FrSky Horus X10S

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AM
    Debattglad entusiast

• maj 2006
    • 3464

Enda nackdelen med X12 är att den ska ha 18 Volt laddspänning. Idiotiskt då man ju vill "toppa upp" från fältboxen eller bilen....
    Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Nåja - det finns några nackdelar till med X12 - bl a storlek och vikt samt inte minst dess placering av sina "sido-sliders" som normalt sitter just på sidan men på X12S undertill. Detta är dock tillrättat till X10S samt att den dessutom har en extern S.port-kontakt för att enkelt kunna uppdatera S.port-anslutna enheter. Sen har den väl dessutom LiIon-batteri och inte NiMh som i X12S.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Ville - nu har kompisen fått sin X10S ifrån HorusRC. Men han kommer att köra OpenTX på sin.
        Roger

Kommentar

• maj 2006
          • 484

Det var som tusan! T9 Hobby jag beställde från fick in X10 förra veckan men inga X10S. Det är bara att vänta.....tålmodigt!
          Behövde han betala tull och avgifter?

/Ville
          /Ville
          - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Ville - vet inte. Han fick den idag.
            Roger

Kommentar

• maj 2006
              • 484

Hej!
              Glädjande nyhet att Horus X10 laddare, FCX10 går att driva från ett vanligt 12 V bilbatteri. Bekräftat från FrSky enligt nedanstående länk.
              https://www.rcgroups.com/forums/show...d-X10S/page135

Det känns bra, men jag vill ha mera koll på laddningen med balanseringsfunktion så jag kommer nog att satsa på detta eller liknande lösning. https://www.maxxpacks.com/product_in...649ecb0fmekll4

/Ville :applouse:
              /Ville

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Kompisens X10S är nu igång med OpenTX, Ville...
                Roger

Kommentar

• maj 2006
                  • 484

Roger, du får be kompisen skriva en rad här.

/Ville
                  /Ville

Kommentar

• Kurbit
                    • maj 2017
                    • 21

Och be honom gärna mäta hur stort battetifacket är. Både original och hur stort det kan bli med lite modifiering Får man in fyra eller sex st 18650-batterier?

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Om man tittar på denna film (ca: 20 minuter in i den) så ser det ju inte ut att rymmas mera än de 2 18650-batterier som sitter i som standard. Räcker inte det ?
                      Här finns också lite att läsa även om det troligen är en pre-release och inte produktions-utförandet - https://marketchangers.wordpress.com...d-impressions/
                      Roger

Kommentar

• Kurbit
                        • maj 2017
                        • 21

Inte på långa vägar - iallafall inte om man har vant sig med 25 h drifttid på en Multiplexsändare.

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Då får du nog fortsätta med din Multiplex-sändare, Kurbit - om 25 h drifttid per laddning är det primära kravet på en sändare.... För mig som ändå flyger nästan dagligen så fungerar avsevärt kortare drifttid per laddning utan minsta problem.
                          Roger

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Ville - lite mera erfarenheter har nu framkommit. Fundera inte på att installera OpenTX ännu - det fungerar visserligen hyfsat men det saknas funktioner och det var ett rätt rejält pyssel. Så det blir nog för honom att köra FrOS. Sen har FrSky en märklig versionsbeteckning på sitt OS. Senaste till X12S heter 1.4.x medan senaste till X10 heter 1.0... Visst kan det vara olika varianter till olika HW men man borde ändå ha samma versionsbeteckning på själva OS om nu innehållet är detsamma - vilket jag gissar att det är. Vi har inte jämfört X12S och X10S sida vid sida ännu och dessutom kör jag fortfarande 1.3.x på min X12S.
                            Roger

Kommentar

• maj 2006
                              • 484

Tack Roger för mycket bra info. Jag har inte fått min sändare än, men det är bra med förhandsbesked om OpenTX. Sen tänker jag ju också, till att börja med köra FrOS och se och jämföra mot Mpx P4000´s programmering av en F5J-kärra. Funkar det bra i FrOS så ser jag ingen anledning att köra OpenTX.
                              Jag hade kunnat få mig tillskickad en X10-silver men kände att jag har ju redan betalat för en X10S så jag väntar, med spänning. Och sen är det ju ingen panik för mig, har ju flera sändare av toppklass så jag klarar mig...

/Ville
                              /Ville

Kommentar

• Kurbit
                                • maj 2017
                                • 21

Inte alls, var skrev jag att batteritid är mitt primära krav? Det finns många andra saker som kommer högre på kravlistan. Jag använder idag två Multiplexsändare och en FrSky QX7 och hoppas att en X10 kan ersätta QX7:an och åtminstone en av MPX-sändarna.

5-6 timmar som det pratas om på rcgroups anser jag vara alltför begränsande och därför frågade jag om hur många battericeller jag skulle kunna trycka in i en X10. Jag avvaktar och ser om nästa batch har en vettigare laddlösning först.

Går det inte in fler än två 18650´s så får jag väl lägga baklocket i fräsen och ta upp ett hål för ett 2s3p ackpack. Då får jag ju dessutom en batterilucka som dom har glömt att sätta dit.

Ursprungligen postat av McRegor
                                Då får du nog fortsätta med din Multiplex-sändare, Kurbit - om 25 h drifttid per laddning är det primära kravet på en sändare.... För mig som ändå flyger nästan dagligen så fungerar avsevärt kortare drifttid per laddning utan minsta problem.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...