Det gäller numera även för frekvenshopp. Alternativen är LBT vid varje hopp, eller hoppa vilt omkring och undvik de frekvenser man upptäcker kollision på.
Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)
Kollaps
X
-
Om inte väldigt många sändare är aktiva samtidigt så skulle man nog inte märka av någon enstaka frekvenskollision eftersom kollisionen varar under väldigt kort tid. Sändarna hoppar ju snabbt till en annan frekvens osv. EU-direktivet är ganska omfattande och det är svårt att veta varför just FrSky gjort en särskild FW för detta men goda skäl har de säkert haft. Och svårt är det också att förstå varför inga andra fabrikanter har behövt göra likadant. Har de känt till och följt direktivet innan det kom till?Tycker mig ha läst att "Listen Before Talking" har tillämpats av de flesta 2,4 GHz-system redan från början dessa blev tillgängliga på marknaden så det är i så fall inget nytt. I annat fall hade vi nog redan råkat ut för massor av "oförklarliga" radiostörningar.
Roger/LeifKommentar
-
Vi har haft problem med vissa kombinationer av mottagare och nyare versioner av FW till Futabas 14-kanalare vilket medfört att dom fått baka tillbaka till FW-versionen före. Sen har ju Spektrum också en speciellt EU-version av sändar-FW verkar det som för det går ju inte att köra gamla DSM2-mottagare på nyare Spektrum-sändare.
RogerKommentar
-
Nu har kompisen och jag äntligen fått våra X9E och de ger ett gediget intryck jämfört med X9D men man bör ju som redan påpekats inspektera FrSky:s sändare och X9E är inget undantag.
SC (nr 7 på höger sida) fungerade inte på kompisens sändare, kontakten var inte helt ner nertryckt i kontaktbanken.
Ratten F2 som jag vill använda som volymkontroll fungerade inte alls på min sändare men blev helt OK efter kalibrering.
Kontakterna som ansluter den rörliga delen på spakarna vickar oroväckande med spakrörelsen, jag fixerade med smältlim.
Ett stort problem för mig är armarna till halsremmen (jag gillar inte den bökiga selen), sändaren blir obalanserad och hänger kraftigt framåt. Här måste någonting göras, kanske bocka till 5 mm rundstål på lämpligt sätt eller följa tips som finns på rcgroup:
http://www.rcgroups.com/forums/showt...484787&page=75 inlägg #1117 eller
http://www.rcgroups.com/forums/showt...484787&page=76 inlägg #1126
Svenskt tal fungerar (vid snabbtest) efter att jag möblerat bland filnamnen på det sätt som Göran "Utmanaren2002" beskriver tidigare inlägg
PS. Det skrivs en del om X9E i den lååånga tråden om Taranis D så att samma info kommer upp här. Vi får väl leva med dubbel info ibland./LeifKommentar
-
Leif
Jag har flugit en hel del med min X9E och är nöjd med den efter att ha fixat en enkel upphängning i selen som balanserar den och även säkrar den om de rörliga armarna skulle brista. Skall fixa ett foto som visar hur jag gjort!
/GöranEn dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!Kommentar
-
Roger
Hur kan du tro det! Jag är sååå stolt över att löst problemet enbart med en enkel stump reservlina från min tid som skärmflygare...
Ser kanske lite primitivt ut men funkar kanon!
/Göran
PS Avvaktar med bild tills någon begär att få se den
En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!Kommentar
-
Begäran om bild härmed inlämnad
/LeifKommentar
-
-
Kommentar
-
Leif
Kanske skall färga linan gul så blir lösningen snyggare, eller vad tycker du?En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!Kommentar
-
Hej, jag blir inte klok på hur det här med script funkar. Det är något grundläggande som jag inte lyckas knäcka. Jag har tankat hem lite telemetriscript och provat att spara dem som \SCRIPTS\<modellnamn>\telem1.lua.
Ett av scripten jag testat ska rita upp graf över DLG-flyghöjden i ett telemetrifönster. Problemet är att jag inte lyckas få upp någon telemetriskärm. Jag lyckas aktivera de inbyggda skärmarna, det är de scriptstyrda som inte funkar. Hur ska scriptet köras igång egentligen? Jag har provat att aktivera scriptet genom att koppla det till ett telemetrifönster via menyfliken "Telemetri -Telemetry screen 1 - Custom screen type - Script". Problemet är att det dyker aldrig upp några script i pulldownmenyn. Jag kan däremot hitta scriptet om det sparas som \SCRIPTS\telem1.lua, dvs fel mapp. Scriptet verkar dock inte funka för det blir bara vit skärm för det telemetrifönster jag kopplat till scriptet.
Är det nån som börjar få häng på det här med lua och kan ge lite ledtrådar så vore jag grymt tacksam.
En till liten fundering:
Det finns en flik som heter "PG#12 Custom Scripts"
Den saknas helt i min radio. Är detta en flik som blev inaktuell i senare FWreleaser eller är den något som jag borde ha?
MVH!
/Johan
(Jag kör den senaste versionen av FW som man kan tanka hem från FRSKY, dvs 2.1.4)Kommentar

Kommentar