Dl-50 på anabola!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pilotkalle

Lägg gärna in några bilder på vad du gör för jag är jättenyfiken, har tänkt att apa efter vad du gör!

Kanonkul inlägg:thumbup:!

Kommentar

• Boost III
      • nov 2008
      • 83

Ja det ska jag göra snart,,. Har idag byggt en bromsbänk av lådrullglidskenor från ikea . Får nog fast motorn idag hoppas jag bara svetsfogarna svalnat hehe, Nu fattas bara en lämplig fiskvåg digitalisk med minne hellst . Bör ju gå till minst 15kg. Blir förhoppningvist en bild på detta spektakel i morrn.

Kommentar

• Brill
        • okt 2008
        • 19

Det här blir spännande att följa upp optimeringen av motorn. Håller själv på med lite trimning sen motocross åren, men har alltid fått lära mig att inte dra på för mycket första 10 min då kolvringen kan bli överhettad och tappa spänst. Sen efter det så är det bara att gasa på för maximal inslipning.

Håller själv på med inkörning av MT 57 så jag är jätte nyfiken på dina port tider samt area som du kommer fram till, gärna lite bilder under projektets gång.
        Vilka för tändningstider rekommenderar du att använda samt vart köper man kolfiber till reedventiler.

Kommentar

• Johnny
          • mar 2007
          • 377

Hei.

Da har jag startet min DL50 som jeg kjöpte hos Airmedia denne uken.
          Den startade på 4 eller 5 flippen. Å fy fa...... får et drag.
          Satte dit en BCM Muffler til DA50.
          Har også tatt av sylindren og slipat lite i kanalarna. Der er det mye rusk.
          Har også justerat tenningen lite, 3 mm förtenning i forhold til orginalet.
          Har nå en 20-10 toblader propeller som jag ska kjöra inn motoren på.
          Vi får se hur det går.

Mvh. Johnny.
          Mvh. Johnny.

Kommentar

• KenPro
            • feb 2007
            • 399

`@Brill, skulle vilja säga att det är de första 10-20 minuterna som är kritiska vid inkörning. Det är då man med kraftigt gas och avslag kan få ringen och cylinder att slita in sig för bra tätning, kör man ej in dem med belastning så går sotet ner under kolven och förstör oljan mycket snabbare i tex en 4-taktare , självklart ska man unvika absoluta toppvarv eller konstant malande på samma varvtal då kolvring ej expanderar lika bra mot cylinderväggen. Det är ju tusendelar man pratar om men det gör skillnad då både ring och cylinder ser ut som ett månlandskap i ett microskop. Kör man för lugnt så naggas bara en liten del av topparna av o tätningen blir sämre. Och att man skulle behöva köra dem på tomgång mm är bara bull, de får dålig smörjning och skulle det vara ett fabrikationsfel på nån del så klarar inte motorn att hålla ihop vare sig man kör halvhårt eller lugnt i början. Det de flesta däremot efter alldeles för lugn inkörning med en för fet inställning som aldrig gör motorn varm är att när den väl ses som inkörd så startar de den kall o ger fullt efter 5 sek. Måste alltid värma motorn försiktigt för att få vettig livslängd på grejerna.

Kommentar

• KenPro
              • feb 2007
              • 399

Angående tändningsacc så ska motorn gå på 4.8-6 volt, kör du en vanlig 4.8 v nimh acc så behöver du ej nån regulator. Nyroth en duktig flygare här på forumet säger att tändningen drar ca 300mah per gångtimme så ett 1000 mah acc och uppåt fungerar prima. NGK stift finns förmodligen där du köpte motorn då det är en oskriven lag att kasta kina stiften i papperskorgen direkt.

Kommentar

• uffe olsson
                • maj 2006
                • 45

Jag köpte mitt NGK stift på Mekonomen, dom hadde ej hemma men tog hem till dagen efter åt mig, så dom har på huvulagret.
                Gängorna på originalstiftet va ej o leka med passade inte ens halvbra! kasta skiten är mitt råd, sen har vi olika uppfattning om Champion stift hör jag, åkte dragrace med trimmade 700cc 2taktare o jag vet ingen som fick dom o gå bra med champion, surar man dom minsta lilla så knäckte man stiften, NGK däremot va det inga problem med.
                Uffe.
                Senast redigerad av uffe olsson; 2008-11-08, 18:05.

Kommentar

• Boost III
                  • nov 2008
                  • 83

När det gäller inkörningen .jag skulle INTE köra in med mindre än 23/8 propp för har man mindre så blir den otät eller måste tokvarvas mer för att uppnå samma ringtryck!! Först och främst kör man motorn varm såklart .Sedan gasar man upp till 3000v och vänder ner till tomgång!! direk..stannar på tomg i 5sek för att sedan upprepas prociduren någ ggr eftersom tiden går förlänger och höjer man varvet dvs man håller kvar den på typ 5000v längre och längre stunder och emelanåt ner på den sura inställda tomg för kylning . På detta sätt så slipas cylinderväggen in så bra det går och ringen hinner inte bli varm för när den släpps ner på tomgång så kyls allt av snabbt.. Man ska ha så fet tomg det bara går så den kyls av snabbast möjliga,ganska hög tomg är inga probbs. Om nu ringen skulle ta skada av detta så är det värt det, bara att skaffa en ny efter 10 tim..Det bör man göra Ändå. Med champions billigaste stift i 2takt så har man inga problem med knäkta stift och dom går bra..Därimot att köra champions dyra smalelektråds stiften är junk,,bara dyra och skräp.(var ev sådana som kördes i dragracingen?) Endast bra om allt står exakt rätt i blandning. hela 90 talet trimmade och körde jag 2-takt v6 och v8 på 2600cc rep 3,6L båtmotorer och det enda som höll bra var champions snikstift 50kr st. Samma i skotrar också. Jag har forskat flera tim för att hitta champions y82 i sverige utan resultat. Därimot i alla andra länder finns dom på hyllan:banghead: Fördel nr 2 med just y82 är att det stiftet har avstörning och rekomenderas före ngk cm6 på andra utlänska forum för just rc flyg.

Nyss vart testbänken klar , men jag har ingen fiskvåg än,, ska söka.....

ok vanligt mottagar acc går bra då,,,jag ska sno accet och tanken från trucken
                  Senast redigerad av Boost III; 2008-11-08, 19:01.

Kommentar

• Boost III
                    • nov 2008
                    • 83

ha inte den förtänd under inkörningen!! Blir onödigt varm......Och sätt gärn på en större snurra... 3mm förtändning lät otroligt bra om det går åka på

Kommentar

• KenPro
                      • feb 2007
                      • 399

Med min hänvisning till tomgångkörning vid inkörning så menar jag självklart att de ej ska köras på tomgång en hel tank eller två, något som verkar vara populärt i i rc hobbyn av nån konstig anledning

Kommentar

• Tobbe O
                        • maj 2006
                        • 1431

Ursprungligen postat av KenPro
                        Angående tändningsacc så ska motorn gå på 4.8-6 volt, kör du en vanlig 4.8 v nimh acc så behöver du ej nån regulator. Nyroth en duktig flygare här på forumet säger att tändningen drar ca 300mah per gångtimme så ett 1000 mah acc och uppåt fungerar prima. NGK stift finns förmodligen där du köpte motorn då det är en oskriven lag att kasta kina stiften i papperskorgen direkt.
                        Om det är en DA så drar tändningen ca 1000 mah/tim
                        //Tobbe

Kommentar

• Boost III
                          • nov 2008
                          • 83

Ursprungligen postat av Tobbe O
                          Om det är en DA så drar tändningen ca 1000 mah/tim
                          Ser ju ut som man klarar sig stenlänge på endast 2celler lipo 1000mah och strömreduserare, hyffsad vikt då. Men jag kommer nog prova mig fram testar med 450 lipo och reducer till 5v. Eller kan man vara så fräck att man snor ström från motagaraccen? Eller kan det bli störningar av någe slag då?

Kommentar

• bokis
                            • maj 2006
                            • 5041

Har du 2.4 så kan du använda mottagaraccen tillsammans med tändningen men med en 35Mhz så är det inget du vill prova..Klart olämpligt..Tobbe,du driver med oss?? Skulle tändningen dra 1 Amperé på en DA?? Är det rör i den?
                            // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                            (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Tobbe O
                              • maj 2006
                              • 1431

Nej Bokis, jag driver inte med er, men jag räknar fel:( Men 120mah per 12minuter drar min iaf
                              //Tobbe

Kommentar

• Sigun
                                • aug 2007
                                • 3942

Då ska vi se.. lite avancerad mattematik så här på lördagskvällen 12/60=5=5x120=600mA/h + moms och andra oförutsedda förbrukare

/Martin

Kommentar

Arbetssätt...