Spektrum DX6i med AR6200 DSM2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Hej,
    Å jag har flugit med min FF-9:a i ca: 6 år utan problem..
    M a o - även 35 MHz-anläggningarna brukar fungera bra även om jag givetvis inser att 2,4 GHz har sina fördelar - inte minst att man slipper risken att bli nedstörd på t ex ett meeting.
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• hakank
      • maj 2006
      • 1775

Ok. Nu har jag testat igen. Vände huvudmottagaren 180 grader i kärran. Tror att acken "skymde sikten" vilket det råddes bot på med den enkla manövern. 41 meter i US mode vart det Har inte provat EU mode ännu eftersom jag var alldeles för flygsjuk för att fortsätta experimenterandet. Nu är jag lycklig igen. Kan nämna en positiv och en negativ sak om sändaren. Menysystemet med rullhjulet är faktiskt otroligt bra. Har aldrig rattat runt och känt mig så hemma som här i mina andra sändare. Det som stör mig är slaglängden på spakarna. Jag håller tum-pekfingergrepp med högern. Jag får släppa taget och vifta runt i luften så att säga för att nå runt. Har sänkt spaken en hel del. Skall testa lite till. Helt underbart att stå och spaka utan att stå och vänta på nästa glitch dock!

/Håkan
      "Allting beror på allting"

Kommentar

• hakank
        • maj 2006
        • 1775

Nån lycka med EDF testet?

Sitter och konverterar nästa kärra just nu. Har dock inte hört ngt från Horizon ang extramottagarna ännu..

/Håkan

Kommentar

• LAN
          • okt 2006
          • 188

Nej, jag har sällan tid att flyga på kvällarna, men helgen ser ju ut att bli hyfsad så jag hoppas på lugna vindar! Återkommer i ämnet...

Intressant det där med slaglängden, ska tänka på det nästa gång, har ju bara flugit ett par vändor ännu. En sak som jag retar mig på är det eviga pipandet när man snurrar runt i menyerna, man kan bli tokig för mindre.

/Leif

Kommentar

• LAN
            • okt 2006
            • 188

Ikväll blev det äntligen dags att testa EDF-kärran. Räckviddskontrollen gav cirka 30 meter i EU-läge (med AR6000 mottagare), så inga problem där. Inga problem uppe i luften heller, helt störningsfritt. Sen är det ju en annan historia at det är betydligt svårare att flyga EDF, så fort farten sjönk så blev det ganska svårmanövrerat. Detta gjorde landningen lite extra spännande och den blev lite för för hård, så jag spräckte min gamla lagning på några ställen, men det är nog ganska lätt fixat. Alltså, EDF och 2,4 Ghz är en bra kombination!

Testade också min AR6100, som jag monterat i en Kyosho Su-31 foamie. Räckviddstestet gav cirka 45 meter, trots "parkflyer"-mottagare. Flög utan anmärkning i 4-5 minuter, därefter hände något. Jag upplevde det som höjdrodret slutade att fungera, och planet gick rakt ner i backen (detta hände inom 2-3 sekunder). Väl på marken så fortsatte jag att röra höjdrodret, och efter 4-5 sekunder så hade jag åter kontroll. Tyvärr så tänkte jag aldrig på om övriga kontroller fungerade, det gick för fort för det. Rimligtvis hade jag ingen kontroll på någon kanal, men jag *tror* att motorn fortfarande snurrade när den gick i backen vilket skulle indikera att den inte gick i fail-safe. Mycket skumt.

Skulle ju kunna vara höjdservot som krånglade, men då är det ju konstigt att det började funka igen efter några sekunder. Hursomhelst, denna mottagare kommer jag att skicka till Horizon för uppdatering till ver 1.6 innan den flygs igen (den är ver 1.2).

P.S. En annan sak som jag märkte när jag flög är att trim-kontrollerna är väldigt "sladdriga", ingen skön känsla alls.

/Leif

Kommentar

• hakank
              • maj 2006
              • 1775

Kul och höra att den klarade EDF testet. Mindre kul med kärra som gick i backen. Det har skrivits en del om 6100 bla detta: http://www.rcuniverse.com/forum/m_51...tm.htm#5156980

Om jag fattar det hela rätt så startar mottagren om, och det tar sin tid innan den har bootat upp sas. Skall vara fixat i nya mjukvaran till mottagaren.

Mina Spektrum flygningar gick bra idag. Tyvärr drog jag min superzoom i backen efter lite väl vilt flygande nära marken. Den ligger fortfarande kvar, och kommer ligga kvar på min 35mHz. Nosen är inte längre kvar. Går att limma dock (EPP).

Tänkte stoppa in min tredje mottgare i min Katana 120cm. Har fortfarande inte hört av Horizon vilket jag inte riktigt gillar..

/Håkan

Kommentar

• LAN
                • okt 2006
                • 188

Jodå, jag har läst massor om AR6100 och de problem som varit, och det var lite därför jag ville testa den. Även ver 1.2 (som jag har) ska ha "quick connect", och jag har testat detta innan jag flög, genom att bryta strömmen till mottagaren någon sekund och sedan sätta på den igen. Den har fått kontakt på mindre än en sekund, vilket indikerar att "quick connect" fungerar.

Därför är det mer troligt att mottagaren helt tappat signalen, och därför börjat söka efter sändarens kanaler igen, detta tar typ 5-10 sekunder. Men planet var kanske 20 meter från mig, och i en sådan vinkel att varken batteri eller motor kunde "skymma" sikten. Nja, litar inte riktigt på denna mottagare...

Ang Horizon så gissar jag att de är ganska dränkta i inskickade kuponger, så det kanske är därför det dröjer med en bekräftelse. Jag ska rapportera när min kampanjmottagare dyker upp.

Skönt med foamies som kan limmas, eller hur? Har just limmat ihop min SU-31

Kommentar

• kvaark
                  • jul 2006
                  • 126

Har själv köpt ett par 6100 från Hobbycity, men är på backorder så dom har inte kommit hem än. Nu till frågan hur ser jag vilken version det är på dom 1.2 el 1.6?

Kommentar

• LAN
                    • okt 2006
                    • 188

Det sitter en liten etikett på dem, så det är enkelt att se. Skulle det mot förmodan inte sitta en etikett så är det troligen en äldre version och då ska den absolut uppdateras, för det fanns en annan otrevlig bugg som kunde låsa höjdrodret i full deflektion.

Kommentar

• hakank
                      • maj 2006
                      • 1775

Appropå etikett, på de löst levererade mottgarana jag fick satt det en etikett beskrivandes minus plus och signal

Nån som funderat på att köra med en kondensator på plus/minus för att undvika ev problem?

/Håkan

Kommentar

• hakank
                        • maj 2006
                        • 1775

Eftersom jag blev aningen orolig att Horizon inte fått mitt brev med urklipp av streckkoder odyl så kontaktade jag dom. Jag hade missat att skicka med kvitto men nu har det ordnat sig. Verkar dock ta ett tag innan man har mottagrana i handen:

"Thank you for your order confirmation. This will be acceptable as a receipt. We can now process your claims form.

We are just starting to send out these receivers, but as this was a very popular offer it may take a little while to complete. I hope you can be patient with us."

/Håkan

Kommentar

• LAN
                          • okt 2006
                          • 188

Jag kan rapportera att jag fick en ny AR6100e ver 1.6 med posten idag. Skickade ju in min för uppgradering och kontroll efter att den låste sig i luften. De testade mottagaren och fann att en av antennerna hade dålig kontakt, så det var säkert orsaken till mitt missöde. Bra service tycker jag, även om det tog ett par veckor.

Har ännu inte fått min gratis AR6200 dock...

/Leif

Kommentar

• hakank
                            • maj 2006
                            • 1775

Skönt att de hittade något så att du kan känna dig lite trygg då su stoppar den i ett plan igen. Har märkt att jag blivit så bortskämd med min 2.4ghz med icke-glitcharna att jag verkligen kan sträcka ut i min flygning. Dock så flyger jag fortfarande en del med min 35:a och får hjärtsnörp ca var femte minut av ngn glitch då jag glömt bort att dom finns där med den :-)

Inga mottagare här heller ännu..

/Håkan

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Hej Håkan,
                              Måste bara kommentera detta med glitchar på 35 MHz...
                              Jag känner inte riktigt igen mig i den beskrivningen. Jag flyger rätt mycket och bara el och utomhus är det synnerligen långt mellan glitchar. Inomhusflyg i små gympahallar med flera kärror igång så kan det absolut glitcha men sällan så det stör flygningen nämnvärt. Och jag har flugit med en massa olika mottagare inkl de hatade Jeti Rex 5 - och inte ens dessa har försorskat problem - och jag har ett antal av både Jeti 4, 5 och 7. Jag har inte haft minst anledning att ens tänka tanken på att slänga nån av dessa. Däremot är mina två första elflygmottagare - en Hitec Feather och en GWS 6:a - inget man stoppar in ens i sin värsta fiendes kärror.. Men frånsett dessa undantag så har jag inte upplevt speciellt mycket problem under drygt 8 års intensivt elflygande. Dock flyger jag inte heli och där har jag hört att det kan finnas problem - liksom i stora elsetup:er men det är ändå inte min grej. Som sändare har jag under många år haft min trogna Futaba FF-9 - och det är nog mitt bästa köp inom RC-världen.
                              Hälsningar
                              Roger
                              PS: Man är dock inte sämre karl än att man vill testa lite nytt. Beställde alltså ett "enkelt" Assan 2,4 GHz system till min Futaba för några dagar sedan. Skall bli kul att testa. Visserligen enklare än både Spectrum och inte minst Futaba men jag hoppas det fungerar bra till det jag tänker använda det till. Det ligger väl mera åt "parkflyer-hållet" men tror det passar mina behov. Det är såpass billigt att det är värt ett försök - och jag tänker inte köra några stora kärror med det även om man mätt upp räckvidd som utan problem räcker. Spänningen är oliiiidlig..

Kommentar

• LAN
                                • okt 2006
                                • 188

Roger, jag har samma erfarenhet som Håkan. Med elflyg och 35 Mhz så har jag också glitchar då och då i flera av mina plan. Har provat ett stort antal mottagare, och de enda som aldrig gett mig glitchar är Futaba och ACT. Med metanolplan har jag aldrig någonsin haft en glitch på 35 Mhz.
                                Dessa glitchar är säkert relaterade till hur man drar kablar, vilket fartregalge man använder etc etc, men helt säkert är att 2,4 Ghz är ett stort steg i rätt riktning för de som har glitch-problem.

Hoppas du skriver några rader om Assan-systemet när du testat lite!

/Leif

Kommentar

Arbetssätt...