Frsky S8R

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
    • maj 2006
    • 484

Hej!
    Om jag fattat rätt så konfigureras S6R/S8R på skrivbordet innan man monterar mottagaren i modellen. När man ska flyga så ställer man upp kärran på backen för initiering. Sen är det bara flyga, därefter eventuella justeringar.
    Men, när använder man kanal 12-brytaren för self-test? Såg en video där jag förstod att man inte skulle aktivera kanal 12-brytaren i luften. Som jag också förstod skulle man skrivbordstrimma, sen inaktivare kanal 12-brytaren?
    Kan jag koppla in acken i S.Port?
    Hur galet ute är jag?

/Ville :stupido2:
    Senast redigerad av Ville; 2017-10-06, 15:41.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• pernstig
      • nov 2006
      • 1184

För att veta att stabiliseringen arbetar åt rätt håll behöver man montera mottagaren i modellen och vicka på den så att man ser hur stabiliseringen jobbar. Sedan får man gå tillbaka till skrivbordet och byta riktning på de roder som hade fel stabilisering.
      Self Check gör man antingen genom ett kort tryck på mottagarens F/S-knapp eller genom att Ch12 passerar 0% tre gånger inom ett par sekunder (växlar mellan +100 och -100). Då vinkar mottagaren med alla roder och sedan ska man göra fulla utslag från sändaren. Medan Self Check pågår är modellen ostyrbar! Om man ska använda Autolevel är det viktigt att modellen placeras i normalt flygläge innan man utför Self Check. Funktionen behöver bara utföras en gång för den aktuella modellen.
      Förlåt om jag är överdrivet tydlig :blush:
      /Leif

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Hej Ville,
        Initialt så är det enklast att koppla upp mottagaren via USB-dongeln och göra de initiala gyro-kalibreringarna den vägen. Då kan du givetvis också ställa in hur mottagaren skall vara monterad i aktuell kärra, vingtyp, aktivering av gyro-funktionen och finlira på gain-inställningarna. Men allt detta kan du också göra ifrån sändaren även om jag absolut rekommenderar att göra gyro-kalibreringen hemma på bordet och via PCn.
        Vidare kan du aktivera "simple mode" (tror jag det kallas ibland - kärt barn har många namn) och då kan du via kanal 10 välja 3 alternativ: Gyro bortkopplat, normal gyro-stabilisering eller "auto level" vilket ungefär motsvarar panik-knappen på en del av Spektrums motsvarande mottagare. Jag kör alltid den varianten eftersom jag inte har behov av de 2 ytterligare "mode" som finns nämligen nån form av auto-hovring resp kniveggsflygning. Har inte ens testat dessa mode om jag skall vara ärlig.
        Jag använder normalt bara "3 blippar på kanal 12" före den allra första flygningen efter att man installerat mottagaren och f ö ställt in sändaren. Detta för att mottagaren skall lära sig maximala utslag på resp kanal och missar man denna kalibrering kan det t ex resultera i att gyrot ger väldigt små korrigeringar. Sen rör jag normalt inte kanal 12. Jag ställer också in master gain (kanal 9 vill jag minnas) på ett fast maxvärde och gör istället justeringarna på resp kanals gain via sändaren. Har inte testat att strömförsörja via S.port men man kan tycka att det borde fungera. En sak till - glöm inte att avaktivera stab-funktionen på kanal 5 och/eller 6 om du inte använder dubbla skevroder-servon eller dubbla höjdroder-servon för på det sättet kan du frigöra dessa kanaler för annat kul - klaffar t ex. Detta kan göras endare via PC-programvaran eller direkt ifrån sändaren.
        Hoppas jag fick med det mesta...
        Lycka till hälsar
        Roger
        PS: Glömde en sak... Du kan ju ev behöva ändra servoriktningen i mottagaren så att stabiliseringen jobbar åt rätt håll - men även det vill jag minnas kan göras via sändaren.

Kommentar

• maj 2006
          • 484

Tack mina stabiliserade flygarkollegor Nu ska jag väl klara mig, hoppas jag!? Jättebra att vara övertydlig när man instruerar.
          Enda lilla frågetecknet är strömförsörjningen, men annars får jag köra y-kabel.
          Snackade med T9 Hobby idag, ingen X10S-sändare i sikte än men X10 fanns tydligen för leverans.
          Jaja, nu har jag tjuvtränat lite, så nu är jag mer än redo för nyradiogrejorna.
          Tack igen!

/Ville :applouse:
          /Ville

Kommentar

• pernstig
            • nov 2006
            • 1184

Det går att strömförsörja via SmartPort men PC:n/dongeln klarar inte förbrukningen i mottagare plus flera servon så när jag konfigurerar med mottagaren i modellen så kopplar jag dongeln utan den röda pluskabeln och strömförsörjer från mottagaraccen alternativt ESC/BEC. (Eftersom jag kör OpenTx 2.1 så kan jag inte konfigurera via sändaren)
            /Leif

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Ville - en kompis beställde en X10S ifrån Horus RC direkt när den fanns beställningsbar så vi får väl se när den dyker upp...
              Roger

Kommentar

• maj 2006
                • 484

Hej igen!
                Spelar det någon roll vilket configprogram jag använder för mottagare med olika firmware?
                Jag har hittat V1.6 och V1.8.1. Båda har AUX1, AUX2, men V1.6 har också ett Convenient Mode alternativ medans V1.8.1 har Quick Mode alternativ.
                Vad är det för skillnad på Convenient Mode och Quick Mode och när använder jag det?
                Ojoj vad jag känner mig besvärlig och det här känns nästan för spännande :icon_winkle:
                /Ville

ps.
                Leif, ser att du installerat S6R_LBT_20170217, vilken jag inte hittar. Däremot hittar jag en firmware S8R_LBT_20170217.frk
                Senast redigerad av Ville; 2017-10-07, 09:48.
                /Ville

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Kollade mina noteringar om S6R/S8R och kan bekräfta att jag har olika FW i respektive Rx.

Edit: https://www.frsky-rc.com/s6r
                  /Leif

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Den nya, enklare "moden" kallas tyvärr lite olika så jag gissar att det syftar på samma.
                    Jag rekommenderar installation av den senaste versionen vilken rimligen innehåller denna "enklare" mode.
                    Roger

Kommentar

• maj 2006
                      • 484

Tack för hjälpen och snabba svar igen.

/Ville
                      /Ville

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                        • 734

Såg att man tagit bort betastämplen på S6R och S8R fimware frän den 5/9, så de är nu officiella releasar

Kommentar

• pernstig
                          • nov 2006
                          • 1184

Nu har FrSky inkluderat "Quick Mode" även för S8R i den senaste FW:n :applouse:
                          Den heter S8R_LBT_20171018.frk och Quick mode kan aktiveras med SXR Config Tool v1.8.1 samt enligt uppgift även m.h.a. Lua om man har OTX 2.2.1
                          Quick mode är detsamma som Convinient mode och Simple mode. Kanske får det någon ny benämning inom kort :thefinger:
                          /Leif

Kommentar

• maj 2006
                            • 484

Ursprungligen postat av pernstig
                            Nu har FrSky inkluderat "Quick Mode" även för S8R i den senaste FW:n :applouse:
                            Den heter S8R_LBT_20171018.frk och Quick mode kan aktiveras med SXR Config Tool v1.8.1 samt enligt uppgift även m.h.a. Lua om man har OTX 2.2.1
                            Quick mode är detsamma som Convinient mode och Simple mode. Kanske får det någon ny benämning inom kort :thefinger:
                            Hej!
                            Perfekt bra info! Jag har en annan fråga som kan gälla inte bara för S8R, utan för de flesta, (små i storlek) moderna mottagarna.
                            Jag undrar hur mycket ström kan strömskenorna tåla i en S8R och liknande små mottagare? Jag har öppnat min S6R och allt ser väldigt litet ut, så man undrar såklart? Jag tror själv att mottagaren pallar för de belastningar som en F5J-setup, (6 servon) utgör, men det kanske kan vara värt att försöka besvara frågan igen för det var länge sen man brydde sig om att fundera på det. Sen undrar jag om man kan använda S.port eller SBUS portarna för strömförsörjning? Hittar ingen info i manualerna men har läst någonstans att man ska undvika det?

Frågade på FrSky´s sida på RCGroups, men ingen har svarat ännu.

/Ville
                            Senast redigerad av Ville; 2017-10-30, 22:54. Anledning: mera info!
                            /Ville

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Ville - jag har t ex en kärra som har inbyggt gyro som standard (QQ Extra 300) och gyrot kopplas till mottagaren via S.bus och sen sitter då servona anslutna via gyrot så dessa servon drivs helt klart via S.bus-anslutningen.
                              Roger

Kommentar

• pernstig
                                • nov 2006
                                • 1184

Det går alldeles utmärkt att strömförsörja mottagaren genom SBus eller SPort. Hur stor belastning man kan hänga på har jag däremot inte koll på, det är nog klena ledningsbanor framför allt mellan SPort och servoströmskenan.
                                /Leif

Kommentar

Arbetssätt...