2,4 säkert ???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stuvjo
    • nov 2007
    • 40

Kan någon förklara för mig hur man ska kunna komma åt antennen.
    Denna ligger inne i ett plaströr.(på min T10CGA9 iaf) Plaströret kan väl inte vara ledande utan det är väl den gråa kabeln som är själva antennen. Den syns lite grann precis där antennen är ledad och där får inte jag in mina fingrar iaf. Och om så vore fallet så är den ändå isolerad. Jag antar att det bara änden som är oisolerad. 23mm om jag inte minns fel, precis som det är på mottagarna.
    Flyger: Great Planes Mustang P51D, U-Can-Do 46, Turmoil, Blade, Kapron F22, Great Planes YAK54 1.60. På gång: Composite ARF YAK 55SP. Egendesignad pylonkärra med Rossi40,

Kommentar

• knas
      • okt 2006
      • 206

Den här tråden måste ju vara ett "svar" på Luddes 35MHz tråd...

Inget ont menat men ingen vettig människa kan basera valet mellan 35 och 2.4 på huruvida man tappar effekt då man tar på antennen.

Anledningen till att jag bytte till 2.4 var bland annat att man slipper fumla med antennklämman, slipper dra runt en lång antenn på maskinerna. Antennen är dessutom inte i vägen på sändaren, det kändes som att man hade ett fiskespö pekandes rakt ut med 35.

Som sagt jag menar inte att göra något påhopp på någon men installationen i en maskin är inte starkare än den svagaste länken, det ska nog till en hel del för att 2.4 ska bli den svagaste.

Förövrigt räcker det med att ta på eller vara i närheten av plasthöljet, det som orsakar förlusten är antagligen kapaciteten i handen.
      Senast redigerad av knas; 2009-12-19, 14:08.

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

Kul att MFN lyckas oroa nån..Jag har hört det mesta,inkl. mina egna smällar,att det är 2.4 som är boven.
        De som vill flyga på 35: Gör det...
        Kommer dock inom en snar framtid att vara svårt o få tag på..
        Jag förstår heller inte riktigt vad som menas,om nu 2.4 är så uselt för somliga,varför byta?
        Valet är fritt,mig veterligen så är det inget någon här blir påtvingad 2.4..
        Vad som gör mig lite putt är dessa "urban legends",dvs det som går från mun till mun hur länge som helst och till slut är så långt borta från sanningen så man blir fundersam...
        Futaba som jag har gjorde en miss:ett antal av deras 6or gick ut utan att ha en egen identitet,surt,men åtgärdades med att dessa byttes per omgående.
        Sen har mottagarna ett "problem" med värmen,om du har dem i 60 graders värme så kan de sluta funka men det vet jag inte om det är ett problem för mig.
        Att jag skulle pilla på antennen medans jag flyger ser jag inte heller som ett problem,mina händer är upptagna med annat då..
        Men eftersom det står i MFN så är väl detta ett problem för en del..
        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• sundqvistjohan
          • jul 2006
          • 1289

Jag har faktiskt vidrört antennen en gång. Det var 2006 när jag skickade iväg en liten elmodell med min 35MHz Hitec Optic 6 och hade glömt att dra ut antennen. Jag hann dra ut antenne och rädda modellen :-D

Jag kör fortfarande vissa plan på 35MHz, men på meetings känns det väldigt lugnt och skönt att flyga Futaba FASST - man slipper bekymra sig för att någon i misstag ska slå på sin sändare på samma kanal. Men vill man hålla i antennen då man flyger är kanske 35Mhz bättre.
          Medlem i Suomen ilmailuliitto (SIL) = Finlands flygförbund (FFF) = Finnish Aeronautical Association (FAA)
          Min hemsida http://johansundqvist4.googlepages.com/home

Kommentar

• Diesel
            • maj 2007
            • 352

Jag kör med Sanwa RD8000 2,4 och har inte haft några som helst bekymmer. Funderar på att övergå till en Sanwa SD-10G men finner ingen anledning då jag inte använder mer än MAX 7 kanaler.
            Mottagarna till en Sanwa är billigare än Futaba och hela radiopaketet är billigare än Futaba.
            Så Sanwa.! Det gillar jag skarpt.
            Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

Kommentar

• Per P
              • jun 2007
              • 1285

Ursprungligen postat av kenneth67
              grejerna funkar kanske för de flesta men det har varit incidenter även med 2,4 ...
              Och i de fallen var det möjligtvis inte så att det stod GRAUPNER på sändaren kanske? De har ju haft o har fortfarande problem med sina 2,4.... men vem f-n köper Graupner??? Inte jag ialla fall.

Trodde faktiskt inte att någon tog Bosse bil....hrrm... RC-doktorn på allvar, och sen att det finns något att LÄSA i mfn visste jag inte heller, för jag fick min i veckan, o det är bara en massa stora bilder....

Jag bytte rätt av till 2,4 förra vintern, o det känns väldigt bra att ha gjort det!

Sen kan jag inte låta bli o undra varför de flesta gnäller över att Futabas mottagare är så himla dyra.... hur många mottagare har ni tänkt handla egentligen?
              Senast redigerad av Per P; 2009-12-19, 20:57. Anledning: la till lite
              Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Snickarjävel´n
                • aug 2006
                • 1927

Per Per Per , tänk på alla som måste ersätta alla sina 75st 35mHz mottagare dom samlat på sig under 30år och köpa 2,4 istället :sarcastic:

Hur många gånger har man inte hört " ja men jag har 12st 35mHz mottagare och de blir så dyrt at ersätta dom" sen har dom kanske 2 eller max 3 aktiva plan dom flyger med :banghead:

Hade MFN varit lite mindre halkig hade den passat bra på dass i 2 syfte , dels för att läsa annonser och sen för att torka rent här :icon_butt:
                brekdahlssnickeriab.se
                https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Per P
                  • jun 2007
                  • 1285

Jonny, du är min idol!
                  Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Krille
                    • maj 2006
                    • 1184

Jag har haft lite problem med störningar på 35 bandet. Men inga alls på 2,4 än så länge så jag kommer inte gå tillbaka.

Sen så litar jag på att ingenjörerna på FUTABA/JR eller annan tillverkare har både större och djupare kunskap än vad jag har.
                    Å när nästan alla tillverkare mer eller mindre slutat med 35 och bara kör med 2,4 kan man ju undra varför. Jag personligen tror ju inte man går över till 2,4 för att det på något vis har visat sig vara sämmre....
                    //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                    Helikopter: T-rex 700 DFC,
                    Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• streem
                      • apr 2009
                      • 169

Ursprungligen postat av kenneth67
                      det tycker nog inte dom som satt sina kärror pga utelåsning å annat ...

jag säger inte att 35 är bäst men liter helt enkelt inte på 2,4 ännu

å peppar peppar har ännu inte satt nån kärra pga radio problem relaterat till 35 bandet ännu

Jag tror fortfarande att det bara är skit bakom spakarna eller felaktiga installationer och pissiga batterier när dom sätter sina
                      kärror i backen, det är lätt att skylla på radioutrustningen när man står där som ett spån på fältet framför alla vid en krasch..

Visst jag har satt nån kärra här och där men jag har aldrig skyllt på nån störning eller radio!

senaste kärran gick cdi boxen sönder vid en hovring på ca 5meter och det konstaterade även tillverkaren så jag fick nya grejer.. tack för det rcgf:thumbup:
                      One Life! Live it..!

Kommentar

• DanneG
                        webmaster
                        RCFF - Administratör
                        • jun 2006
                        • 671

Jag föstår inte skepsismen, när det kommer en ny typ av tv blir alla förundrade, kommer det en bättre version av dvd (bluray) blir alla häpna, kommer det en ny typ av dator vill alla ha den AXE, GSM, ADSL, digital tv etc etc etc....

Men just när det gäller sändare i modellhobbyn är folk så förbaskat rädda!?
                        Det var samma tjafs när 35mhz kom och skulle överta 27 apparaterna, folk var livrädda för den nya tekniken.

Jag anser (min personliga åsikt) att 2.4 är säkrare, jag har haft glitchar med 35, det har aldrig inträffat på 2.4, visst jag har haft problem med att mottagaren bootade om, men det berodde på för klen BEC tilsammans med strömslukande servon, då kommer folk och säger att "hade du haft en 35mhz hade det aldrig hänt" visst det är sant men ingen kedja är starkare än den svagaste länken.
                        att säga att mottagaren startar om är pga den nya tekniken i det läget är ju löjligt, inte 2.4 teknikens fel att jag använder underdimensionerad utrustning.

Sen tycker jag att det är mkt konstigt att man inte litar på tekniken för att en tillverkare har haft problem. 2.4 är ju en benämning på signalen och inte tekniken i sig.
                        Det är ju som att säga att jag tror inte linux funkar för min windowsburk krashar hela tiden. Det är samma hårdvara men där slutar likheterna.

De som vill får ju givetvis köra kvar på 35, och visst kan man frågasätta om den fungerar, men om flera tusen kör på 2.4 och nån enstaka har problem och skriver på ett forum kan man förkasta hela tekniken på det?
                        Kika på hur många 35 problems forumtrådar det finns i så fall.

Jaja ett långt inlägg blev det, och jag hoppas såklart på att de fixar de ev fel som finns på 2.4 så vi kan ha en så säkrar hobby som möjligt.
                        /Daniel Gustafsson

Radio: JR DSX9
                        Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
                        Heli: E-sky Belt CP
                        Bil: Traxxas Slash 4x4
                        Båt: Princess med Zenoah 26cc
                        01010010010000110100011001000110

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6806

Ursprungligen postat av Diesel
                          Jag kör med Sanwa RD8000 2,4 och har inte haft några som helst bekymmer. Funderar på att övergå till en Sanwa SD-10G men finner ingen anledning då jag inte använder mer än MAX 7 kanaler.
                          Mottagarna till en Sanwa är billigare än Futaba och hela radiopaketet är billigare än Futaba.
                          Så Sanwa.! Det gillar jag skarpt.
                          Va? Finns det Sanwa RD8000 2.4GHz? Jag har en Sanwa RD8000 och den är 35MHz!!!
                          Heter dom samma? Jag gillar min Sanwa jag med. Alltid funkat klockrent.
                          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Smajly
                            • maj 2007
                            • 364

Ursprungligen postat av Ålänning
                            Va? Finns det Sanwa RD8000 2.4GHz? Jag har en Sanwa RD8000 och den är 35MHz!!!
                            Heter dom samma? Jag gillar min Sanwa jag med. Alltid funkat klockrent.
                            RDS 8000

Carrocar har den för 2995:-
                            Senast redigerad av Smajly; 2009-12-19, 23:41.

Kommentar

• Kenna
                              • maj 2006
                              • 233

Det jag fruktade mest när jag begav mig ut på fältet var att jag antingen själv skulle glömma mig och slå på min 35Mhz utan att tagit frekvensklämma först. Jag var dock väldigt noga med det men visst stod man och mekade ibland och höll på slå på sändaren för att kolla nånting och kom på sig att så får man inte göra om man inte har klämma.

Mer rädd var jag dock att när jag flög så skulle det komma någon med något 995kr RTF kit som skulle provflyga och inte ens visste vad siffran 35Mhz betydde.

Eller som jag var med om att en snubbe provkörde en motor bakom klubbhuset och hade riggat med servo för gasen som han styrde med sändaren. Jag flög, en mekade eller om han körde en motor, + denna snubbe då men det var bara två klämmor borta från tavlan.

Han som mekade hade klämma och jag, när jag frågade han som var bakom klubbhustet vilken frekvens han hade så vände han konfunderat på sändaren och sa frågande "öööhh 35..." Som tur var hade han inte samma frekvens som jag men hade han haft det hade det inte varit roligt.

All denna problematik är borta med 2.4Ghz och bara det är värt det för mig. Sen en sådan funktion som Modelmatch som finns på min JR-sändare hade då räddat ivf ett par modeller för mig om det funnits på min gamla. Sen några cm stumpar till antenner istället för en meter som skall dras i en kropp eller på en heli förenklar också, samt ingen lång antenn på sändaren heller som är ivägen när man tex gummirepsstartar en seglare själv.

Responstiden är bättre också, trodde det var bara inbillning ifrån dem som påstod de märkte av det på forum jag läste men upplever det även själv.

Att bara kunna komma ut på fältet och aldrig behöva vänta på sin frekvens är väldigt skönt också.

Självklart är inte 2.4Ghz tekniken idiotsäker men förrutom kostnadsbiten så kan jag inte komma på någon nackdel jämfört mot 35Mhz.

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6806

Så det ni menar är... att alla är rädda för 35MHz pga:
                                - glömmer dra ut antennen
                                - frekvenskrock
                                - långa antenner
                                Och då köper alla 2.4GHz.

Problem solved. Men så är det ju, alla andra nästan (här hos oss) har köpt 2.4GHz och
                                snart är jag ensam med 35MHz (har ej problem, bara nån glitch ibland när jag kör single
                                conversion) och då kommer jag ju inte ha problem längre med frekvenskrockar. Långa
                                antenner har man vant sig med efter 30+ flyg och 8+ helis. Att glömt dra ut antennen har
                                jag inte gjort än. Och att sälja 35Mhz-utrustningen (Sanwa och JR) med alla 13 mottagare
                                till underpris för att bli av med dem, det verkar totalkorkat. Blir ju mycket dyrare att
                                uppgradera än att laga ett flyg man kraschar för att man glömt dra ut antennen... ;-)
                                Och om man ska flyga FPV... då är väl 2.4GHz FPV-grejer + 35MHz RC-grejer att föredra?

Vet att flera skyller på 35MHz-utrustningen när de kraschar och direkt svär och spottar
                                att de ska skaffa 2.4GHz direkt. Kan ju tillägga att det inte alltid är 35Mhz som är
                                problemet... finns annat som kan failera också. ;-)
                                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...