DA 50...Ingen prutt !!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flygsmurfen

    • sep 2006
    • 1336

    #1

    DA 50...Ingen prutt !!??

    Mors, min DA50 vill plötsligt inte tändas alls??
    Kompisar på fältet kom överens om att tändboxen var väck.
    (Det finns ström fram till den).

    Jag fick en beg box fr "SV Hobby" av klubbkompis.
    Satte in den men gjorde adapterkontakt så att den passade till bef hall-givare.
    Inget resultat.

    Denna box "kan" vara kaputt, det var inte helt garanterat att den var ok men jag testade.
    -Hur testar man en tändbox på bästa sätt?
    Finns det något instrument?
    -Kan man göra som jag gjorde och mixa box och hallgivare?
    Jag känner att om jag skall byta givaren kan jag strula till det mer och få en motor som startar men går knackigt, därför ville jag gärna använda den befintliga.

    Annars! Tipps på bra ställe att köpa ny box till hyfsat pris?

    Nu original-box går att hitta hos Tony Clark (tror jag det var??) för ca 2000 SEK.

    // Mats W (Som ser på när andra flyger...)
    Flygsmurfen
  • kb
    • feb 2008
    • 85

    #2
    Det finns olika hallgivare. Man kan inte mixa givare/box hur som helst.
    Vissa motorer har givaren omkring övre dödpunkt och andra ca28 grader före. Beroende
    på vilken box du har.

    Kommentar

    • Flygsmurfen

      • sep 2006
      • 1336

      #3
      Å hur vet man var givare skall placeras då??
      Nu sitter det ju en där så man kanske kan måtta efter den?
      Hur pass kritiskt är det?
      (Det var detta jag var rädd för..Kanske bara beställa en original då?).

      // M
      Flygsmurfen

      Kommentar

      • OlleG
        • aug 2006
        • 291

        #4
        Har du gnista? På en motor med okänd historia gick kabeln direkt ut från givaren av efter en tid. Men då försvann gnistan så klart.

        Kommentar

        • AM
          Debattglad entusiast

          • maj 2006
          • 3464

          #5
          1. Kolla att magneten sitter kvar på medbringaren.
          2. Kolla att Hall-sensorn fungerar.
          3. Kolla att tändmodulen får ström.
          4. Kolla att bränsle når fram till förgasaren.

          Du kan kolla om du får gnista genom att skruva loss tändstiftet (eller ta ett annat stift) och hålla mot godset i motorn (behövs inte om det sitter en skärmad tändstiftshatt på tändmodulen). Vippa vevaxeln fram och tillbaka över tändpunkten. (Hall-givaren och Magneten) för att se om du får gnista.
          Funderar du på att köpa nytt tändsystem, så kan jag rekommendera Rcexl. Hyfsade priser och bra kvalitet.

          Tändningen ska vid höga varv stå på 28 - 32 grader FÖRE övre dödläget. Tändsystemen är "smarta" och vid lågt varv (start) fördröjs gnistan så att motorn ej slår bakut.

          Ove (AM) Nielsen

          Kommentar

          • Flygsmurfen

            • sep 2006
            • 1336

            #6
            Mors! Tak för svar AM:

            -Magneten sitter kvar
            -Hur testa hallgivaren?
            -Ström finns.
            -För att testa stiftet mot godset måste väl det tryckas in till botten i tändhatten?
            I så fall sticker bara gängorna ut och det går ju inte att få loss det ...Eller finns det knep?
            -Vid byte av rubbet? Hur mäter man fram rätt placering av hall-givaren? Finns det något hjälpmedel?
            Ser ut som du bäddat in film eller bild men den laddar inte...Är bara en svart ruta??

            // Mats W
            Flygsmurfen

            Kommentar

            • Mr J
              • maj 2006
              • 4130

              #7
              Ursprungligen postat av Flygsmurfen
              Mors! Tak för svar AM:

              Ser ut som du bäddat in film eller bild men den laddar inte...Är bara en svart ruta??

              // Mats W
              Höcgerklicka i den svarta rutan, välj "Egenskaper", då ser du webadressen till filmen och kan kopiera in den till en annan flik i din webläsare.

              Kommentar

              • kb
                • feb 2008
                • 85

                #8
                På Da motorn med original tändbox skall sensorn sitta vi övre dödpunktsläget men om du byter till RCXL system så får du flytta sensorn till 28 grader före övre dödpunkt.

                Googla på "DA engine timing" så får du flera beskrivningar.

                Kommentar

                • Flygsmurfen

                  • sep 2006
                  • 1336

                  #9
                  Tack Mr J, det fungerade ju bra.
                  Letade och hittade tändsystem, gradskiva och testenhet hos handlare.
                  Lika bra att beställa så att det kommer igång :-)

                  // Mats W
                  Flygsmurfen

                  Kommentar

                  • Mr J
                    • maj 2006
                    • 4130

                    #10
                    Skönt att det löste sig!
                    Lycka till.

                    Kommentar

                    • ChristerL
                      • maj 2006
                      • 1228

                      #11
                      Hej grannen!

                      Hittade det här dokumentet i en annan tråd här på RcFlyg, ett enklare sätt än att hålla på med gradskiva!



                      Ursprungligen postat av Flygsmurfen
                      Letade och hittade tändsystem, gradskiva och testenhet hos handlare.
                      Lika bra att beställa så att det kommer igång :-)
                      Men en testenhet är alltid bra att ha i Samfälligheten!! :-)
                      /Christer Landberg

                      Fw190D9
                      Fw190F2
                      Hawker Tempest Mk. V
                      S29C Tunnan

                      Kommentar

                      • Flygsmurfen

                        • sep 2006
                        • 1336

                        #12
                        Snyggt mannen!
                        Tänkte att nog skulle gå att räkna fram på något sätt via radianer och liknande men du han för mig :-)
                        Samfällighetens förråd av bra prylar är snart uppdaterad.

                        // Mats W
                        Flygsmurfen

                        Kommentar

                        • AM
                          Debattglad entusiast

                          • maj 2006
                          • 3464

                          #13
                          Ett annat sätt att hitta tändpunkten är att med exempelvis mätklocka eller skjutmått mäta kolvens läge genom tändstiftshålet. En tvåtaktsmotor ska ha en tändpunkt 1 mm före övre dödläge. Dvs, när kolven befinner sig en millimeter före övre dödläge. Det motsvarar också 28 - 30 grader på vevaxeln.

                          Jag har svårt att tänka mig att magneten till hallgivaren ska sitta exakt på övre dödläge på några tändsystem. I så fall sitter det mer än en magnet på axeln. Tyska Becker-system lär ha något sådant system med flera magneter där magneternas polaritet är skilda.
                          Ove (AM) Nielsen

                          Kommentar

                          Arbetssätt...