Hej,
Vintern kom snabbt och provflygning av Pittsen kom av sig, får nu troligen vänta till våren. Tänkte dock sammanfatta mina erfarenheter så här långt av denna ARF från Black Hourse.
+ Snygg kärra med bra färgsättning.
+ Hyfsad prissättning och man får relativt mycket för pengarna.
+Kraftiga landningsställ och rymlig och bra motorkåpa.
+ Satsen är mycket komplett.
- Trångt och svårt att installera radioutrustning och framförallt bränsletank.
- Motorspantet är sönderborrat med två uppsättningar islagsmuttrar, passar i vart fall inte Saito 41 TS.
- Modellen blir kraftigt baktung även med en Saito 41 TS som är en större och tyngre motor än vad modellen egentligen är konstruerad för. Med Saito 41 TS krävs ca 300-400 gram extra vikt i nosen.
- Dåligt konstruerad infästning för övervingen där den mittre konsolen är tillverkad av förbockade aluminiumrör med dålig precision.
- Vingstöttorna har dåliga infästningar till vingarna, jag själv har förstärkt infästningarna med 1 mm glasfiberplattor på vardera sidan av stöttorna. Man förordar träskruv för infästning av stöttorna. Dessa har jag naturligtvis ersatt med M 2,5 10.9 skruvar och nylockmuttrar.
- Krånglig hopsättning av vingarna som definitivt inte är att rekommendera ute på flygfältet, för plåttrigt med många skruvar. Jag själv tar inte isär modellen, men det kräver en större bil för transporten, i min BMW 520 får den lätt plats ihopsatt.
- Plastspinner av dålig kvalite medföljer, bara att kasta bort, min sprack direkt när motorn baktände.
Trots allt kan jag rekommendera modellen för den har ett smidigt format för att ändå vara en relativt stor modell, en större tvåcylindrig motor, Saito 41 TS får rum i motorkåpan utan problem.
Vintern kom snabbt och provflygning av Pittsen kom av sig, får nu troligen vänta till våren. Tänkte dock sammanfatta mina erfarenheter så här långt av denna ARF från Black Hourse.
+ Snygg kärra med bra färgsättning.
+ Hyfsad prissättning och man får relativt mycket för pengarna.
+Kraftiga landningsställ och rymlig och bra motorkåpa.
+ Satsen är mycket komplett.
- Trångt och svårt att installera radioutrustning och framförallt bränsletank.
- Motorspantet är sönderborrat med två uppsättningar islagsmuttrar, passar i vart fall inte Saito 41 TS.
- Modellen blir kraftigt baktung även med en Saito 41 TS som är en större och tyngre motor än vad modellen egentligen är konstruerad för. Med Saito 41 TS krävs ca 300-400 gram extra vikt i nosen.
- Dåligt konstruerad infästning för övervingen där den mittre konsolen är tillverkad av förbockade aluminiumrör med dålig precision.
- Vingstöttorna har dåliga infästningar till vingarna, jag själv har förstärkt infästningarna med 1 mm glasfiberplattor på vardera sidan av stöttorna. Man förordar träskruv för infästning av stöttorna. Dessa har jag naturligtvis ersatt med M 2,5 10.9 skruvar och nylockmuttrar.
- Krånglig hopsättning av vingarna som definitivt inte är att rekommendera ute på flygfältet, för plåttrigt med många skruvar. Jag själv tar inte isär modellen, men det kräver en större bil för transporten, i min BMW 520 får den lätt plats ihopsatt.
- Plastspinner av dålig kvalite medföljer, bara att kasta bort, min sprack direkt när motorn baktände.
Trots allt kan jag rekommendera modellen för den har ett smidigt format för att ändå vara en relativt stor modell, en större tvåcylindrig motor, Saito 41 TS får rum i motorkåpan utan problem.

Kommentar