Flight Stabilizer?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jorgen
    • feb 2013
    • 777

Jag har kört lite med APM:Plane också, mycket trevligt men det är ju mer en autopilot än stabilisator. Riktigt kul att hålla på med om man gillar sånt.

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
      • 609

Baseflight på NAZE32 fungerar fint med flygplan.
      Kan flygas med eller utan gyro stabilisering.
      Eller autoleveling om man vill ha det.

Lägger man till en GPS så får man return to home funktion med failsafe i kombination.
      Eller som en bailout funktion.
      || MultiWii Airplane Setup ||
      || RTH Med MWii Ariplane ||
      || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• Killenheladagen
        • sep 2015
        • 1394

Ursprungligen postat av PatrikE
        Baseflight på NAZE32 fungerar fint med flygplan.
        Kan flygas med eller utan gyro stabilisering.
        Eller autoleveling om man vill ha det.

Lägger man till en GPS så får man return to home funktion med failsafe i kombination.
        Eller som en bailout funktion.
        Ahh, precis vad jag väntade mig, någon som provat med lycka, bra! Man behöver alltså inte ett dyrt vector-system (även om de är mkt bra) för stabilisering och RTH, det går bra med en billig naze32.

Jag tänker också på varför vi inte generellt använder de nyare Pd-brädorna med inbyggd OSD på fixed-wing? En vanlig LOS-modell behöver ju ej det men såfort vi kastar på det enklaste av FPV-system behöver vi ofta ha filtrerad 5V, filtrerad 12V etc, en pdbplatta väger ingenting och kan ju med lätthet monteras med Nazen på kärran, då får du en snygg elinstallation samt batterispänning och art.horisont(utan gps) tillsammans med GPS får du höjd och fart också, nästan samma funktioner som de dyrare systemen för ett par hundra!

Det var ett tag sedan jag kollade i baseflight (kör Ni alla baseflight nu eller?? Förr var det cleanflight som gällde!) i cleanflight finns det även ett 2stegs failsafe med autoland-funktion, har ej testat denna ännu dock!
        Rekommenderas baseflight över cleanflight och betaflight? Har alla 3 installerade på Pcn men kortet är flashat cleanflight på min BO spiderhex.

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6806

Fungerar det att använda Naze32 med GPS och PWM? Har bägge men tyckte det såg ut som man skulle koppla in GPSen på samma portar som PWM. PPM däremot ska väl ej vara problem.
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Hoppsan_84
            • nov 2014
            • 149

Ursprungligen postat av Ålänning
            Fungerar det att använda Naze32 med GPS och PWM? Har bägge men tyckte det såg ut som man skulle koppla in GPSen på samma portar som PWM. PPM däremot ska väl ej vara problem.
            Det fungerar med PWM men du tappar två aux kanaler.

Kommentar

• Jorgen
              • feb 2013
              • 777

Ursprungligen postat av Killenheladagen
              Det var ett tag sedan jag kollade i baseflight (kör Ni alla baseflight nu eller?? Förr var det cleanflight som gällde!) i cleanflight finns det även ett 2stegs failsafe med autoland-funktion, har ej testat denna ännu dock!
              Rekommenderas baseflight över cleanflight och betaflight? Har alla 3 installerade på Pcn men kortet är flashat cleanflight på min BO spiderhex.
              Det är nog bara för fixed wing som baseflight är bättre, så Patrik står för det enda med baseflight som är bättre än cleanflight.

Jörgen

Kommentar

• Killenheladagen
                • sep 2015
                • 1394

Ok nu måste jag fråga, man talar om Boris som att alla vet vem det är?? Och esc= SimonK, vem är det?? Och vem är patrik?
                Jag antar att det är de olika opensourceutvecklarna av de olika mjukvaror vi använder som har dessa namn? Berätta gärna mer då jag är rätt ny i ämnet
                Mvh G

Skickat från min ST26i via Tapatalk

Kommentar

• erolwi
                  • mar 2013
                  • 137

Ursprungligen postat av Killenheladagen
                  Ok nu måste jag fråga, man talar om Boris som att alla vet vem det är?? Och esc= SimonK, vem är det?? Och vem är patrik?
                  Jag antar att det är de olika opensourceutvecklarna av de olika mjukvaror vi använder som har dessa namn? Berätta gärna mer då jag är rätt ny i ämnet
                  Mvh G

Skickat från min ST26i via Tapatalk
                  PartikE: http://fotoflygarn.blogspot.se/?m=1

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
                    • 609

Lite kul..
                    En färsk review på Baseflight i en Teksumo Vinge.
                    Men han hade försåss inte läst setuptipsen innan som de flesta!..
                    || MultiWii Airplane Setup ||
                    || RTH Med MWii Ariplane ||
                    || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• pernstig
                      • nov 2006
                      • 1184

Off Topic:
                      Denna controller ser lite annorlunda ut än de Mini Naze jag har sett i flera instruktioner, har bland annat mikro USB-anslutning och ansluter direkt till "Baseflight".

Kan jag använda det till Fixed Wing?
                      /Leif

Kommentar

• Hoppsan_84
                        • nov 2014
                        • 149

Ursprungligen postat av pernstig
                        Off Topic:
                        Denna controller ser lite annorlunda ut än de Mini Naze jag har sett i flera instruktioner, har bland annat mikro USB-anslutning och ansluter direkt till "Baseflight".

Kan jag använda det till Fixed Wing?

Det där ser ut som en Revo nano. Den har ju dessutom F3 prosessor och naze kör väll F1

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Ursprungligen postat av Hoppsan_84
                          Det där ser ut som en Revo nano. Den har ju dessutom F3 prosessor och naze kör väll F1
                          ...och svaret på Pernstigs fråga är då ?
                          Roger

Kommentar

• Hoppsan_84
                            • nov 2014
                            • 149

Det ska fungera. Men det är mycket fel i den annonsen.
                            Den heter Openpilot men OP har aldrig fungerat på en Naze.
                            Ser ut som en Revo nano men Revo nano har F4 cpu inte F3.
                            Så frågan är om man får köra OP eller CF på den. Båda funkar på fixt wing.

Kommentar

• Killenheladagen
                              • sep 2015
                              • 1394

Openpilot finns ej längre annat än i dinosaurieversion, GUI:n heter Librepilot sedan ett bra tag!!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• pernstig
                                • nov 2006
                                • 1184

Uhh, jag blir inte klok på vilken guide som går att använda till min FC. Så här ser den bifogade produktbeskrivningen ut:
                                Klicka på bilden för större version

Namn: Naze32_Product_description.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,3 KB
ID: 507562
                                Och när/om jag vet vilken guide jag kan använda vill jag alltså hitta en bra FW för flygplan.
                                /Leif

Kommentar

Arbetssätt...