ok det blev bensin tillslut !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kenneth67
    • jun 2007
    • 2545

så då var paketetet skickat från hab .. så imorgon torde grunkorna vara här... tank propp å slang ... så om inte man hittar en ruskigt vacker kvinna som skriker högljutt efter min kropp så blir det troligen premiär start av CRRC motorn i morgon .. och nej har ingen kamera så får väl testa att filma med mobilen ... spänningen stiger..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• Nyroth
      • maj 2006
      • 721

Ursprungligen postat av kenneth67

så hur gör man då sedan med anslutningarna ?? bensinaren skall ju ingen tryck matning ha ... ventilationen hur drar man den utan att det läcker ur i vissa lägen ??
      Hej Kenneth,
      Kolla in post #165 där finner du lite information och bilder på tank installation.

Mvh,
      Nyroth

Kommentar

• kenneth67
        • jun 2007
        • 2545

tackar nyroth! ett moln mindre på bensin himmelen ..men kommer att få modda lite för tank installationen .. då ju kärran är för metanolare från start så och jag vill ha tanken så nära tp som det går .. men där finns inte riktigt plats sedan så kanske det inte spelar nån större roll för en newbie som mig men att tp inte ändrar sig under flygningen är väl bara positivt antar jag ..

då denna kärra är en ren 3D så vore det ju bra om det kunde bli så bra det går .. i synnerhet då det är min första i den kategorin .. sedan återstår att se om det är en bra kärra att "lära" sig grunderna på .. för det får bli skarpt läge med en gång då jag inte har nån sim !

spännvidden är 1800 mm
        längden 1820 mm
        vikt 5100-5200 gram
        ving belastning 82-84 g/dm2
        ving arean 62 dm2
        profilen är naca -0013

säger inte mig mycket men alla ni 3D fantaster kanske kan läsa ut nått av det ..??
        FM extra 300s 60size
        V-MAR cap 231 ex asp120
        jamara corsair os90fs

Kommentar

• kenneth67
          • jun 2007
          • 2545

jaha paketet med propp å tank mm kom idag från hab ...dock verkar dom ha missat mitt mail med ändring av beställningen .. ville ändra till större tank .. beställde först en 250cc tank .. men ville ha 350 eller 400 det känns som om 250cc är i minsta laget .. nu vet jag ju inget om förbrukningen på en bensinare så kanske den räcker ändå ??? och konstaterar även att en 20" propp är stoooor iaf mot vad en annan är van vid !
          FM extra 300s 60size
          V-MAR cap 231 ex asp120
          jamara corsair os90fs

Kommentar

• Nyroth
            • maj 2006
            • 721

Hej Kenneth,
            Kör med 250cc tanken, du vill hålla vingbelastningen låg på en 3D kärra. 250cc borde räcka till 10-12 minuters flygning med god marginal.

/ Nyroth

Kommentar

• kenneth67
              • jun 2007
              • 2545

ja nu har jag ju den så då får det bli den ... ..
              men en fråga dock ang gas servot.. skall man sätta det inne i kroppen med linkage eller närma motorn .. var är bäst .. tryckande eller dragande .. störnings risken om man sätter servot närma motorn eller inte ??
              FM extra 300s 60size
              V-MAR cap 231 ex asp120
              jamara corsair os90fs

Kommentar

• Nyroth
                • maj 2006
                • 721

Hej Kenneth,
                Min personliga åsikt är att du inte skall ha servot nära tändsystem eller tändkablar 30 cm ifårn är en bra tumregel. Det kan funka närmare, men det räcker med lite skit på stiftet så kan gnistan hoppa, och då har man problem.

Så länge du har ett styvt linkage spelar tryck eller drag ingen roll, finns det flex i linkaget så är drag att föredra.

Spännande, men saknar fler bilder på kärran och installation

Mvh,
                Nyroth

Kommentar

• kenneth67
                  • jun 2007
                  • 2545

bilder kommer .. skall ta tag i detta med en gång ...ett litet aber som uppstått är att motorn behöver fram 2-2,5 cm för att kåpan skall passa i de förborrade hålen .. dock så kan det gå ändå då motorn är tyngre än rekomenderade metanolare till kärran iaf för provkörning av motorn .. kärran är i princip ännu obyggd .. så man kanske skulle lägga en byggtråd ?? nja de e ju en arf ... den har mest stått torrmonterad bara för att den e så jäkla snygg nåväl tankmonteringen .. hur känsligt är läget på tanken ??? då min tänkta placering över ving röret medför att tanken kommer ta i huven så får den istället hamna på "golvet" i modellen .. men då blir det ju en markant skillnad i höjd mot förgasaren .. men det kanske är av mindre betydelse då det är pump ??? iaf så innebär denna placering då att tanken kommer hamna något framför TP med några cm men kanske inte har så stor betydelse då det bara är en 250cc tank
                  FM extra 300s 60size
                  V-MAR cap 231 ex asp120
                  jamara corsair os90fs

Kommentar

• Boost III
                    • nov 2008
                    • 83

Ingen fara att tanken lågt.. Du kan ha den på backen och lång slang förgasaren drar:sarcastic: men hur bra det är ur 3d flyg synpunkt har jag ingen aning om??

Hur vart sätter man tyngdpunkten i höjdledes så att säga (vad kallas det för?)
                    I 3d och konstflyg? Jag vet bara att jag sätter så mycket det går på golvet i typ lågvingade krigarplan.

Kommentar

• kenneth67
                      • jun 2007
                      • 2545

jaha kommer med lite bilder.. inte mycket att visa men ... de e en stiiiiilig kärra .. tycker då jag iaf !
                      Bifogade filer
                      FM extra 300s 60size
                      V-MAR cap 231 ex asp120
                      jamara corsair os90fs

Kommentar

• kenneth67
                        • jun 2007
                        • 2545

så då har man även varit på jobbet och hämtat ut lite soppa ... å olja .. så förhoppningsvis så skall moroten köras lite ... måste ju testa ... då vår soppa endast har 2 % olja så blir det lite extra just under inkörning .. 3-3,5% torde väl räcka ??
                        FM extra 300s 60size
                        V-MAR cap 231 ex asp120
                        jamara corsair os90fs

Kommentar

• kenneth67
                          • jun 2007
                          • 2545

hmmm hyr skall man ställa proppen iförhåll till läges givaren för tändningen ?? proppen före pluppen kommer till givaren ?? dvs drygt fem i tolv
                          FM extra 300s 60size
                          V-MAR cap 231 ex asp120
                          jamara corsair os90fs

Kommentar

• Fredrik Lundberg
                            • dec 2007
                            • 29

Tjena Kenneth!
                            Såvitt jag vet så har propellerns placering i förhållande till tändningen inge betydelse, finns säkert många spekulationer kring detta med. Viktigare är däremot att tändningen är rätt ställd. Tycker du ska sätta propeller så som du gjort med tidigare metanolmotorer. Brukar själv sätta dom så att det känns ok att slå igång motorn, Ca tio i tolv brukar kännas ok för mig... Lycka till.

Mvh Fredrik Lundberg

Kommentar

• Tobbe O
                              • maj 2006
                              • 1431

När kompen tar emot så ska bladet vara två-halvtre, annars blir det som att man slår handen i marken.
                              //Tobbe

Kommentar

• kenneth67
                                • jun 2007
                                • 2545

oki tackar ... idag så skall stabben limmas på plats och sporr hjulet få möta sin placering ,, sedan så är tanken att denna motor skall få se dagens ljus ...
                                har endast lagt tanken på lösen ännu just bara för att få provköra motorn .. är ju sugen som f*n på det hehehe
                                återstår att se hur den gillar proppen .. ja tog ju "mitten" storleken av de rekomenderade 20x8 ska se om det inte går att filma med mobil kameran vid prov start .. eller om det finns ljud på film från digital kameran .. nåväl under dagen skall den startas iaf ..
                                FM extra 300s 60size
                                V-MAR cap 231 ex asp120
                                jamara corsair os90fs

Kommentar

Arbetssätt...