Montera sidoroder till J35

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Evert
    • mar 2011
    • 233

Smarta tips!! Jah ... detta är ju första gången jag gör en liten modd, med det kommer definitivt bli fler med tiden!

Ang balanspunkten så har jag inte tagit ut det vetenskapligt, körde bara i batteriet och flög. Det stod inte något om det i manualen. Den verkar ju inte så känslig. Det endla jag läst är att den ska vara "strax bakom mittenfenan". Har även köpt ett 1800 batteri, får se hur hon beter sig då. Lite orolig, balanspunkten flyttar då fram ett par cm. Men det är ju mjuk snö nu, så det är ju rätt tillfälle att testa!

Kommentar

• Evert
      • mar 2011
      • 233

Nu har jag testat kärran. Har ju satt in ett A3 Super II Gyro, men vände sidrodret åt fel håll. Iiiiii, den for fram i luften som värsta ormen. Och när jag kopplade ur gyrot, hade jag fullt utslag på rodren, så den rollade som ett argt bi. Fick både superstall och annat, men med svettpärlor i pannan, och allt för hög puls, fick jag tillslut ner kärran. Välbehållen.

Så, jag kunde inte riktigt utvärdera sidrodret. Bättre lycka nästa ggn!
      Senast redigerad av Evert; 2015-02-09, 20:56. Anledning: problem med lösenord osv.

Kommentar

• Fluf
        • jul 2012
        • 1580

Den kom ner hel i alla fall?

Gyro på sidroder känns lite overkill, tycker det är mer intressant att ha gyro på skevroder de gånger man behöver lite elektronisk hjälp.

Kommentar

• Evert
          • mar 2011
          • 233

Jo, jag aldrig kört med sånna tidigare. En kompis fick mig att testa. Men en liten bra funktion med gyro, är att man kan ställa in rollhastigheten. Jag hade det må typ 350 grader/sek. När jag körde utan rollade den 350 varv/sek !! men kärran flyger ju ändå helt fantastiskt, bara man inte kommer i superstall, då dippar runpan, och man faller rakt ner. Nu kunde jag trycka mig ut stallet, men det var några sekunder under fritt fall jag tänkte ... oj. Sen fick jag ner nosen, och med fullt gaspådrag, full fart mot backen, fick jag tillslut vind på rodren och sniffade backen på 1m. Men det är ju just detta som gör flygning och J35 så rolig!!! Älskar kärran.

Kommentar

• Evert
            • mar 2011
            • 233

Nu flög jag den igen. Får nästan ståpäls över hur bra kärran flyger. Vet inte om sidorodret adderar det lilla extra, svårt att sätta fingret på, men J35 är helt klart det mest underbara jag någonsin rattat. Känns som ett väldigt lyckat projet.

Allt höll dock på att sluta i försrkäckelse. Mitt under min andra flyging, efter ca 2 min, tappade jag all kontroll över kärran, den svarade inte överhuvudtaget. Fipplade lite på reglagen, men icke. Den flög då förbi mig på typ 10m., och jag ser den dala. Viker av snett nedåd, och men håller ändå rikningen rätt plant, och går som en pil ner i snön.

Rusar fram. Helt oskadd. Jag drar ur batteriet, pluggar in och allt fungerar. Kollade spänning, ca 3.5. Har ingen aning vad som hände, men jaja, kärran var i alla fall helt oskadd. Svårt att felsöka när något dyligt händer. Allt är ju väldigt välkylt osv. Bara upp i sadeln igen och flyga.

Jag är van med min andra kärra (en fw 190 från ST models) att nödlanda. Men då har jag i all fall kontakt med rodren, om än motorn är nästan av. Men denna gång tvärdog kärran. Inte tillstymmelse till kontakt...

Kommentar

• jocke1963
              • dec 2007
              • 2709

Du drar ur ackarna för mycket! Max 80% av kapaciteten får du nyttja.

Kommentar

• finnen
                • mar 2009
                • 148

3.5 är jättelågt obelastat, så jag håller med. Märk väl att spänning är ett trubbigt mätvärde. Kolla på laddaren hur många mAh batteriet tar emot efter flygning. Som sagt gäller 80%-regeln. Om batteriet är på 2000mah ska du max använda 1600mah.

Kommentar

• Evert
                  • mar 2011
                  • 233

Aha! Jag köpte en så där mojäng som varnar vid 3,3 (per cell) som standard, trodde förinställningen på varnaren var typ hyfsat korrekt. Man laddar ju upp till 4,2. Man ska alltså inte gå under 3,36? Så ställer jag det på 3,4. Men det förklarar ju ändå inte problemet, när den drar av över 3,5.

hur som helst flög kärran fantastiskt idag, trots bizarr vind.

Kommentar

• Evert
                    • mar 2011
                    • 233

... borde fö gå en kurs om hur man laddar batterier, jag förstår faktiskt inte hur det fungerar...

Kommentar

• Evert
                      • mar 2011
                      • 233

Ahhh, nu förstår jag hur ni räknar. Ok, så om jag flyger med ett 1300 batteri, ska jag efter max kunna trycka i 260. 2200 ska man max kunna trycka i 440 efteråt. Smart. Då kan man ju utifrån det oxå bakräkna ungefär max flygtid.

Kommentar

• finnen
                        • mar 2009
                        • 148

3,3V är rätt ok, under last, men i lägsta laget. Spänningen man mäter utan last är alltid högre, och har du 3,5 obelastat har du nog varit rätt lågt med last på.

Angående 80%-regeln så har du räknat lite fel =)

Du får max dra ut 80% av kapaciteten. På ett 1300-batteri innebär det att du max får dra ut 1040 mAh. Alltså ska laddaren inte ladda mer än 1040 när du laddar batteriet efter flygning.

Bryter fartreglaget på något sätt (stänger av motorn eller minskar effekten) så har du gått för lågt, och får ställa timern på att flyga kortare tid till nästa gång.

Kommentar

• Evert
                          • mar 2011
                          • 233

Haha, blev nästan lite paff över hur lite man kunde belasta dem. Ok, men då ligger jag för det mesta inom det område man ska lägga in. Tack för det !!
                          Senast redigerad av Evert; 2015-02-15, 19:48.

Kommentar

• Evert
                            • mar 2011
                            • 233

En annan sak jag inte förstår när man laddar ett batteri, är där man ska börja ladda. Då står det ex. "LiPo Charge. 5.0A. 11.1V(3S). (Jag har en imax B6AC laddare)

Vad ska man då skriva där det i mitt exempel står 5.0A?

Jag trodde att det var så här: Antag att jag har ett batteri på 1300 mah som kan laddas 5C. Då kan jag alltså ladda med 1,3 x 5 = 6,5A. Eftersom laddaren Max klarar 5.0A, så kör jag på det.

Flygkompisen menar dock att det det som står där är batterikapaciteten. Så har man ett batteri på 1300mah, ska man knappa in 1,3A på laddaren.

Vem har rätt?

Kommentar

• karstena
                              • okt 2012
                              • 382

jeps exact 1300 =1,3 hvis du lader med 1c som apsolut er at anbefale dersom du ønsker at have dine batt en rom tid.

dine 1,3X5 vil brende dit batt hurtigt og i verste fald explosjonsartet brand med mye svart røg og andre dårligheder.

Kommentar

• Evert
                                • mar 2011
                                • 233

Aha, ok tusen tack!! Ahhh, detta med batterier och el är verkligen inte min starka sida...

Kommentar

Arbetssätt...