FrSky Horus X10S

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
    • maj 2006
    • 484

Ursprungligen postat av Kurbit
    ...
    5-6 timmar som det pratas om på rcgroups anser jag vara alltför begränsande och därför frågade jag om hur många battericeller jag skulle kunna trycka in i en X10. Jag avvaktar och ser om nästa batch har en vettigare laddlösning först.
    De 5-6 timmar i drifttid som florerat är felaktiga siffror p.g.a användning av missvisande mätutrustning. Prov har visat av flera användare, bl.a. av Alex Datos, att en laddning räcker 8-9 timmar, med max belysning i displayen, (vem flyger med full belysning? Så med den vetskapen så räcker en laddning för ännu längre tid än 8-9 timmar). Se länk. https://www.rcgroups.com/forums/show...postcount=2032
    Även Wayne på Aloft Hobbies, https://alofthobbies.com/horus-x10.html har verifierat drifttiden av 8-9 timmar vid full ljusstyrka på displayen. Läs beskrivningen för X10.
    Batteriladdningen, drifttid med mera i X10 har diskuterats flitigt på RCGroups och har väl kommit till vägs ände nu.

Håller med att drifttiden är ganska viktig. I min Mpx P4000 med Li-Ion 18650-celler, 2s2p, 5800 mAh har jag en drifttid på ca: 18 timmar med släckt display. I sändaren har jag förutom M-Link 2,4 GHz HF-modulen dessutom en VSpeak talsyntesmodul och en ISMB bluetooth telemetrimodul som drar ström hela tiden.

/Ville
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Ville; 2017-10-12, 14:54.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Kompisen har också verifierat att laddaren fungerar på 12 V - eller i hans fall blev det 11,5 V. Den drog rätt exakt 1 A som max.
      Roger

Kommentar

• maj 2006
        • 484

:applouse:

/Ville
        /Ville

Kommentar

• Kurbit
          • maj 2017
          • 21

8-9 timmar lät ju betydligt bättre!

Kommentar

• flygrc
            • aug 2013
            • 329

Ursprungligen postat av Kurbit
            Inte på långa vägar - iallafall inte om man har vant sig med 25 h drifttid på en Multiplexsändare.
            Vem flyger 25h i sträck?

Kommentar

• Kurbit
              • maj 2017
              • 21

Väldigt få tror jag flyger så länge men det handlar inte om det. För mig blir det tyvärr alltför sällan jag flyger och när tillfälle bjuds är det oftast med kort varsel. Att då kunna rycka fram sändaren och veta att batteriet kommer att räcka har räddat möjligheten att flyga vid flera tillfällen.

Ursprungligen postat av flygrc
              Vem flyger 25h i sträck?

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Idag premiärade kompisen sin nya X10S med ett par enklare modeller.
                Trots bristerna med nuvarande alfa-version av OpenTX för X10 så skruvade han ändå in den versionen till slut - mest för att han är mera hemma på OpenTX än på FrOS.
                Han importerade några modeller ifrån sin Taranis och i stort sett gick detta bra men det fattas bl a stöd för nån telemetri-funktion samt att han fick trimma kärrorna lite runt neutral-utslagen. Det sistnämnda kan ev härledas till nån global inställning men det kommer att visa sig. Personligen blev jag en aning besviken över att "kroken" för nackremmen verkar vara gjord i nån form av plast - mycket märkligt. Skulle visserligen inte påverka mig personligen eftersom jag kör med sändarbord men det såg otvivelaktigt lite billigt ut - ungefär som de utfällbara hållarna för nackremmen på Taranis X9E.
                F ö såg det bra ut även om jag personligen skulle testat med FrOS eftersom jag använder det i min X12S.
                Rent fysiskt så rekommenderar jag inte sändaren för den som inte använder sändarbord men flyger med "tumme/pekfinger-grepp" på spakarna - däremot fungerar den nog OK för "tum-flygare". Men allt sånt är ju personligt så det bör helst testas individuellt.
                Roger

Kommentar

• maj 2006
                  • 484

Ursprungligen postat av McRegor
                  .... Personligen blev jag en aning besviken över att "kroken" för nackremmen verkar vara gjord i nån form av plast - mycket märkligt.
                  ...
                  Rent fysiskt så rekommenderar jag inte sändaren för den som inte använder sändarbord men flyger med "tumme/pekfinger-grepp" på spakarna - däremot fungerar den nog OK för "tum-flygare". Men allt sånt är ju personligt så det bör helst testas individuellt.
                  Roger
                  Hej!
                  Kul att nån i Svedala får spaka nyradion. Jag får då minsann vänta på min ännu ett tag.
                  Vad gäller "kroken" så ska den enligt uppgift vara ett anodiserat aluminiumfäste, i alla fall på den "färdiga" sändaren, och det borde din kompis sändare vara, mycket konstigt. Jag vet att andra på RCGroups har reflekterat över detta.

X10 har lite bredare chassi än många andra handhållna sändare och kanske är det som du säger att den passar bättre som pulpetsändare. Ja, det ska bli roligt att se vad man själv tycker och tänker...

/Ville

ps.

Här kommer mer info om nackremsfästet, som ska vara anodiserad aluminium.
                  Läs första stycket i första länken.

Nackremsfästet kommenteras även här. I inlägget finns det en länk till en hyfsad video också. Radion i filmen är inte en produktionsfärdig sändare utan en förproduktionsradio.

---
                  Senast redigerad av Ville; 2017-10-15, 18:37. Anledning: mera info!
                  /Ville

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Ville - får backa på detta med "plast-krok" - det visade sig vara precis som du säger.
                    Sen har jag uppdaterat min egen X12S till FrOS v. 1.4.02 och hittills ser det OK ut - bara att hålla tummarna att det fungerar även när man kopplar upp sändaren mot nån av kärrorna.
                    Roger

Kommentar

• maj 2006
                      • 484

Hej!
                      Vill bara informera om än ni som är intresserade redan vet om att FrSky har gjort hårdvaruändringar på X10-sändarna, åtminstone på X10S. FrSky har ändrat ladduttaget i sändaren till ett vanligt JR/Futaba ladduttag. Laddkretsen är numera inbyggd i sändaren och man levererar en enkel strömadapter till radion.
                      Lägger upp bilder, som jag lånat från RCGroups, hoppas att det är ok. Bifogar också länkar till RCGroups forumet.

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2922046-FrSky-New-Horus-X10-and-X10S&postid=38709444

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG-1029.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,1 KB
ID: 509468 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG-1030.jpg
Storlek: 47,4 KB
ID: 509469

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20171128_165056.jpg
Storlek: 141,4 KB
ID: 509470

/Ville
                      /Ville

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                        • 489

Och jag som just "fått" en X10! Men jag hade redan bestämt mig för att jag var bekväm med laddaren så det får jag väl fortsätta vara då =/

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Bra att dom tagit sitt förnuft till fånga och ändrat denna tidigare tveksamma lösning.
                          Kompisen har till slut fastnat (?) för att köra OpenTX i sin 10S trots att det är beta-versioner.
                          Han är f n väldigt nöjd med radion - även som mer eller mindre handhållen.
                          Själv kör jag vidare med min 12S med FrOS för utomhus-flygandet och Taranisen för inomhus-flygandet.
                          Det gäller ju att splittra sig så mycket som möjligt...
                          Roger

Kommentar

• maj 2006
                            • 484

Ursprungligen postat av Flahultarn
                            Och jag som just "fått" en X10! Men jag hade redan bestämt mig för att jag var bekväm med laddaren så det får jag väl fortsätta vara då =/
                            Hej!
                            Ja, vad ska man säga. Man kan kanske tycka att framför allt FrSky borde informerat handlare och användare. Återförsäljarna kanske också känner sig lite "lurade", vad vet jag vad de visste om detta?
                            Ska jag vara riktigt ärlig så är jag väldigt motvillig att köpa Kina-grejor, har till exempel bara handlat från Kina en endaste gång, och det var härom dagen då jag beställde en Durafly Tundra och en LiPo-ack från Hobbyking. Man hör talas så mycket om att kinesiska företag tjuvkopierar det mesta, att de inte uppfinner någonting själv och på så sätt undergräver hela marknaden.
                            Men just vad gäller FrSky´s produkter så tror jag att det är deras egenutvecklade grejor och då är det helt ok. Dock önskar jag att de borde bättra sig på flera punkter, bl.a. bättre manualer, lite mer färdigutvecklade grejor som inte alltid gör oss användare till betatestare, med mera.
                            Vi får hoppas att FrSky på något vis kan återkalla första generationens sändare, det vore en snygg gest.
                            Jaja, nog om detta för nu...

/Ville
                            /Ville

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                              • 489

Det mesta vi köper inom hobbyn är nog tillverkat i Asien skillnaden må vara att vissa har bättre kvalitetskontroll än andra försäljningskanaler. Själv har jag handlat en hel del från HK och måste säga att det allra mesta har jag inte haft något att klaga på. Dock handlar jag numera i princip bara saker som finns i EUlagret för att slippa vänta så förtvivlat länge och för att vara säker på att inga extra avgifter poppar upp. Då är allt momsat och tullat redan.

Det dök upp ett erbjudande på en X10 jag inte kunde motstå, hade egentligen bestämt mig för att vänta ett tag tills OpenTX blir officiellt släppt och ev buggar i hårdvaran åtgärdade, men tydligen blev frestelsen för stor...
                              Än har jag bara känt på den och den känns stabil och skön i handen. Gimbalerna är lite för styva i min smak men det går att åtgärda, likaså att bli av med "snäppena" på gasen. Det jag saknat mer och mer med Taranis är 6-lägesvredet som egentligen är stor del i uppgraderingsbehovet.

Innan jag lägger på OpenTX ska jag bekanta mig med FrOS och se vad det erbjuder för funktionalitet men jag misstänker att jag redan känner mig så hemmastadd i OpenTX möjligheter att det inte finns något alternativ med samma frihet.

Kommentar

• maj 2006
                                • 484

Ursprungligen postat av McRegor
                                Om man tittar på denna film (ca: 20 minuter in i den) så ser det ju inte ut att rymmas mera än de 2 18650-batterier som sitter i som standard. Räcker inte det ?
                                Här finns också lite att läsa även om det troligen är en pre-release och inte produktions-utförandet - https://marketchangers.wordpress.com...d-impressions/
                                Roger
                                Hej!
                                Det går faktiskt att rymma fler än 2 celler bara man tänker lite utanför, (innanför) boxen. Scrolla ner på denna sida så visas det listiga knepet!

/Ville
                                Senast redigerad av Ville; 2017-11-30, 13:07.
                                /Ville

Kommentar

Arbetssätt...