Spektrum DX7 köpt från USA går inte att använda i EU?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Hej
    21 dBm = 128 mW, detta gäller i USA, 20 dBm= 100mW detta gäller i EU. Bägge är mätta på exakt samma sätt med EIRP = Equivalent isotropically radiated power

USA regler: FCC 15.247 FCC
    EU Regler : EN 300 328 1.70.1

m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Kommentar

• LAN
      • okt 2006
      • 188

Fredrik, FCC-reglementet var ju en intressant referens. Den uppgift jag hade med 200 mW EIRP kom från en ganska lång diskussion på samma tema på RCGroups för något år sedan, där bl a en tekniker från MacGregor (JR's agent i England) uttalade sig ang uteffekten på amerikanska sändare. Jag tyckte det i sammanhanget var en ganska trovärdig källa.

Du verkar ju jobba med sånt här, och är säkert betydligt kunnigare än vi andra, men jag ser en massa olika uteffektsbegränsinhgar i FCC-dokumentet. Bl a står det max uteffekt 1 W om man hoppar mellan minst 75 olika kanaler. Spektrum kan ju använda 80 kanaler, även om bara två av dem används samtidigt, och kanske är det därför Spektrum kan använda mer än 128 mW?

Edit: Här är länken till det inlägg som talar om 128 mW enligt FCC-standard och att det motsvarar 200 mW EIRP (vilket gör att min teori ovan kan avfärdas):

Och detta bekräftas här av MacGregor:

OK, en ganska onödig diskussion kan tyckas, men ändå ganska intressant.

/Leif
      Senast redigerad av LAN; 2009-12-03, 15:59.

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Mycket förvirrande. Jag tror MacGregor-representanten inte hittade siffrorna i hastigheten, han säger två sanna saker 1) USA varianten är inte godkänd i EU 2) USA varianten sänder för stark signal.

Han säger cirka 200mW, inte exakt. Mätprotokollet talar om 21dBm = 128mW, ungefär 130mW.

För att förvirra ytterligare har JR angivit att de är DSSS när de sökt godkännande enligt FCC. Då får man i stgället ha max 1W i USA, och 10mW i EU.

När spektrum har sökt godkännande enligt ETSI har man sagt FHSS och låtsas att man hoppar, genom att man använder två frekvenser. Detta är lite av regelvrängande, men har godkänts av ETSI. Som frekvenshoppare får man ha 21 dBm i USA om man samtidigt använder färre än 79 kanaler, och 20 dBm i EU om man använder färre än 79 kanaler samtidigt. Det borde vara under dessa regler de har ansökt men jag är inte 100% säker.

I verkligheten är både Futaba och Spektrum en blandning av FHSS och DSSS. Futaba mest FHSS, Spektrum mest DSSS.

m.v.h. //Fredrik
        fredrik

Kommentar

Arbetssätt...