Montera sidoroder till J35

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke1963
    • dec 2007
    • 2709

Lite att plugga här dårå:

:stupido2:

Kommentar

• Evert
      • mar 2011
      • 233

Ah, yes!! Jo där har jag varit inne. Fantastiska sidor. Men det här mer hur mycket man kunde ladda ur, och att spänning var ett lite osäkert mått, hade jag inte koll på. Och det smarta att man kunde "bakräkna" hur mycket man dragit ur batteriet, genom att räkna på hur mycket man laddar det efter. Logist men ... tja ... tänkte inte på det! ))

Men en sak jag ännu inte riktigt greppar är då det står att ett batteri klarar att laddas i låt säga 2C. Om batteriet då ligger på 1300 mah. Innebär inte det att man kan ladda 1.3x2=2,6A?

Varför gör man annars reklam för att ett batteri har ex. 5C och därmed kan laddas snabbt, om man ändå alltid kör in 1C? Jag trodde 1C var mer en "tumregel".

Eller om vi tar ett exempel.

Batteri A: 1300 mah som klarar 1C
      Batteri B: 1300 mah som klarar 2C

Då ställer man in första på 1.3A när man laddar. Andra kan man köra 2.6A.

Ah, jag har säkert fel. Men ... hm ... nå, just detta får jag inte ihop.

Kommentar

• Evert
        • mar 2011
        • 233

Haha, jag måste vara världens flummigaste pedagog. Beklagar. jag kan ju faktiskt lägga itll en länk. Jag har alltså detta batteri.

Hur många A kan jag då max ställa in när jag laddar? Till och med i reklamen står ju att dom kan laddas med 6.5A (ser jag nu). Alltså 1.3x5=6.5. Eller

Och har jag då ett 2200 batteri med 2C, borde jag väl följdaktligen kunna ladda 2.2x2=4.4A.

Right?

Kommentar

• finnen
          • mar 2009
          • 148

Rätt räknat. Men, om man inte har bråttom så är det antagligen snällare mot batteriet att ladda med 1c

Kommentar

• karstena
            • okt 2012
            • 382

du har i utregningen helt ret, MEN, de vil jo så gerne sælge de der på anden side af disken. Ikke længe siden jeg var der du er nå.
            Hvorfor vente på at lade med 1c når de skriver at de kan lades med 5c. Det VED jeg i dag. fordi at et er teori og andet er fakta.
            Nu efter jeg begyndte at lade med 2c så har jeg fået batterier som kan bruges som flåtøre under en tømmerflåde.
            De er nu så tykke som en som går med tvillinger i 9. måned. Altså bare at hive på skraphaugen.

Hold dig til 1c og om du har ondt for at vente, køb nogle extra batt så dine brugte kan lade medens du bruker de som du har ladet fra før.

Kommentar

• Evert
              • mar 2011
              • 233

Aha! OK, då förstår jag. Ja det finns ju absolut ingen anledning att ladda snabbt, när man är hemma. Bättre då att dra ner på takten. Men då ser jag till att ladda i 1C även framgent !!

Tusen tack för input !!

Kommentar

• Evert
                • mar 2011
                • 233

Sist jag flög, så anfölls min J35 fö. av någon form av falk. Jag körde ganska snabbt, 75% gaspådrag. Jag såg falken i fullt dyk mot kärran, på kanske 20 menters avstånd, högt klockan 6. Det gick snabbt och måste ha legat i minst 80 km/h. Jag ville ju inte att den skulle skadas och reagerade rätt instingtivt genom att ge fullt gastpådrag och trycker ner nosen för att få upp farten. Jaktfalken tar snabbt in på min kärra, och när det bara är ca 1-2 meter kvar, så drar jag spaken mot mig, för att sedan stiga rakt upp. Tänkte att ett flygplan av typen J35 knappast kan manuvrera bättre än en falk, men den borde ha överlägsen stigförmåga. Och det hade den också. Falken missade flyplanet och hade ingen chans att hänga med i stigningen.

Den måste ha blivit mäkta imponerad över detta byte, för den anföll sedan inte mer, utan sågs cirkulera högt snett till vänster under hela flygpasset.

Kommentar

• karstena
                  • okt 2012
                  • 382

en falk i dyk opnår rundt 300 km i timen. Hvis du ser got efter er vingerne trukke ca. 2/3 ind til kroppen og ligger mere bag ut.
                  Da opnår den bedre fart fordi luftstrømmen slipper lettere bag vingen og kroppen. Men ved stigning er den afhengi af brystmusklerne og flaksende vinger som igen i sig selv giver en del motstand

Kommentar

• Evert
                    • mar 2011
                    • 233

Coolt. Inte undra på att jag inte kunde köra ifrån den...

Kommentar

• Fluf
                      • jul 2012
                      • 1580

Ursprungligen postat av Evert

Falk-FPV

Med bonus på den ultimate 250PFV piloten från 1:43

Kommentar

• karstena
                        • okt 2012
                        • 382

Næ duuuu der skal en helvedes motor og en helvedes pilot til at uttromfe den. Så gode blive hverken du eller jeg.
                        Senast redigerad av karstena; 2015-02-17, 00:54.

Kommentar

• jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

... borde fö gå en kurs om hur man laddar batterier, jag förstår faktiskt inte hur det fungerar...
                          Vilket får mig att tänka på var och hur du laddar samt förvarar dina lipo-ackar..?

Kommentar

• Evert
                            • mar 2011
                            • 233

Jag lagrar dem i en laddpåse, som i sin tur ligger i en stor keramikkruka. I förrådet, med långt till något brandfarligt. Ok?

Kommentar

• jocke1963
                              • dec 2007
                              • 2709

:thumbup:

Kommentar

• Evert
                                • mar 2011
                                • 233

Hehe

Kommentar

Arbetssätt...