ok det blev bensin tillslut !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LAB
    • dec 2007
    • 634

Ska bli kul o kolla filmen,måste nog ta ett snack med betongen om vi ska titta på det här med bensin:sarcastic:
    Sur gubbjävel!
    LasseB

Kommentar

• Nyroth
      • maj 2006
      • 721

Hejsan Kennneth,
      Vill inte vara dagens glädje dödare, men att starta en så stor bensinare utan att ha vingarna monterade kommer att reultera i en orgie av vibrationer som int kan absorberas någonstans. Resultatet är ganska ofta en knäck stabbe, motor box, eller annan vital del, och det brukar inte visa sig direkt utan först då du flyger med din maskin.
      Så om du prompt vill starta den utan vingar, bind då ner den i vingröret. eller ha en andre person som kramar om kroppen. Men helst av allt montera vingarna.

Ett litet råd i all vänlighet,
      Nyroth

Kommentar

• kenneth67
        • jun 2007
        • 2545

nej du dödade inte glödjen !! de fixade motrots jäv*ln själv ! nåväl så illa är det nog inte ---- den startade inte ! efter å flippat å flippat å flippat .. så gav jag till slut upp !! (mjölksyra) soppa får den gnista är det å av placeringen att dömma på hall givaren mm så står tändning skapligt ! .. men surar uppenbarligen ner sig på stört ... inte ett tändande ! ... då det ju var en bygg sats så är väl inte förknasaren inställd rätt !?? å hur i hela ställer man nålarna .?? en walbro förknasare är det .. innåt eller utåt fär snålare vs rikare på lågfart högfart ... orginal stiftet verkar inte vara riktigt bra då jag tycker gnistan är lite klen på det ! ... nåväl en ny laddad acc 2000mah nc/mh så ström finns där med .. tips tack .... å nej startern klarar inte dra runt den ...
        och tackar för tipset nyrothen .. ska montera på vingarna innan nästa försök !
        FM extra 300s 60size
        black horse extra 300s 46 size asp46
        giles 202 3d CRRC40i bensin ..
        p51 pylon (modeltech) TT36pro
        V-MAR cap 231 ex asp120
        jamara corsair os90fs
        ultimate elite series .40 ST51rc
        Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• Fredrik Lundberg
          • dec 2007
          • 29

Tjena Kenneth! Tråkigt att den inte starta... nålarna är som vanligt dvs utåt=rikare, inåt= snålare. Sklle provat ca 2 varv på vardera nål till o börja med.

Ska ladda lite ackar sen åker jag till timmele en sväng vid halv två.

/Fredrik

Kommentar

• Fredrik Lundberg
            • dec 2007
            • 29

Krånglar det för mycket så kanske det är lättare att få ordning på den med cyllen uppåtvänd tills du känner motorn bättre.

/Fredrik

Kommentar

• kenneth67
              • jun 2007
              • 2545

hmmm ladda accar .. lite blås idag ... men fasen vet om man inte skulle rensa skallen med lite flyg istället !! jag kommer ut med edgen ! lite eltjosan funkar fint å dom startar ju ALLTID
              FM extra 300s 60size
              V-MAR cap 231 ex asp120
              jamara corsair os90fs

Kommentar

• kenneth67
                • jun 2007
                • 2545

hittade en grym beskrivning på att justera walbro på _FG forum så den har jag nu kopierat ner på datorn .. skall utgå från den så får vi se ,, men nu ska det laddas accar .. ses på fältet fredrik !
                FM extra 300s 60size
                V-MAR cap 231 ex asp120
                jamara corsair os90fs

Kommentar

• Boost III
                  • nov 2008
                  • 83

Lågfarten (längst in mot cyllen kan du lägga på 1varv o 15 min ut. och högfarten 1varv och 30min. Det är Dl 50 optimala inställning och hyffsat lika dom flesta små 2 taktare. Höj även tomgången max vad skruven går att skruva in vid första start. Elda på stiftet om det blir surt och veva runt motorn utan stift så fort det går.
                  Jag fick göra likadant för att få igång dl-50ie förstavid start.

Kommentar

• kenneth67
                    • jun 2007
                    • 2545

jaha gav mig åter på denna "best" ... vände motorn å "rätt" håll dvs med cyllen uppåt .. inte ett liv .. ur med stift igen å kollade .. jodå gnista ... en liiiiten en typ vartannat varv ... så nått e fu**ed up med antingen tänd modulen eller givaren ... jaja man får vad man betalar för tydligen ,,, mail till hab på måndag ang detta ... hoppas dom är lika snabba att svara på det som att skicka grejjerna ! .. nu är jag liiiite irriterad ..
                    FM extra 300s 60size
                    V-MAR cap 231 ex asp120
                    jamara corsair os90fs

Kommentar

• kenneth67
                      • jun 2007
                      • 2545

troligen så är det vajj med tändningen ,, gick ut i garaget å tog et nytt stift
                      kanon gnista 1 gång !!!! sen inget mera ... testat flera oliak accar alla nyladdade .. men sten dött... så nu ger jag upp ....
                      FM extra 300s 60size
                      V-MAR cap 231 ex asp120
                      jamara corsair os90fs

Kommentar

• Boost III
                        • nov 2008
                        • 83

Ursprungligen postat av kenneth67
                        troligen så är det vajj med tändningen ,, gick ut i garaget å tog et nytt stift
                        kanon gnista 1 gång !!!! sen inget mera ... testat flera oliak accar alla nyladdade .. men sten dött... så nu ger jag upp ....
                        Känn om det är någon kraft i magneten (pickupp) som sitter på vevaxeln? Ska vara bra drag i den ,,typ neodym drag!! Ev har den rammlat bort eller fått en smäll och tappat kraft?

Kommentar

• kenneth67
                          • jun 2007
                          • 2545

har kollat allt nu .. det har visat sig att den så omtalade kinesiska kvaliten har drabbat även mig ! det var givaren som var boven i dramat ! ... då jag demonterade denna så av 3 kablar i givaren så satt endast 2 på plats .. (såg trådarna i skarven på krymp slangen) så sporadisk kontakt skapade gnista ibland .... men då jag undersökte om den gick att "reparera" dvs löda fast så sprättade jag krympslangen så ev möjlighet till garanti är väl körd .. skall ringa hab om detta i morgon och får se om det löser sig ... misstänker att det är svårt med reservdelar till den då grossisten inte tar hem satsen utan bara färdiga motorer och 40 motorn har inte samma givare som 26 och 50 motorn
                          FM extra 300s 60size
                          V-MAR cap 231 ex asp120
                          jamara corsair os90fs

Kommentar

• DrHanke
                            • maj 2006
                            • 5249

surt sa räven... Hoppas det löser sig!
                            //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• kenneth67
                              • jun 2007
                              • 2545

får jag bara tag en ny givare så ska det nog fasen smattra bensinare här inom kort ! ... å får jag stå för den själv så må de vara hänt ... är mest orolig äver att det tar en evighet innan jag får den ...
                              FM extra 300s 60size
                              V-MAR cap 231 ex asp120
                              jamara corsair os90fs

Kommentar

• kenneth67
                                • jun 2007
                                • 2545

samtalade med berörd handlare idag ,, men det låter dystert .. verkar inte som om det fanns nån givare hemma på lager ... så .. trist ... återstår att se om dom kan lösa det !
                                FM extra 300s 60size
                                V-MAR cap 231 ex asp120
                                jamara corsair os90fs

Kommentar

Arbetssätt...