DX7 laglig eller olaglig?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DanneG
    webmaster
    RCFF - Administratör
    • jun 2006
    • 671

Suttit och läst lite på PTS sida och cemarkning.se
    Citerar lite här nedan

Hur kontrolleras att en CE-märkt produkt är säker?
    Den myndighet som har utfärdat föreskrifter inom ett visst område utför en s k marknadskontroll. Den ansvariga myndigheten (PTS i detta fall) utför provnings- och dokumentationskontroll i butiker, på mässor och utställningar på eget initiativ eller efter tips från allmänhet och konkurrenter.
    Ska man tolka detta innebär det väl (rätta mig om jag har fel)
    att för att förbjuda DX7 i sverige så är det PTS som ska göra det och
    inget som klubbar eller förbund ska göra. Vill de att den ska förbjudas
    för användning ska de via PTS begära en test av radion.
    Om motsvarande myndighet i Tyskland upptäcker att den inte klarar
    CE märkningen kan de bara förbjuda den i Tyskland och inte nåt övrigt land.
    Det är så jag tolkat det iaf.

Kan en produkt som skall vara CE-märkt importeras från ett land utanför EU?
    Ja, om den uppfyller säkerhetskraven i de europeiska bestämmelserna och är CE-märkt av tillverkaren. Om produkten inte är CE-märkt, är det importörens ansvar att sörja för detta efter att ha försäkrat sig om att produkten uppfyller kraven.
    Då innebär detta att en DX7 från tex USA är lika laglig som den som sålts i Sverige så länge den har CE märkningen.
    Misstänker man att den inte klarar CE märkningen så blir det samma förfarande som ovan.

Har jag tolkat det rätt?
    Kanske finns nån med lite med juridiska kunskaper som kan kolla detta.
    Jag ska även ta och ringa PTS idag och verifiera uppgifterna
    /Daniel Gustafsson

Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

Kommentar

• DrHanke
      • maj 2006
      • 5249

Framför allt så är det väl så att i myndighetssverige så kan bara en myndighet skapa förbud? Varken SMFF eller RCFF kan agera i ett myndighetsutövande... Däremot kan de ge rekomendationer, och som läget är just nu så kan man säga att rekomendationen är att så länge man inte 100% säkert har en en "E" version på radion bör man avvakta att använda sin radio.

Enl RCFF regler faller detta under Sunt förnuft om jag tolkar det hela korrekt?

Att hålla på med förbud hit å dit, puhää denna hobby skall vara rolig utan förbud, förbud har vi så det räcker ändå...
      //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Nexus
        • maj 2006
        • 744

hallå där alla folk här varför ska vi snacka om DX-7 fortsättningen va ???

nu är det räcketr noga med detta som har sagat redan att dom var redan godkännt för att dom fick godkännt in till alla HobbyButiken redan är gjorde nu så varför skrev om Procar ?? han är inte heller generalagent för DX-7 så utan han tog upp bara saken skiten från SMFF därför !!

därför jag kollade upp aha där är SMFF som gjorde och babblade skiten om DX-7 eller Futaba ???
        det är framtiden redan nu då vi har bättre Radiosändare nu med 2,4 GHz inte snacka om Hög effekt eller mäta kolla nogga ???
        en av dom har sagt till mig om dom skulle inte godkännt då skulle inte säljer den DX-7 annars till Sverige det var gjorde redan i Januari sen kommer nu nya med Futaba som har sälde del av 6 Exp då är inte problem ???

därför vi har fått del in nu så ska komma in i hösten nu med nya av 2,4 Ghz !!
        det var första logitech som fann uppfinnar med 2.4 ghz det var min första Joystcik till PC sen komma massor olika till överförning till TV och musik eller Trådlös för Nätverket t.ex m.m och vad som helst har blivit uppväxter till idag samma sak med nya 2.4 för Radiosändare det ska inte disktuera om saken här nu så jag var trött på att hörde babblade om DX-7 är redan gjorde klart i Sverige har dom köpte redan och nöjd med dom redan nu !!

varför du skrev om SMFF i från början och Procar han är inte heller för generalagent för DX-7 va ???

det är kvitt med dom har fått in godkännt klart
        och varför ni bara skriva mer och mer babbla om detta ???

MVH Steve

:? :? :? :? :?
        Excell 60 2 St
        Heim 10 CC skala Hughes 500 E
        Concept SR
        Modeltech Cap 21 2 st
        Wonder 2 St
        skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
        Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
        Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kommentar

• DanneG
          webmaster
          RCFF - Administratör
          • jun 2006
          • 671

Anledningen till denna tråd och diskussion är att många säger att DX-7 inte är tillåten i Sverige, och det medför stora problem tex för de som tävlar och har en DX-7 då de inte får använda sin radio.

SMFF har bla på sin sida skrivit:
          "När det gäller Spektrum DX 7 har den hittills ej uppfyllt kraven i EN 300 328
          och är alltså ej godkänd för användning i Sverige, även om den är köpt inom EU och är CE-märkt.
          "
          Stycket i sin helhet: http://www.modellflygforbund.se/t2.a...&x=1&a=1097927

Då många klubbar är SMFF ansluten litar de på dem och deras rekommendationer,
          vilket innebär att de förbjuder dem som har en DX- 7 att använda utrustningen på deras fält.

Jag har heller inte påstått att Procar är generalagent för DX-7 jag länkade
          till deras sida då den informationen som står i det brevet inte har lyfts fram tidigare.

Jag är angelägen om att få svart på vitt hurvida DX-7 är laglig då jag
          själv har en sån och vill kunna flyga var jag vill utan strul.

Att denna tråd växer som det knakar är ytterliggare ett bevis på att
          det är en fråga som i mina ögon behöver lösas.
          /Daniel Gustafsson

Kommentar

• Nexus
            • maj 2006
            • 744

hej Danne !!

vaddå vad har det att göra med RCFF här då ??? SMFF inte tillhör här !!

dom kommer att tävlingar med DX-7 var redan gjorde !!

dom använder den med helikopter Jag såg det själv !!

jo,du tog upp med Procar varför du skrev här då ???

du sade om SMFF nyss ???
            det har inte att göra med här heller !!

Jag vill fråga dig har du äger DX-7 ja eller nej ??? va ???

MVH Steve

:? :? :?
            Excell 60 2 St
            Concept SR
            Modeltech Cap 21 2 st
            Wonder 2 St

Kommentar

• Glawe
              • feb 2007
              • 2126

Ursprungligen postat av DanneG
              och är alltså ej godkänd för användning i Sverige, även om den är köpt inom EU och är CE-märkt.
              "
              Det jag undrar är var deras källa kommer från ? Jag vill poängtera att jag inte är kritiskt utan bara vill veta från vilken myndighet eller liknande informationen kommer från så att vi i RCFF kan diskutera igenom saken med.
              Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• DrHanke
                • maj 2006
                • 5249

Ursprungligen postat av Nexus
                hej Danne !!

vaddå vad har det att göra med RCFF här då ??? SMFF inte tillhör här !!
                // Nej men diskussionen härleder ju oavsett vilket förbund man tillhör hurvida produkten är laglig eller ej. Tillika så är diskussionen skapad för att diskutera hurvida PTS och ev kopplingar mot EU/CE och normer.

dom kommer att tävlingar med DX-7 var redan gjorde !!
                // När under sensate veckan tävlades det med dx-7 radio? Kan ju vara så att de du såg hade en "E" version?

dom använder den med helikopter Jag såg det själv !!
                // Vad bra, en del har den till flyg andra helikopter... Bilåkarna har en de med... "DX-3"

jo,du tog upp med Procar varför du skrev här då ???
                // För att procar är en importör av radion, de hade information på sin hemsida så konsumenterna vet hur de skall agera i fallet.

du sade om SMFF nyss ???
                // ja det är det andra av två förbund, igen så har det inte nån egentligthet med radion och dess bruk.

det har inte att göra med här heller !!
                // Vad?

Jag vill fråga dig har du äger DX-7 ja eller nej ??? va ???
                // Jo danne äger en DX-7, läs han skriver "Jag är angelägen om att få svart på vitt hurvida DX-7 är laglig då jag
                själv har en sån och vill kunna flyga var jag vill utan strul."
                //DrHanke

Kommentar

• plutoorjan
                  • feb 2007
                  • 127

Jo...

Ursprungligen postat av Glawe
                  Ursprungligen postat av DanneG
                  "
                  Det jag undrar är var deras källa kommer från ? Jag vill poängtera att jag inte är kritiskt utan bara vill veta från vilken myndighet eller liknande informationen kommer från så att vi i RCFF kan diskutera igenom saken med.
                  Det undrar jag med...
                  Har sökt som en tok (och jag anser mig rätt bra på att söka) utan att hitta ett dugg av relevans angående DX7:an. Det finns bara en massa antaganden och olika teorier men inga "hardcore facts" i ärendet.

SMFF hänvisar ju till detta:
                  "Återförsäljare, importör, Graupner i Tyskland och konsumentrådgivare har konsulterats för att få fram korrekt information."

Ingen av ovan är ju någon direkt myndighet eller liknande utan alla har egna vinstintressen i detta så jag tycker att det är helt horribelt att SMFF tar denna information så allvarligt utan att först försöka verifiera informationen. Dom gör en höna av en fjäder och sprider bara oro på detta sätt. Konsekvent fakta har jag inget emot men i detta fallet så presenteras inga fakta utan bara en massa olika antaganden.

För övrigt så är det endast Procar som pratar om en "E-modell" hittar ingen information angående e-modeller någon annanstans.
                  Att en "modifierad" och effektsänkt version som heter "E" skulle finnas till försäljning endast i EU verkar ju smått otroligt. Om så är fallet borde väl i rimlighetens namn "E-modellen" omnämnas på Spektrums hemsida?!

Mvh Örjan.
                  Spektrum DX7
                  Spektrum DX3

CmPro Cessna 182
                  AXN Floater
                  Sky Raider Mk1
                  Seagull Spacewalker 2

Kör även bil och båt när vädret tillåter:
                  * HPI Savage ATV *
                  * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
                  * HPI Brama *
                  Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

Kommentar

• DanneG
                    webmaster
                    RCFF - Administratör
                    • jun 2006
                    • 671

Jag skickade en allmän fråga till PTS
                    "Om man har en radioanordning som är CE märkt men som i ett annat europeiskt land blivit uppmätt och visar sig inte klara av CE märkningen, blir den olaglig även i Sverige eller måste den testas här för att få den domen?"

Kommer SMFF:s information från en myndighet (pts) vill jag ta del av det
                    diarienummer som ärendet tilldelats.

Jag hittar inget på PTS hemsida om något sådant.
                    Alla deras beslut finns på webben
                    /Daniel Gustafsson

Kommentar

• Nexus
                      • maj 2006
                      • 744

Jo dom var redan godkännt innan dom kommer in Hobbybutiken om dom är inte godkännt skulle inte ta emot Dx-7 heller !!

därför jag hade pratade med MFT förut i Januari så det var dom vänta på PTS skulle godkännt dom eller eller men det blev så att fick godkännt att komma in och säljer Dx-7 det var därför jag fick veta och annan övrigt Hobbybutiken utan problem !!

Annars skulle inte ha 2.4 Ghz med Radiosändare i framtiden blir trist bara problem med störningar ???
                      kul inte att hända massor olycka !!
                      t.ex jag minns att Lars palm i 2006 års hans Viggen blev krasch vad orsak ??
                      han sade till mig enkelt svarade: Störningar av radio jösses oj oj

jag förstod det var störningar så hans kostar hög fint Viggen bommm redan gick i rök va kul ???

det var hemskt att se krasch så han blev ledsen säkert vet jag !!

inte kul att störningar så han tog upp med scanner att kolla vem har störningar till hans Viggen Stackars
                      det är bättre med framtiden en ny 2.4 ghz slipper kostar gick förlorare med stor flygplan !!

sen dom tog upp här och babbla skiten om negativa om 2,4 ghz va kul att läsa ?? nää dom som äger Dx-7 vill inte höra om negativa saken om 2,4 ghz då ??

om det skulle inte kul utan 2,4 ghz !!
                      och SMFF tog upp bara med babbla om Försäkring och Danne skrev här om SMFF och Länkar till procar vad har att göra med dom ???
                      därför jag var trött att läsa negativa massor om saken känns som han vill bara peka på saken att skulle inte godkännt av detta jag sade tdigare från börja att det var dom redan godkännt vet du vad betyder "Godkännt" är ??
                      då dom börja säljer i Hobbybutiken redan nu och med PTS kolla upp dom innan dom ropade klart godkännt då dom tar in hobbybutiken ??
                      vad rör om Försäkring ??
                      det finns redan ute med 2.4 ghz där nu Tv-kort med trådlös och o.s.v som Jag skrev tidigare i den inlägg !!

sen dom pratade om 1 W i usa eller 100mW för 2,4 ghz varifrån kommer du fick uppgifter ???

MVH Steve

:? :? :? :?
                      Excell 60 2 St
                      Concept SR
                      Modeltech Cap 21 2 st
                      Wonder 2 St

Kommentar

• Nexus
                        • maj 2006
                        • 744

Hej Hej

Du tala om CE eller E varifrån du fått uppgifter då ???

visa mig med en bilder på Radiosändare för CE jag vill se bevis då ??

eller E typen ???

intressant jag vill se dom då ???

MVH Steve

:? :? :?
                        Excell 60 2 St
                        Concept SR
                        Modeltech Cap 21 2 st
                        Wonder 2 St

Kommentar

• DrHanke
                          • maj 2006
                          • 5249

Men steve,

Vi pratar inte om sändare sålda av godkända handlare... Alla sändare som är av slaget "E", den så kallade Europa versionen är helt ok att använda nått annat har vi inte påstått!!

Däremot "grå" importerade radios som inte är "E" versionen är det som diskuteras då den är CE märkt och borde få användas men nu har man "hittat på" att den är olaglig... Och det är det de hela handlar om!

Vad gäller effekter mm får man läsa ETSI standard dokumenten, du hittar den här http://webapp.etsi.org/action/OP/OP2...28v010701o.pdf

Se sedan 4.3.2.2, där står att läsa om effekten som du undrar över:
                          "For wide band modulations other then FHSS (e.g. DSSS, OFDM, etc.), the maximum e.i.r.p. spectral density is limited
                          to 10 mW per MHz."

Vart jag har fått CE och E ifrån? Från en leverantör av radion... Kolla på procar tex så skriver han ju tydligt vad som gäller!? eller hur!

Vad ska du ha för bevis? ska du till domstol eller?
                          //DrHanke

Kommentar

• Glawe
                            • feb 2007
                            • 2126

Re: Jo...

Ursprungligen postat av plutoorjan

Ingen av ovan är ju någon direkt myndighet eller liknande utan alla har egna vinstintressen i detta så jag tycker att det är helt horribelt att SMFF tar denna information så allvarligt utan att först försöka verifiera informationen. Dom gör en höna av en fjäder och sprider bara oro på detta sätt. Konsekvent fakta har jag inget emot men i detta fallet så presenteras inga fakta utan bara en massa olika antaganden.
                            Jag tycker vi skall utgå från att SMFF har adekvat information i ärendet, vilket jag säkert tror dom har med.
                            Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• DrHanke
                              • maj 2006
                              • 5249

fast glawe, det är ju på tyska beslut? gäller tyska lagar å regler i sverige?
                              //DrHanke

Kommentar

• Glawe
                                • feb 2007
                                • 2126

Ursprungligen postat av drhanke
                                fast glawe, det är ju på tyska beslut? gäller tyska lagar å regler i sverige?
                                Efterssom SMFF på sin framsida säger följande:

I Sverige gäller för 2,4 GHz utrustning att den skall uppfylla kraven i standarden EN 300 328 och vara korrekt CE märkt för att den skall få användas.

När det gäller Spektrum DX 7 har den hittills ej uppfyllt kraven i EN 300 328 och är alltså ej godkänd för användning i Sverige, även om den är köpt inom EU och är CE-märkt...
                                så utgår jag från att SMFF har skaffat sig tillräcklig information genom svenska myndigheter eller liknande.

Hurvida vi tillsammans i RCFF ställer oss till detta kan jag inte säga efterssom vi i styrelsen inte har pratat om det ännu. Jag hoppas på att SMFF vill tala om deras källa (eller så får vi i RCFF leta reda på en själv) så att RCFF kan få den informationen med och sedan utifrån det göra ett officiellt uttalande.
                                Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

Arbetssätt...