Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • haskell
    • aug 2006
    • 236

Hej,
    har uppgraderat mina mottagare med stabilisering och 8-kanalaren får en kryssruta ifylld for Quick mode tror jag det stod
    i Configverktyget men ej i 6-kanalaren. Nu undrar jag om jag kanske har gjort ngt fel? Var kan man hitta dokumentationen
    till detta nya mode?
    Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

"Quick mode/Simple mode/Convienent mode" är för att du enklare skall kunna styra de 3 viktigaste "moderna" - helt urkopplad stab, vanlig stabilisering på alla roder resp "auto level". Om du har senaste versionen av firmware till resp mottagare så bör detta val finnas på båda mottagar-modellerna. Jag har i alla fall kört så sen i somras men då var det nog nån form av beta-firmware.
      Hoppas detta fortfarande gäller men jag är rätt övertygad om att det är så:
      Kanal 10:
      + 100 = Manuell mode (Stabbe OFF)
      0 = Stabiliserings mode
      - 100 = Auto Level
      Kanal 9 är Gain - behöver inte heller användas om man inte vill ändra under flygningen.
      Kanal 12 behöver bara gå från +/- 100 till 0 två ggr inom tre sekunder för att hamna i kalibreringsläge. Jag har nog satt denna kanal på en återfjädrande brytare.
      Sen ge maxlägen med alla roder ett par gånger för varje roderutslag.

Då måste även trotteln vara satt till -100.
      Jag brukar avsluta detta kalibreringsläge med att ge lite trottelutslag. Denna kalibrering är viktig att göra före första flygningen för att försäkra sig om att stabiliseringen har tillgång till de maximala roderutslag som man satt på modellen och för att autolevel skall fungera (kärran skall vara placerad i ungefärligt flygläge under kalibreringen).

Roger

Kommentar

• haskell
        • aug 2006
        • 236

Hej,
        tack för snabbt svar. Jag laddade ner fw till respektive mottagare och uppdaterade genom STK, körde därefter kalibrering
        i respektive configprogram vilket jag tror är rätt metod att använda. Kanske att det har kommit någon ny release av konfigprogrammet där man kan köra båe 6- och 8-kanalaren, om ej får jag göra om uppdateringen, för det är väl fortfarande en fw till respektive mottagare?
        Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• pernstig
          • nov 2006
          • 1184

Ursprungligen postat av haskell
          Hej,
          ...Var kan man hitta dokumentationen
          till detta nya mode?
          Mina S8R fungerar som Roger säger. Jag kör Config Tool v1.8.4 och firmware i mottagarna är S8R_LBT_20171018 och det finns faktiskt info om Quick Mode i den senaste manualen:
          Klicka på bilden för större version

Namn: SXR quick mode.JPG
Visningar: 1
Storlek: 56,3 KB
ID: 510282
          /Leif

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
            • 734

Hej,
            har uppgraderat mina mottagare med stabilisering och 8-kanalaren får en kryssruta ifylld for Quick mode tror jag det stod
            i Configverktyget men ej i 6-kanalaren. Nu undrar jag om jag kanske har gjort ngt fel? Var kan man hitta dokumentationen
            till detta nya mode?
            Får du inte kryssrutan eller är den inte I kryssad ?
            Om rutan saknas så ladda ner senaste versionen av PC config, under tools här

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Jag kör mest S6R men gör de flesta inställningarna via min Horus X12S (FrOS) men samma sak kan ju göras i OpenTX via LUA-script - så gör jag i Taranisen. Flashar mottagarna gör jag via sändaren. Enda gången jag har mottagaren ansluten till PCn är när de är helt nya och jag gör den inledande kalibreringen av mottagarens olika lägen.
              Roger

Kommentar

• haskell
                • aug 2006
                • 236

Fick ej ngn x-ruta. Har nu uppdaterat config tool och nu finns den där.
                Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• haskell
                  • aug 2006
                  • 236

Tack ni 3, ni är som en help desk bra och snabb support. Nu skall jag städa upp bland alla filer och program så att det blir lättare att sköta detta. Än en gång tack!:applouse:
                  Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                    • 857

Hej!

Vet inte hur många av er som använder OrangeRX modul för att flyga med Spektrum mottagare med era Taranis, men jag har noterat ett allvarligt problem som drabbar både X9D och X9E.
                    Symtomet är att radion helt utan anledning startar om och ofta med felmeddelandet att den saknar SD-kort.
                    Jag har lyckas härleda problemet till OrangeRX modulen som boven i dramat.
                    Det finns dock en enkel lösning, klipp av ben 2 och 5 i kontakten inne i modulen, dom ska inte användas och varför dom är anslutna till något är för mig i gåta?
                    Om ben 2 används för något annat i Taranis vet jag inte, men ben 5 tillsamman med ben 3 och 4 är det vi använder för att skjuta ut ny firmware till våra mottagare.
                    /Jonas

Kommentar

• haskell
                      • aug 2006
                      • 236

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
                      Ja, är det en Futaba eller JR modul?
                      Är det Futaba behöver du ett adapter kort / kablar för att flytta kontaktstiften rätt...
                      /Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

Hej,
                      öppnar denna gamla tråd. Har bestämt mig för att försöka sätta in min modul för Futaba i min x9e, vad är det för adapterkort som behövs och var köper man det? Modulen jag har heter V8FT, vilka gamla mottagare kan jag köra på den via min x9e-eu?

Håkan
                      Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Kört en sån här (säkert en tidigare version) i min Taranis med Assan och Spektrum-modul - http://www.flytron.com/openlrs/123-f...e-adapter.html
                        Roger

Kommentar

• haskell
                          • aug 2006
                          • 236

Tack, skall kolla om denna funkar.
                          Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• haskell
                            • aug 2006
                            • 236

Hej igen, har inte kommit till skott med att sättain min modul i min x9e ännu och ser då att det finns en modul som heter
                            iRange IRx4 plus somfunkar till Taranis och med de nyare fw. Jag blir inte riktigt slug på om den funkar direkt i x9e, är det någon som provat eller som kan läsa bättre än jag kan i de produktbeskrivningar som finns. Tyvärr så säljs den av Banggood
                            vilken jag ej har så god erfarenhet av.
                            Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                              • 857

Hej igen, har inte kommit till skott med att sättain min modul i min x9e ännu och ser då att det finns en modul som heter
                              iRange IRx4 plus somfunkar till Taranis och med de nyare fw. Jag blir inte riktigt slug på om den funkar direkt i x9e, är det någon som provat eller som kan läsa bättre än jag kan i de produktbeskrivningar som finns. Tyvärr så säljs den av Banggood
                              vilken jag ej har så god erfarenhet av.
                              Hej, ja den fungerar.
                              Lägg in OpenTX 2.2.3.
                              Eventuellt får du modifiera höljet på modulen så du får dit antenn kontakten.
                              /Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk
                              Senast redigerad av FinnbyFraggel; 2019-07-30, 18:46. Anledning: Auto korigering i telefon gjorde fel....

Kommentar

• haskell
                                • aug 2006
                                • 236

Tack!��
                                Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

Arbetssätt...