Starter till bensinmotorer?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snickarjävel´n
    • aug 2006
    • 1927

Ursprungligen postat av Kenneth E
    Ett försök,

Ett försök är bara Kenneth förunnat att kunna, ekonomiskt sett :icon_pidu:

Min DLE111 jag hade krävde ca 67slag innan den tände till och gick på tomgång när den va ny.
    Vad var då problemet? Jo, dom kinesiska CM-6 kopiorna på tändstift.

Bytte till "RIKTIGA" CM-6 och den startade direkt. Detta är ju liksom grunden, finns inte tillräcklig gnista tänder det inte, finns det inte sås (bensin) tänder det inte heller.
    Lite som på redigt, finns de ingen brud, då går det knappt igång, Finns brud men inget intresse så felar det igen.......

Soppa och en bra gnista så startar det, bra inställning av motorn startar den lättare.......
    brekdahlssnickeriab.se
    https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Mr X
      • apr 2007
      • 1055

Har man väl börjat använda starter så vill man inte gå tillbaka till handstart.
      Räcker att en motor börjar krångla och man slår sig sjuk på fältet.

Köp en ordentlig starter från början så har du den länge.
      RC Åland
      RC Åland på facebook
      På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

Det behövs fyra element för att en motor skall starta och det måste man förstå, ser fortfarande för många som tyvärr inte vet. Luft, bränsle, kompression och gnista. Fattas något fungerar det inte och då kan en starter ibland hjälpa men inte varje gång. Med ett fösök menar jag inte ett slag.
        Sov gott
        DS-24 operatör.
        Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
        Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
        FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Kenneth E
          • okt 2006
          • 3445

Hur startar man låt säga en 200ccm boxer med starter om man flyger ensam? Knappast med kona eller använder ni en sorts hylsa?
          DS-24 operatör.
          FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• vire
            • jul 2013
            • 149

Ursprungligen postat av Snickarjävel´n
            Ett försök är bara Kenneth förunnat att kunna, ekonomiskt sett :icon_pidu:

Min DLE111 jag hade krävde ca 67slag innan den tände till och gick på tomgång när den va ny.
            Vad var då problemet? Jo, dom kinesiska CM-6 kopiorna på tändstift.

Bytte till "RIKTIGA" CM-6 och den startade direkt. Detta är ju liksom grunden, finns inte tillräcklig gnista tänder det inte, finns det inte sås (bensin) tänder det inte heller.
            Lite som på redigt, finns de ingen brud, då går det knappt igång, Finns brud men inget intresse så felar det igen.......

Soppa och en bra gnista så startar det, bra inställning av motorn startar den lättare.......
            bästa bruksanvisningen

Kommentar

• Fluf
              • jul 2012
              • 1580

Som nybörjare på bränslemotorer tycker jag starter är fantastiskt trevligt, tycker det är lättare att höra om det finns chans att motorn skall starta med starter eller om något är fel. Med handstart är i alla fall jag både svettig trött och frustrerad innan jag har en chans att avgöra vad som skall justeras.
              Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
              Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
              Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
              Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
              Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6807

Jag har aldrig handstartat ett bensinflyg förr. Det senaste så använde vi starter på och det tog evigheter innan vi fick den motorn att gå. Hur gjorde ni själva med er första bensinare? Jag lär ju knappast höra på en motorn som inte startar: "ah, lågvarvsskruven ska IN 1/8 varv".
                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• bokis
                  • maj 2006
                  • 5041

Det funkar lite så att man ska berätta att man inte använder starter eftersom då kan man sina motorer,"det är ju bara att ställa in dem"?? :lollypop:
                  Men det är precis som Fluffen säger ,ofta när man är på meetings så står det några utan starter,det kan det bli ett evigt flippande från tid till annan om de har otur.
                  Och sen så funkar det så här på Sveriges baksida ialla fall,ju större motorn är,ju enklare är de att få att gå,blir okänsligare s.a.s.
                  Har nu inbyggd start på två kärror och jag gillar det,känns bra att flippa på en brytare så går den.
                  Men det är inte foolproof det heller så länge det är envägslager inblandat..
                  // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                  (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Mr X
                    • apr 2007
                    • 1055

Frågan var kanske inte om han ska skaffa starter eller inte utan vilken starter han ska köpa.
                    Finns några att välja på men ju större starter han ska ha så mindre finns det att välja på.

För mig räckte Sullivan big starter men megatron starten kostar lite mera och klarar större maskiner. Kör på den större om du har råd den är upp till 160cc men klarar säkert av större maskiner. Ska man ligga på topp kostar det alltid lite mera så tryck på köpknappen.

Sullivan Big starter: http://www.hobbypeople.com/shop/inde...oducts_id=6598
                    Sullivan Megatron starter: http://www.hobbypeople.com/shop/inde...ducts_id=24889

HAB har en för 80-250cc

Senast redigerad av Mr X; 2015-08-14, 08:45.
                    RC Åland
                    RC Åland på facebook
                    På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Gasman
                      RCFF - Administratör
                      • aug 2006
                      • 553

Att ha motorn monterad på en "planka" och bänkköra den i olika positioner (cylinder upp, åt sidan, ned osv.) så att man lär känna motorn och blir van att hantera den är nog det allra bästa. Och ersätt kinakopiorna på tändstiften!!! Sanslöst dålig kvalitet på dessa!

Ett annat tips är att kolla och eventuellt sänka tändpunkten något! En av mina bensinare tände vid varenda flipp men startade inte. Med elstartern gick den dock igång direkt. Den lite för högt ställda tändpunkten var ett effektivt sätt att stoppa den lilla rotation handflippet gav så att slag nr 2 inte orkade runt riktigt. Efter att jag minskade förtändningen några grader startade den med handflipp varenda gång.

Nålarna behöver man sällan pilla på efter att de har ställts in ordentligt. Hur många håller på och skruvar på dessa på sin motorsåg/röjsåg i tid och otid?
                      //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                      Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6807

I första hand vill jag ha igång en 50cc SV50 (superduperkvalitä). 100cc har redan gått bra sedan tidigare så där kan jag först testa handstarta, går inte det så köper jag en rejäl starter, eller ombordstart om det finns. Den som HAB har är på tok för stor för mitt ändamål. Men den du har skaffat Mr X, som enligt Sullivan ska klara upp till 80 cc måst ju vara suverän, upp till 80cc. Och du sa att nån sida förklarade att den även klarade upp till 110? Risk för bränna sönder till en 100?

Kommentar

• Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

Jag tror att det räcker med den för 80ccm, jag har fått igång 120ccm motorer med min glödstarter, ibland får man hjälpa den förbi första kompressionen genom att slå till propellern.
                          DS-24 operatör.

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6807

Då får Mr X demonstrera sin så jag ser lite vad det är. =)

Vilka strömmar klarar 18Ah vanliga bättre slutna blyackar av?
                            Eller måste man ha små 5000Ah-LiPos som man måste vara rädd om?

Kommentar

• Fluf
                              • jul 2012
                              • 1580

Finns ju även LiFe och i viss mån NiCad som kan spotta ut mer än PB som kan hantera långladdning bättre än LiPo.
                              Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                              Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                              Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                              Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                              Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Kenneth E
                                • okt 2006
                                • 3445

Bly ackar skall du glömma, MYCKET bättre pulver i ett par sunkiga 3s3700 ackar.
                                DS-24 operatör.

Kommentar

Arbetssätt...