Bästa rökoljan.....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel L
    • nov 2006
    • 1250

Att det ryker efter du har slagit av pumpen kan ju bero på två saker. Antingen så själdrar den in rökvätskan(vilket vore lite knepigt i ju med att avgaserna borde trycka tillbaka men man vet aldrig) eller så sprutar du in alldeles för mycket och du fyller ljuddämparen men olja(mest troligt)
    glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
    Daniel L

Kommentar

• Snickarjävel´n
      • aug 2006
      • 1927

Hur mycket olja öser du in Matsa?
      brekdahlssnickeriab.se
      https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• cykelbud
        • feb 2012
        • 153

Hej Mats, kul att se att det funkar! Har du mixat pumpen mot gasen? Kan ju va bra så kommer det inte in lika mycket vid låg/halvgas.
        Vilken rökvätska använde du i filmen?
        Jag har också gjort ett munstycke på samma sätt som du, men utan förvärme. Det funkade bra men jag har bara provkört på marken en gång.
        Så hittade jag babyolja på öb, kostar 44kr litern, ska bli kul att testa om det funkar

Kommentar

• Matsa
          • nov 2006
          • 613

Ok försöker svarar allehopa på ett inlägg

Jag misstänker att pumpen själv släpper igenom lite olja fastän den är avstängd.
          Sedan så ligger tanken högre än själva munstycket också, men jag kan inte få
          den lägre eftersom att canistern tar upp all plats nedtill.

Jag har ställt in så att gaskanalen är mixad med kanal 8 som pumpens esc sitter på
          och den går så sakta som jag törs köra den utan att den tjyvstannar, och den ökar flödet liiite
          i takt med gaspådraget.

Igentligen får man väl vara rätt nöjd med tanke på att det ryker hyffsat på första försöket.
          Men en större tank skulle inte vara fel.Motorn går fint på tomgång också med rökeriet påslaget.

Rökoljan jag använder köpte jag hos HAB och den heter Super DRI.
          Babyolja för 44kr Litern låter ju intressesant! Hör gärna av dig Cykelbudet om det funkar bra
          för jag har bara 300 meter till ÖoB

Matsa...
          I hangaren:
          TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
          * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" * :crazy_pilot:

Kommentar

• Snickarjävel´n
            • aug 2006
            • 1927

Du ska ha ett flöde på ungefär 1dl per minut för bästa effekt.
            brekdahlssnickeriab.se
            https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Matsa
              • nov 2006
              • 613

Ursprungligen postat av Snickarjävel´n
              Du ska ha ett flöde på ungefär 1dl per minut för bästa effekt.
              Då ligger jag rätt bra till, uppskattningsvis så räckte röken i 3 - 4 minuter med min 3dl tank.

Matsa...
              I hangaren:

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7677

Vi har en rökmaskin på jobbet som sörplar i sig sånt här http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...l&artnr=220303
                och det räcker läääänge...
                Retroholic!

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av Thomas
                  Vi har en rökmaskin på jobbet som sörplar i sig sånt här http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...l&artnr=220303
                  och det räcker läääänge...

Skillnaden är att ute i naturen behöver du enorma mängder rök. Vi säger att svansen efter flygplanet blir 1meter i diameter, eller vi hugger 1 kvadratmeter. 200meter rök, dvs en förbiflygning blir alltså 200m³ rök. Röken måste dessutom vara väldigt tät när man på ett disco i princip bara adderar lite rök för att se ljuseffekterna bättre.

Jag tror att flygplanet på filmen ovan kommer behöver minst 3ggr så mycket rök för att det skall upplevas maffigt i luften eller vad vi skall säga. Det är ju dock en enkel sak att testa sig fram i mängd rök, sen är det en teknik att skapa denna mängd utan att hälla in för mycket olja.
                  Superhero

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Jag brukade också tillägga följande hjälpte: Stor diameter på proppen med liten stigning för att få motorn till att arbeta med högre varvtal med bibehållen hastighet och därmed öka rökflödet ur ljuddämparen. Så gjorde jag när jag höll på med rök på 90-talet, tror även jag gjorde likadant på Moki-stjärnan i början av 2000.

Jag byggde dessutom en rökdämpare i 0.25 SS plåt med flera kammare, ökad volym och större utsläpp för att få mer värme och rök ur systemet.
                    Ken
                    DS-24 operatör.
                    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• cykelbud
                      • feb 2012
                      • 153

Nu har jag testat babyoljan, det funkade bättre när jag spädde ut med lite lampolja. Men riktiga rökoljan är fortfarande bättre.

Ren babyolja

Med lampolja, typ 25-30%

Bluemax rökolja

Läste på rcgroups att biodisel är bra, ska se om jag kan få tag på lite.

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Ursprungligen postat av cykelbud
                        Läste på rcgroups att biodisel är bra, ska se om jag kan få tag på lite.
                        Biodiesel är ett vitt bergrepp... Tänker du 100% RME så säljer Preem det på div ställen , närmast mig är Ikea Torsvik. Det finns en 1000l tank i Skillingaryd mest för syns skull, men den är oftast tom tyvärr.

Klura också på temperaturerna. Olika oljor behöver olika temperatur och mängd. Att bara byta olja är liksom inte hela saken.
                        Superhero

Kommentar

• Matsa
                          • nov 2006
                          • 613

Kul att se hur det funkar med olika oljor, hoppas du får tag i biodisel man är ju lite nyfiken.

Matsa...
                          I hangaren:

Kommentar

• AM
                            Debattglad entusiast

• maj 2006
                            • 3464

Har du provat paraffinolja än?
                            Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Matsa
                              • nov 2006
                              • 613

Jag har inte provat paraffinolja ännu, har snyggat till hjulkåpor och lite småpill.

Matsa...
                              I hangaren:

Kommentar

• Lelle
                                • aug 2007
                                • 1472

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01145.JPG
Visningar: 1
Storlek: 129,6 KB
ID: 499969Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01146.JPG
Visningar: 1
Storlek: 141,3 KB
ID: 499970

Här ett prov på Powerbox´s rökolja. Pumpen är också powerbox. Nippeln är tillplattad så oljan kommer ut i sprayform.
                                /Lelle

Kommentar

Arbetssätt...