Setup Yak 54 50cc
Kollaps
X
-
Jag har flugit en 3-4 pass på minst 10min och som mest 15min, då har mina batteri varit nere på ca 70%. Grejen är ju att du laddar upp dom snabbt.
Nyladdat batteri ligger runt 7V, har inte kollat exakt. Men det sjunker rätt snabbt till sin nominella spänning på 6,6V. Ett vanligt 6V nimh ligger ju också runt 7V nyladdat.Kommentar
-
Har läst lite om emcotecs grejjer och det finns två intressanta produkter.
DPSI Micro och DPSI BIC
I korta drag så verkar dessa två produkter vara väldig lika, men ändå olika... :P
Likheter:
Bägge använder två spänningskällor
Bägge klarar av konstant 3A samt max 20A i 15 sek
Bägge fixar nicd, nimh, lipo & li-ion
Olikheter:
BIC har bling bling display och visar massor av batteri info, lätt att hålla koll på batteriernas status.
BIC får man inte hänga på kroppssidan (för tung) kräver en extra switch
Switchen manövreras med att en liten pinne flyttas från hål on till hål off
Fast utspänning på 5.5V
Vikt 75g + extra switch
Pris inkl. switch 1150kr
Micro har ingen display
Micro ska hängas på kroppssidan.
Av/på manövreras mha. en magnet extra switch behövs/finns ej.
Ställbar utspänning 5.5V eller 5.9V
Vikt 28g
Pris 750kr
Priser från http://zdz.se
Detta är den info jag fått fram och just nu känns det som om jag väljer micro varianten då den fyller samma funktion som bic:en.
Jag är självklart fortfarande öppen för andra förslag på lösningar.
Är även intresserad av tips om återförsäljare för emcotec som vill ha $ istället för krKommentar
-
Okej, tack för svaret!Jag har flugit en 3-4 pass på minst 10min och som mest 15min, då har mina batteri varit nere på ca 70%. Grejen är ju att du laddar upp dom snabbt.
Nyladdat batteri ligger runt 7V, har inte kollat exakt. Men det sjunker rätt snabbt till sin nominella spänning på 6,6V. Ett vanligt 6V nimh ligger ju också runt 7V nyladdat.Kommentar
-
Micron är nog helt OK lättare,mindre och mindre lull lull med samma funktionalitet./ Johan
www.salarfk.seKommentar
-
Nu känns det som om strömförsörjningen är löst.
Det blir emcotec micro + 2st 2s lipo ~1500mAh
Nästa steg i min fundering är mottagaren.
Jag har som sagt en Eclipse och till den finns QPCM mottagaren Hitec HPD-07RH.
Den mottagaren har fått bra betyg på http://www.webx.dk/rc/RX-measurement...let-listen.htm
Men... hur är det egentligen med PCM mottagare?
PCM maskerar störningar till en viss punkt, sedan blir det totallåsning. PPM kan istället glitcha till då och då.
Någon som har erfarenhet av Hitecs QPCM mottagare?Kommentar
-
-
Motorboxen är separat, det blir som ett paket med motor, tank och trottelservo som man skjuter in i kroppen och skrivar fast med 4 skruvar.
Lite udda konstruktion men tydligen så har tillverkaren två olika motorboxar beroende på motorval, en är för 45-50cc och en annan för 65cc+.
Helgen då du var i Luleå var jag i stugan och fiskade mört och drack pilsner, tänkte ju att du ändå skulle vara i Luleå minst en vecka så jag skulle hinna se yak:en ändå. Men du hade ju hunnit smita innan jag kom tillbaka.
Jag hörde nått om trasig ljuddämpare och att du inte flög yaken i Luleå ?Kommentar

Kommentar