Tänkte bygga en ubåt i vinter
Kollaps
X
-
Jag ville ha båten klar för vattnet, så jag kan ta med och köra på båtträffarna.
Intrimningen är svårast, en inställning i ytläge och en annan i dykfasen.
Nej dyktanken är fast.
Det var gött igår med poolen, först test av ubåten sedan i och dök efter de tappade vikterna.Kommentar
-
Ubåten ser hemsk ut med de 6 trasiga hålen i nosen så jag gör mitt bästa för att få det fixat, har ända tills den 11:e på mig till nästa båt träff.
Har nu försökt rikta hylsorna i alla led, men nära får duga. Har här punktat fast rören med CA och kicker. Nästa steg blir att gjuta fast dem så de sitter stadigt.Kommentar
-
Blev lite slipa och åter spackla idag, men måste lägga ett tjockt lager spackel på sidorna då jag tydligen slipat för djupt där, förhoppningsvis blir det klart imorgon för sprutspackel. Och om vädret håller även målning. Passade även på att öka diametern på relinghålen på däck då för att lättare släppa ut fångad luft under däcket och tornet.Kommentar
-
Så, då börjar det likna en ubåt. Färgerna är på, grå, svart, vit och klarlack matt. Målade först undre halvan av skrovet i grått, sedan maskerades vattenlinjen och efter det la jag på det svarta för att avsluta med klarlack. På med vitt runt vattenlinjen för att simulera att den legat i vattnet ett tag samt målade det vita på roderna. Har även målat lite gul 2-komponent färg på vikterna i skrovet som skydd mot rost och det lär väl ta ett dygn innan den färgen torkar om den nu kommer att torka då den är sedan 2003. Nästa blir att sätta ihop allt och balansera om ubåten pga jobbet i fören med torpedrören, får hoppas det blir premiär på lördag.Kommentar
-
-
Vilken grej! Blev riktigt bra. Finns det någon sorts säkerhetssystem till dem? Tex om den börjar sjunka, eller radio-kontakten tappas osv.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Idag har jag bytat ut BEC mot en på 3 A, originalet var på 1.2 A och troligtvis gick den varm av stabiliserings sensorn som är ganska nervös och vill hålla ubåten på rätt köl och låter ett servo jobba ganska mycket, vilket gör att den troligtvis överhettar. Körde den nya ett tag och lyckades inte få servona att sacka, vi får se.
Det finns ett säkerhetssystem som öppnar solenoiden vid ström avbrott eller korrupt signal som tömmer dyktanken. Just nu är allt itu plockat och skall sättas ihop för ännu en test imorgon.Kommentar
-
Premiär i MMBK's damm i Malmö. Ingen bra film men den blev blöt i alla fall.
Kommentar
-
Gjorde en ny test idag hos MMBK. Hade förbättrat roder utslagen, bytat ut två stötstänger, lödat om pluspolen, återinstallerat motorn. Ubåten svänger bättre men behöver mer roder. Tyvärr går det inte att köra med modellen där då den fastnar i undervattens växter. Jag rodde ut och letade efter en försvunnen båt den sjönk förra veckan och hittade den, den är tillbaka hos ägaren.
Att fixa nu på ubåten: dykrodert skall kopplas in, tillverka en stötstång till ett roder, belysning samt dra antennen utan på dykröret, frågan är om man kan förlänga antennen?Senast redigerad av Kenneth E; 2020-07-18, 12:30.Kommentar
Kommentar