Futaba bara anger 80 meter som räckviddsgräns kan vara att det finns länder med olika uteffektsbegränsningar, bl a Frankrike och då vill Futaba vara på säkra sidan. Och de flesta bilåkare kommer kanske sällan längre bort än 80 meter.

Kay krut

Kommentar

• Kenneth E
                                • okt 2006
                                • 3445

Förra veckan släppte Frankrike på sin regel om låg effekt, så nu kommer alla radioapparater i Europa att märkas lika i framtiden, skönt.

Balsa Regn

Kommentar

Arbetssätt...