FrSky Horus X10S

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Håller med, det är en bra tillämpning av autolevel som jag rekommenderat till några kompisar. Även på några "främmande" fabrikat!
    Gillar också återfjädrande omkopplare...har ersatt fyra omkopplare med återfjädrande (förutom SH). Nu har jag bara två "normala" omkopplare kvar. Vill jag slå på/av med en återfjädrande använder jag funktionen "Sticky" i Logic Switches.
    /Leif

Kommentar

• OlleG
      • aug 2006
      • 287

Hej
      Är det bara 2.2 av OpenTX som går på 10S (bortsett från Frsky:s egna). Om ja, måste man knappa in modellerna igen när man går från 2.1? Går i och för sig någorlunda enkelt i Companion, men alltid en felkälla att gör det manuellt.
      /OlleG

Kommentar

• pernstig
        • nov 2006
        • 1184

Jag håller just på att läsa in mig på hur man bäst ska gå över från 2.1.9 till 2.2.2 här:

Jag får intrycket att modellerna konverteras automatiskt i Companion 2.2.2 om man följer instruktionen:

"Companion now offers assistance for model conversion from one radio type to another. The transferred models NEED to be completely checked and validated before being used, as some things like switches assignments may not get converted properly. The proper way to transfer models from one radio to the other is: Select a profile for the destination radio, read the settings from the destination radio, open the source file or read the source radio, drag models onto the destination radio’s window, write destination radio."
        /Leif

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
          • 734

Det går enkelt att uppgrader till 2.22, du öppnar din sparade otx fil och skickar till den till sändaren i Open TX, glöm inte att uppdatera SD kortet också'

Kommentar

• pernstig
            • nov 2006
            • 1184

Jag tycker att instruktionen jag hänvisar till i #78 är lite otydlig i mitt fall men så här tänker jag göra för att uppgradera min X9Dplus från 2.1.9 till 2.2.2 (både Companion 2.1.9 och 2.2.2 är installerade på datorn):

Gör en "Backup Radio to File" i Companion 2.1.9
            Efter det gör jag allt i Companion 2.2.2
            Skapar en profil för X9Dp, markerar önskade options m.m., sätter "Download Release Versions Only" och laddar ner senaste Otx dvs. 2.2.2.
            Installerar 2.2.2 i X9Dp
            Läser "Models and Settings" från X9Dp
            Öppnar den sparade backup-filen
            Nu har jag två fönster öppna i Comp 2.2.2 och drar över mina modeller från "backupfönstret" till "X9DP-fönstret"
            Skriver "Models and Settings to Radio"
            Installerar SD för 2.2.2
            Kontrollerar alla funktioner i alla modeller före flygning.

Kom gärna med synpunkter :concern:
            /Leif

Kommentar

• pernstig
              • nov 2006
              • 1184

Jag kollade på "painless360" youtubeklipp som verkade enklare:

Bilden visar painless360:s viktigaste punkter:
              Klicka på bilden för större version

Namn: Painless360OTX222.JPG
Visningar: 1
Storlek: 47,6 KB
ID: 510662
              Tänker prova det istället
              /Leif

Kommentar

• pernstig
                • nov 2006
                • 1184

Jaha, då har jag "uppgraderat" min X9Dplus till Otx 2.2.2. Själva proceduren funkade helt utan problem och modellerna konverterades OK såvitt jag sett hittills. Men den enda fördelen med 2.2.2 är möjligheten att konfigurera S6R och S8R från sändaren. Funktionen "Bind Options" finns inte med och därmed kan jag inte välja hur t.ex. RX4R ska konfigureras. Dessutom begränsas antalet tillåtna tecken för ljudfilnamnen till 6 istället för 8 i 2.1.9 och till 3 istället för 6 för Gvars. Som jag känner nu kommer jag att nedgradera till 2.1.9 :(

Edit: Bind Options fungerar faktiskt trots att det inte finns med som tillval i Companion Options.I varje fall inte om man väljer mina sändare (X9Dp eller X9E) som profil.
                Senast redigerad av pernstig; 2018-10-27, 14:48. Anledning: Rättelse
                /Leif

Kommentar

• David_C
                  • jun 2006
                  • 68

Någon som kör F5J, F3J, F3F eller liknande kärror med FrSky Horus X10S Express?
                  /Dave

Kommentar

• pernstig
                    • nov 2006
                    • 1184

Jag kör F3J och F5J, dock inte med Horus utan Taranis X9E med Open TX. Vad tänker du på?
                    /Leif

Kommentar

• David_C
                      • jun 2006
                      • 68

Jag fundera på om det går programmera tex kråkbroms, snapflap och flyglägen som speed, termik etc?
                      /Dave

Kommentar

• pernstig
                        • nov 2006
                        • 1184

Javisst, i varje fall om du kör OpenTx. Det går säkert med FRoS också men det har jag ingen erfarenhet av. Vilket OS kör du?
                        /Leif

Kommentar

• David_C
                          • jun 2006
                          • 68

Tänkte köra Open om jag skaffar en Horus.
                          /Dave

Kommentar

• pernstig
                            • nov 2006
                            • 1184

Aha, om du inte haft kontakt med OpenTx tidigare kan det vara bra känna till att det kan kräva en viss inlärningsperiod.
                            Det finns en tråd om OpenTx här på forumet:

Jag kan också rekommendera Mike Shellims utmärkta "OpenTx Clinic":
                            Tutorials and templates for OpenTX and EdgeTX

och särskilt avsnittet "OpenTx Basics"

Vidare finns bland annat färdiga segelmodellupplägg att ladda ner.
                            /Leif

Kommentar

• David_C
                              • jun 2006
                              • 68

Tack för tipsen. Skall undersöka.
                              /Dave

Kommentar

• senmathal
                                • sep 2008
                                • 1802

Hej!
                                Jag har haft min Taranis X9D i 6 år och det börjar kanske vara dags för en ny radio. Märkte idag att en brytare som jag har till dual rate börjar vara glapp och det kanske är fler grejer som börjar ge upp. Jag har kikat på X10S lite och funderar på om det skulle vara en bra ersättare. Jag har trivts med min Taranis och även om jag inte är någon fena på programmering så brukar det lösa sig till slut. Jag är ganska bra på att Googla Ni som har haft X10 S ett tag är ni nöjda. Eller är det något annat som är mer up to date och prisvärt? Jag vill dock inte ha något med sämre kvalitet än Frsky. Ett litet problem är väl att mina mottagare inte är EU uppdaterade. En del av dom går väl kanske att uppdatera men jag tycker det ser lite krångligt ut.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...