Dl-50 på anabola!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kenneth67
    • jun 2007
    • 2545

hur går det boost?? varit stilla ett tag ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• Boost III
      • nov 2008
      • 83

Ursprungligen postat av kenneth67
      hur går det boost?? varit stilla ett tag ..

Det går bra ...Håller bara på med en 3 cylindrig skotermotor så d-len får vänta ett tag.
      Vad jag ska börja jobba med är att hitta optimalt squishmått och höja kompet.

Ska göra en minst sagt fräck test..Tänker helt enkelt spackla igen förbränningsrummet med jb weld och köra!! Minst sagt korkat kan lossna när som hellst......... Fördelen är att det går fort att få fram rätt komp + inget hål i toppen om det visar sig vara bäst orginal. Man törs ju inte göra så på dyrare motorer men ser det bra ut på dlen så kommer jag göra likadant även på större.
      Och när man är nöjd så svetsar man såklaret.

Kommentar

• LAB
        • dec 2007
        • 634

Ursprungligen postat av Nyroth
        Hej igen,
        Ett litet smakprov på vad 200-250 km/h ser ut som på film.
        Detta är USRA Formula 1 klassen, där flyger man Zenoah 80cc twin motorer, med fritt trimm.
        YouTube - USRA Giant Scale Racing Parker 2007

Filmen är dålig kvalite, men ger en god ide om farten.

Mvh,
        Nyroth
        Dom där kärrorna är nästan lika snabba som min Sky Raider med OS55an hepp:vroam:
        Sur gubbjävel!
        LasseB

Kommentar

• Nyroth
          • maj 2006
          • 721

OS det är grejer det

Kommentar

• LAB
            • dec 2007
            • 634

Nyrotharn kan inte du hålla en kurs för oss som vill lära sej göra kullerbyttor o grejer.Vi kan va på Hultsfreds flygplats o Wesse kan hålla med mat o logi:sarcastic:Skämtar men det skulle vara kul o få en del tips o praktik av någon som kan dom här grejorna med motorer,kärror o flygning.Förlåt att jag ramlade ur tråden men jag tänkte börja med benzin,så lite anknytning har det kanske:vroam:
            Sur gubbjävel!
            LasseB

Kommentar

• Nyroth
              • maj 2006
              • 721

Ursprungligen postat av LAB
              Nyrotharn kan inte du hålla en kurs för oss som vill lära sej göra kullerbyttor o grejer.Vi kan va på Hultsfreds flygplats o Wesse kan hålla med mat o logi:sarcastic:
              Mmm..Backhalare innermans och leverpastej o Jordgubbs smörgåsar :lollypop:

Låt oss spinna vidare på detta närmare värmen, det kan bli något kul.

Mvh,
              Nyroth

Kommentar

• kenneth67
                • jun 2007
                • 2545

blir det en sådan kurs med nyrothen så skriver jag in mig direkt ! ...
                FM extra 300s 60size
                black horse extra 300s 46 size asp46
                giles 202 3d CRRC40i bensin ..
                p51 pylon (modeltech) TT36pro
                V-MAR cap 231 ex asp120
                jamara corsair os90fs
                ultimate elite series .40 ST51rc
                Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• LAB
                  • dec 2007
                  • 634

Jaha då är vi 2 elever:thumbup:
                  Sur gubbjävel!
                  LasseB

Kommentar

• mds
                    • sep 2007
                    • 524

Jag vill vara määääääää åxå
                    /Mathias
                    -----------------------------------
                    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
                    -----------------------------------
                    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

Kommentar

• Barryco
                      • maj 2006
                      • 3

Ursprungligen postat av Boost III
                      Helt klart är det så. Effektpipa kommer byggas när jag portat för högvarv.

Har bara gett mig F på att få ut mer varv med org dämp. På fg 30cc med org dämp var det enkelt,,varvade ca 13000 org 16000 portad och 19000 med avstämd pipa!!. Men det är 7 reser enklare att få snurr på en mc/bilmotor som snabbt tar sig förbi svackor i registret. I flyg och båt är det konstant motstånd i registret,, får inte dippa någonstanns på väg upp i varvet. .
                      Håller även på att porta en 700 rotax motor,,jag tar en hel del vinklar från den portningen för där ligger många års utveckling reda...

Åt passande middag nu kinagryta:sarcastic:
                      Hej Benny-Boost, skall jag provflyga din DL 50 får jag redan nu börja leta efter bly till nosen på min YAK....

Kommentar

• Tobbe O
                        • maj 2006
                        • 1431

Ursprungligen postat av Barryco
                        Hej Benny-Boost, skall jag provflyga din DL 50 får jag redan nu börja leta efter bly till nosen på min YAK....
                        Jo det är klart för den blir nog lätt, det är väl snart bara vevslängen som inte är av plast
                        //Tobbe

Kommentar

• Boost III
                          • nov 2008
                          • 83

Ursprungligen postat av Barryco
                          Men god dag... Har du hittat hit.. Bra! Vilken motor sitter där nu och hur tung är den? Och hur tungt är hela planet? Faktum är att dl-50 ien blir flera 100 g lättare nu:sarcastic:
                          Har snart tid att börja dl jobbet igen... Det tar åtskilliga tim att porta en 3 cylindrig motor och vevhus märkte jag nu! För det är inte bara själva portandet som tar tid!, Dom rörliga avgasportarna måste svarvas av så dom slår längre pga den högre portn, reedventilhus måste portas och bytas ventiler, kolvar portas och viktjusteras. Puuuust.

Men fördelen med att komma ifrån ett projekt är att man kan lösa svåra problem helt plötsligt..

Det slog mig nu att dl-50ien har förmodligen för trång gasare för att kräma ur sig mer pullver.. Det sitter ju så kallade 15,7mm gasare på den,, men venturin är bara 12mm och det är i minsta laget för mer än 5hk och högre varv.
                          Den här portningen av en 2 taks flygmotor var den bästa portningsskola jag varit med om.. För här får inget bli fel registret. Registret måste vara i linje rakt upp mycket svårt i 2 takt, detta märker man ju inte av på samma vis på mc som man varvar sig förbi svackor helt enkelt. Så denna dl har redan nu utveklat mina portningar av skoter och mc till det bättre. Tack Kenpro som gav mig iden

Ska fippla dit min monstermotorsågförgasare 19mm i venturi 21mm mot cylle!! He He då var det val sat..om det inte räcker. Sitter nu på jäntas minimoto, (tjuvlånar)

Kommentar

• Barryco
                            • maj 2006
                            • 3

Hej Benny.

Min DL 50 (direkt från fabrik) sitter i en YAK 54 från Great Planes (spännvidd = 204 cm). Har inte vägt den, men skulle tro att totalvikten ligger runt 7 kg. Kolla:
                            http://www.greatplanes.com/performan.../gpma1411.html.

Dålig kvalitet på medföljande dämpare (fel att kalla den dämpare, borde snarare heta avgasledare).

Har fått läckage just där röret är infäst i "burken". Samma fel på två "dämpare"

Började flyga med den i årets IMAC tävlingar. Motorns standardprestanda räcker gott och väl för den typen av flygning. Även 3D går bra, även om jag föredrar "riktig" flygning.
                            Det finns ju Helikoptrar.

Köpte just tillbaka min Pitts Special (Great Planes) av nostalgiska skäl. Bytte bort den mot en Extra 260 för tre år sen. Extran kan du se på You Tube:
                            [ame="http://www.youtube.com/watch?v=wF7DL4dELSk"]YouTube - Kent Freestyle Brännebrona -08[/ame] . I den sitter en 74 cc 3W enstånka som jag tycker går grymt bra.

Fick avdrag för ljudet när jag flög IMAC programmet i Brännebrona he he. Men va f..n, det måste höras att man är närvarande

Kul att läsa om dina trimningsansträngningar.

Hälsningar till alla från Blekinge

Kommentar

• Tobbe O
                              • maj 2006
                              • 1431

Brutal flygning :thumbup::thumbup:
                              //Tobbe

Kommentar

• Boost III
                                • nov 2008
                                • 83

Ash..... det där var väl inget,,,,jag kan flyga minst lika bra,,,,bara det att jag brukar vakna med täcket på golvet då :sarcastic:

Jaha det satt redan en dl 50 i den,,Bra! Då blir gämförelsen bra. Jo visst räcker effekten till ,,men visst vore det lite kul att måste ställa ner max gas vid normal konstflyg för att för skojs skull bara släppa på max slaget på trotteln och låta den varva vidare till supersonic. Som jag ser att den är byggd så "tror" jag faktist den håller skapligt länge med uppimot 14000v, i kortare stötar!!

Är det någon som kan detta här med räkna ut när propellern går in i ljudvallen?
                                Hur liten propp måste jag ha för att kunna varva 14000v utan att gå i SS för mycket? Om den precis passerar sup i sonic är ju bara fränt..

Kommentar

Arbetssätt...