Klädsel, hur får ni rakt skuret vid leading/trailing edge?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BJS
    • mar 2018
    • 650

En sak som många missar, men som är extremt viktigt för en flygmaskins finare egenskaper, det är att bibehålla den viktiga nosprofilen. Det har med klädsel att göra på samma sätt. Man bör se till att nosradien och hela vingprofilen är så nära det avsedda som möjligt. Annars flyger inte flygmaskinen på avsett sätt.

Jag har löst detta genom att tillverka ett slipblock, med slippapper på insidan, och har på det viset slipat den annars svårt definierade profilnosen helt exakt.

Tillgriper man bara en hyvel eller ett slippapper, så är det väl ganska svårt att få en exakt rätt fason.

I mitt fall, så var nosradien samma, hela vägen längs framkanten, vilket underlättade arbetet högst betydligt.

Annars hade jag fått tillgripa tre eller fyra olika slipblock längs vingens framkant och succesivt gjort övergångar.

Kommentar

• BJS
      • mar 2018
      • 650

Jag talade med en klubbkamrat. Han sade att hans Graupner Taxi flyger bara åt vänster, eller var det höger ? Jag invände, men det måste ju bero på att vingen är skev, eller flygkroppen är krokig ! Nej ! sade han, vingen är helt rak och flygkroppen också !

-Men hur i hela friden kan du tro att den flyger snett om den inte är skev ?
      -Jag vet inte

Min är rak, och kräver bara ett ytterst litet sidrodertrim, och på samma sätt ett ytterst litet höjdrodertrim, nästan osynligt.

Jag har tillverkat ett par verktyg för att se om vingar är skeva. Jag kan se den minsta skevhet.

Som förstorade skjutmått, med triangulära uttag i käftarna. Nu kan man sikta längs ryggen på verktygen, eller använda ett vattenpass.

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

Jag återkommer när jag har en knepig linje att skära... Jag har en annan plan som kan funka lättare... Klädseln redan fast på vingen, men inte det sista i tex framkant, lägger vingen på bordet med klädseln mot bordet. Sen använda en liten träkloss med skalpell på änden. Och så drar man bara klossen längs med leading edge och skär av klädseln med skalpellen som är fäst på klossen. Då blir klädseln skuren på samma avstånd hela vägen... MEN, vingen blir ju oftast tunnare längre ut, så det funkar ju inte heller.
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• BJS
          • mar 2018
          • 650

Använd en så kallad "Rhi-Linjal" med stållister inbäddade i gummi. Nu kan du böja linjalen i konstfulla kurvor med vissa begränsningar avseende radierna, men ändå en hård kant att skära emot.

Hur du applicerar en sådan linjal till vingen, det är upp till din fantasi, men det går att använda nålar, i alla fall när du trimmar ena sidan av klädseln.

Annars kan man använda en helt vanlig vass sax och ögonmått och / eller linjer från en smal filtpenna som ledning med stor framgång.

Kommentar

Arbetssätt...