Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Utmanaren2002
    • aug 2006
    • 231

Tips
    Servomenyn kan nås från alla sidor om man håller menyknappen intryckt. För att återgå till sidan trycker man exit
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

• GliderKing
      • jan 2007
      • 177

har nu läst tidigare inlägg och ärligt talat verkar det vara "krångligt"..! att få till ét?? med denna nya fina radio.

Hade planer på att införskaffa mig en sådan men nu tvekar jag och förblir min MC24 och Jeti Dc16 trogna.....

Lycka till Grabbar med era Taranisar och programmering....

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
        • 229

@Haskell: Trist att du inte får till det. En delta är så enkel att det inte rimligen borde kunna gå snett. Försöker jag programmera en delta med inbyggda Wizarden så blir det så här: https://drive.google.com/open?id=0B4...HNiYV9nb3NFS1U
        Du kan väl ladda upp ditt försök så kan vi se vad som går snett.
        /J

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
          • 229

@Gliderking: Tack!
          X9E en tämligen unik radio och däri ligger både dess styrka och nackdel. Nackdelen är att alla måste sätta sig i skolbänken igen innan de kan komma igång med första programmet, för upplägget är HELT annorlunda. Kan man inte offra tid till att sätta sig in i grunderna under några timmar (typ kolla lite youtube-videos) så bör man absolut fundera på att satsa på något annat märke.
          MEN, kommer man över första tröskeln så öppnar sig en helt ny värld och den är 1000 gånger roligare än de radios jag haft tidigare (FC18, MC18), det är det som är styrkan. Den här radion kittlar intellektet och man lär sig något nytt hela tiden. Othellos gamla slogan "A minute to learn, a lifetime to master" beskriver den ganska bra.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
            • 857

Ursprungligen postat av GliderKing
            har nu läst tidigare inlägg och ärligt talat verkar det vara "krångligt"..! att få till ét?? med denna nya fina radio.

Hade planer på att införskaffa mig en sådan men nu tvekar jag och förblir min MC24 och Jeti Dc16 trogna.....

Krångligt - Näe! , logiskt och flexibelt.
            Du talar om exakt vad den ska göra utan att behöva gissa vad tillverkaren döpt en färdig funktion till, och sen tvingas använda den färdiga funktionen som tillverkaren har tänkt det oavsett om det passar dig eller inte.

/ Jonas

Kommentar

• pernstig
              • nov 2006
              • 1184

Ursprungligen postat av GliderKing

Äntligen har den 20 år (25?) gamla mc4000 från Multiplex fått en värdig och ännu mer flexibel efterträdare genom FrSky X9E. OK, man får bygga allt själv som i mc4000 men kan å andra sidan fritt åstadkomma precis det man vill, varken mer eller mindre.
              /Leif

Kommentar

• haskell
                • aug 2006
                • 236

@johanwm, tack för din fil. Det är som jag trodde, jag har nog strulat till det ordentligt.
                När jag laddar din fil till sändaren och sätter i batteriet så pekar vänster skev pekar
                rakt upp, höger skev är ok. Drar jag full höjd så går v skev till neutralläge samt höger
                skev upp. Vänster skev blir dykroder. Tittar jag 'Channel monitor' så är högra halvan på ch2
                svart, ch3 är vit på båda sidor. Vid skev v går stapeln på ch2 nästan ner till mitten och
                stapeln på ch3 fylls nästan fullt på höger sida. Vid skev h eller dyk händer ingenting.

Finns det ngn 'factory reset' så jag kan börja om med en 'ren' sändare.

Håkan
                Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1803

Tryck lång menu och tryck sedan page fyra ggr och där står det Menu lång factory reset.

Jag fick något liknande knas med min som löstes med att centrera spakarna. Om du trycker page några gånger till kommer du till spakcentrering.

Ett tips är att sedan försöka att programmera direkt i sändaren vilket jag tycker är lättare. Även där finns det olka grundkonfigurationer att utgå ifrån som t. ex en deltavinge.

/Mats

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Som jag redan sagt - börja med att skapa en ny modell på en inte använd minnesplats. Fungerar det lika illa då så kanske du skall göra en Factory Reset men för mig är det sista åtgärden. Och programmera direkt i sändaren - det är också mitt förslag.
                    Roger

Kommentar

• haskell
                      • aug 2006
                      • 236

@johanwm, tack för din fil. Det är som jag trodde, jag har nog strulat till det ordentligt.
                      När jag laddar din fil till sändaren och sätter i batteriet så pekar vänster skev pekar
                      rakt upp, höger skev är ok. Drar jag full höjd så går v skev till neutralläge samt höger
                      skev upp. Vänster skev blir dykroder. Tittar jag 'Channel monitor' så är högra halvan på ch2
                      svart, ch3 är vit på båda sidor. Vid skev v går stapeln på ch2 nästan ner till mitten och
                      stapeln på ch3 fylls nästan fullt på höger sida. Vid skev h eller dyk händer ingenting.

Finns det ngn 'factory reset' så jag kan börja om med en 'ren' sändare.

Håkan
                      Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• haskell
                        • aug 2006
                        • 236

Nu har jag gjort en factory reset och det verkar som att allt reagerar som det skall i std läge.
                        Får fortsätta lite senare.
                        Tack för all hjälp och ert tålamod.
                        Jag återkommer när jag har programmerat min deltavinge.

Håkan
                        Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• freddan_6
                          • aug 2006
                          • 2655

Det låter som du skulle kalibrerat spakarna i stället för att göra factory reset. Det var så länge sen jag fick min taranis att jag glömt bort att spakarna inte var kalibrerade.
                          fredrik

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                            • 229

Skönt att det löste sig!
                            Jag tror att spakkalibreringen sparas som en del i eepe-filerna. Jag börjar alltid med att ladda ur minnet i radion till companion och sen fortsätter från där när jag ska göra redigeringar i PC:n. Detta gör att korrekt kalibrering skrivs tillbaka när jag laddar upp igen.
                            För egen del så kör jag nog ungefär lika mycket redigering i PC som på radion. Jag tycker det är smidigare att få snyggt med kommentarer och såvidare vid datorn.

Kommentar

• senmathal
                              • sep 2008
                              • 1803

Någon som vet varför inte HobbyKing Säljer X9E ?

/Mats

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                                • 229

Här är en video som beskriver hur man monterar strömbrytare på spakarna.

Kommentar

Arbetssätt...