Spektrum DX6i med AR6200 DSM2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hakank
    • maj 2006
    • 1775

Det slår mig att jag kankse inte får plats med en 6200 i min EDF..Hmm. Kanslke går att karva ur lite i friggon i och för sig. Väntar med det tills du har provat. Ser ut att bli fint väder runt Stockholm i helgen i allfall. Förhoppningsvis där du befinner dig också.

Satt och pulade lite med radion i går för att få in menyvanan. Skall öva lite till sedan är det dags att ta med den till fältet.

/Håkan
    "Allting beror på allting"

Kommentar

• hakank
      • maj 2006
      • 1775

Förresten. Nån som räknat ut vilken sida på mottagaren som - (common) huserar?

/Håkan

Kommentar

• LAN
        • okt 2006
        • 188

Minus är den pinne som är närmast mot höljet. Jag kikade genom det halv-transparenta höljet och gjorde en kvalificerad gissning... som visade sig vara rätt.
        Mycket märkligt att de inte markerat detta, hur ska ex.vis en nybörjare kunna veta? På mottagarna 6000/6100 är detta tydligt markerat.

/Leif

Kommentar

• hakank
          • maj 2006
          • 1775

Tack!

Att de inte märkt ut detta verkar vara en generalmiss i mina ögon. Försökte kolla igenom höljet men hade nog inte tillräckligt god lampa (och syn) :o

Då har jag ingen anledning att inte testa med mottagare idag då. Skall bli kul att se om jag lyckas binda till att börja med :o

/Håkan

Kommentar

• LAN
            • okt 2006
            • 188

Lycka till med premiärflygningen!

Själv är jag förkyld idag och stannar inne, men imorgon måste jag bara ut och flyga. EDF-kärran är redo för nytt test och ackarna är under laddning!

Kommentar

• hakank
              • maj 2006
              • 1775

Krya på dig!

Satt nyss och band mottagaren. Det beter sig dock inte som i instruktionen. Där står det att LED skall blinka när mottagaren är redo för att bindas. Sedan skall man slå på radion i bind-läget varvid mottagaren när den är bunden skall ha konstant LED. min blinkar fortfarande fast med lägre frekvens. Funkafr gör det iaf. Provade nyss "range test" utan problem. Well, så långt man kund gå inomhus iaf

Skall stoppa i mottagren i min Kyosho Sensation nu.

/Håkan

Kommentar

• hakank
                • maj 2006
                • 1775

Mottagare instoppad i Sensation. Trimmade roder under kvällen och förmodar att det kan bli provtur i morrn!

Nån lycka med EDF:en?

/Håkan

Kommentar

• LAN
                  • okt 2006
                  • 188

Nej, det blev ingen EDF-flygning igår, det blåste upp innan jag hann få upp den i luften och jag ville inte ta några risker. Hör också till saken att jag kraschade ett annat lätt plan p g a vinden igår... ingen bra dag :(

Kommentar

• hakank
                    • maj 2006
                    • 1775

Tråkigt att höra om olyckan med planet.

Jag invigde i allfall min Spektrum idag, i min Sensation. Allt helt
                    :o

Fick dock inte till 27 meter i räckviddstesten. Tippar på 15-20 meter. Enl. manualen skall det vara 90 feeet (30 paces) vilket blir 27 meter vad jag förstår. Skall mäta upp nästa gång. Hade inte manualen med mig och kom inte ihåg hur långt det skulle vara. Så jag flög trots detta :shock: Och lite undrande blir jag om detta är när man kör US mode eller EU mode. Jag menar, om man har US mode så blir förmodligen testsignalen starkare, iaf tror jag det. Misstänkerr att den helt enkelt begransar signalen i testmode i procent snarare än en specifik uteffekt som är samma i båda moderna..Kan ju testa det också förresten. Har du mätt upp din räckvidd i testmode?

/Håkan

Kommentar

• LAN
                      • okt 2006
                      • 188

Kul att det funkade bra! Faktiskt så funderade jag också lite över den korta räckvidden i testläge, jag gissar att jag stod 25-30 meter från planet. Tog jag sedan bara ett steg bakåt så försvann kontakten, verkligen "av" eller "på", inte precis som man är van vid när man testar räckvidden. Var tvungen att kontroll-läsa i manualen, men det står ju faktiskt 90 fot, så det stämmer ju ganska bra.
                      Jag är nästan helt säker på att det inte är någon skillnad på signalstyrkan i testläge oavsett EU eller US-inställning, eftersom jag provade båda med ungefär samma resultat.

/Leif

Kommentar

• hakank
                        • maj 2006
                        • 1775

Hmmm...

Måste nog undersöka detta ytterligare. Verkar ju lite kort i mitt fall. Då blir det till att verkligen mäta upp samt ev. testa en annan mottgare. Funderar på hur mycket en kablehärva i närheten av de små antennspröten kan inverka. Det blev lite trångt om saligheten med servokablarna. Jaha. Testar i morrn så får vi se.

/Håkan

Kommentar

• Jakob H
                          • okt 2006
                          • 15

Jag får också ca 20-30 meter när jag testar. Ingen skillnad på eu och us-mode.
                          Där emot märktes det viss skillnad i vilken vinkel man stod i förhållande till planet.

Har flugit ca 30 flygningar nu och inte fått en enda störning...toppen!

Kommentar

• kvaark
                            • jul 2006
                            • 126

Samma avstånd här25-30m, men skilde ca +5m om jag ändrade till US mode istället för EU mode. Men också samma "av" och "på" effekt när man klev 2 steg förlångt. En test flygning i en alfamodel spitfire, funkade kanon.

Kommentar

• Jakob H
                              • okt 2006
                              • 15

Jag har 3 mottagare. 2 st 6200 och 1 st 6100e. Alla är provfugna utan problem. En i en giles med 26 cc bensin, en i en funflykärra med en 2-takts 52 metanolmotor och den lilla mottagaren i en liten yak med en borstlös outrunner.

Inga störningar what so ever!

Kommentar

• Glawe
                                • feb 2007
                                • 2126

Jag har flugit med min dx7a och en ar7000 i ca ett halvår utan ett enda problem med. Och bortsett från det så är spakarna löjligt sköna
                                Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

Arbetssätt...