Pilot-RC Extra 300 semi-custom schema

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DrHanke
    • maj 2006
    • 5249

det är som om man måste börja med en volvo duett å sen byta upp sig till en nyare å nyaere innan man får köpa en porsche eller stadsjeep? Låt folket köpa va man vill, håll drömmarna vid liv !!
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Palleman
      • nov 2007
      • 353

För en gångs skull tycker jag du är helt rätt ute Dr Hanke... du förtjänar ta mig fan helt enkelt en kram.... Idag är jag 26 år... började med modellflyg första gången som 11-åring Visst .40-storlek är "kostnadseffekttivt" du får MKT flygplan för pengarna men du kommer inte ifrån att större flygplan är snällare....

Enkelt... av den anledningen strävar jag efter att skaffa större kärra... bl.a. till min super tigre 3250 på 32cc och till min ASP 400 stjärna på 65cc :sarcastic:

Satsa på en 50cc kärra och flug lugnt och beskedligt och väx in i hobbyn... Det är mitt råd... Skit i allt snack om .40 kärror......

Jo ärligt... de är billigare att smälla en .40-kärra med 6.5cc motor än en 50cc motor..... det går inte att komma ifrån... men chansen är mindre att du smäller den för att minsta lilla det blåser så är faktiskt .40-kärran lite knepigare att manöverera... thats it... god hjul och fortsättning :sarcastic::sarcastic::sarcastic::sarcastic:
      Mvh Palleman

Kommentar

• jaka
        • maj 2007
        • 1483

Hej!
        Hoppas du förstår mig rätt! Jag tycker det är roligt att fler börjar med R/C flyg men jag tycker ändå att man ska lära sig krypa innan man lär sig gå. Det är ungefär som att börja köra hoj och skaffar sig en R1:a eller Fireblade som första hoj (jämförelsen haltar då en 50cc kärra är ganska sävlig av sig gentemot ovanstående hojar, men farligheten med stor motor/ propeller/tung modell kvarstår).
        Snacket om att en lågvingad .40 kärra skulle vara knepig och vindkänslig är ju bara snack. -Har du själv provat en lågvingad .40 kärra av av typ "Ryggskott" , Great Planes "Super sportster" eller Kyoshos "Calmato". De här kärrorna flyger "hur bra som helst" i alla väder.

Okey! Lite tips då.
        Som jag sa förut så har jag under sommaren flugit en Yak-54.
        Jag kan inte direkt påstå att den flyger så bra men den är ganska snäll och sävlig i luften. Det går förståss att göra en massa "krumelurer" och hovra fungerar säkert bra även om jag inte kan hovra än med den kärran.

Jag flyger med en Spektrum DX-6i sändare och Ar 9100 9 kanals mottagare samt JR 8711 servon (25kg vid 6v) på sida, höjd och skev. På gas sitter ett Blue-Bird, 16g miniservo som drar 4kg.
        Det som är bra med Spektrums Ar 9100 mottagare är att den har 2st batterianslutningar och känner av när ett batteri är tomt och därefter automatiskt kopplar över till det andra. Dessutom väger mottagaren bara 30g.
        Batterierna är 2st LiFePo accar på vardera 6,4V, 2000mAh.

I början var jag oroligt att spänningen skulle bli för hög för 8711 servona, dels hade jag aldrig tidigare använt LiFePo celler. JR i USA rekommenderar bara 5cells paket (6v) till sina servon. Och jag ville inte köra med regulator så tanken var först att jag skulle använda spänningsregulator.
        Via R/C Universe fick jag reda på att man i USA hade kört på 2st LiPo celler(7,4 v) utan problem...hur länge förtäljer emellertid inte historien...Så det fick bli direktdrift!

I praktiken har 6,4v LiFePo cellerna fungerat alldeles utmärkt. Fördelen med LiFePo celler framför LiPo celler är dels att de inte kan självantända och dels att de är väldigt tåliga och går att snabbladda snabbt (samma typ av celler används av De-Walt i deras borrmaskiner, sk A123 celler).
        Mina batterier köpte jag från Hi-Models i Kina.

Motorn är en MVVS 45cc med MVVS lilla kanisterdämpare och avgasröret kommer från tyska Krumscheid (90 graders böjar i rostfritt vilka hårdlöds ihop) ca 25cm långt.
        Motorn körs på vanlig 95 oktan soppa och helsyntetisk olja från Biltema. 2,5% inblandning
        Varvtalet med 24x8 Mentz /Graupner trässnurra ligger på ca 6600v/m.

Motorn sitter inverterad, mest för att få plats med ljuddämparen.
        För att få ordentlig kylning på motorn så har jag plastat fast tunna väggar av glasfiberskivor tight runt motorn så kylluften tvingas in mellan motorns kylflänsar.Hittils har allt fungerat mycket bra och jag har inte behövt röra förgasarnålarna (jodå jag har varit där och justerat men återvänt till ursprungsläget...man vill ju alltid ha mer pulver).

Modellen var inte avsedd för kanisterdämpare (trots att man i byggbeskrivningen som var en kopia från Aeroworks Yak-54 hänvisade till hur man skulle göra). Så jag modifierade min Yak en smula med kanistertunnel och sänkt landställsfäste.
        Som du vet är det viktigt att kärran är lätt så därför bytters landningsstället ut mot ett i kolfiber från SD (Troy Built models i USA). Också sporrstället var tungt i original och byttes också det ut mot ett i kolfiber från SD.
        Avgasröret hade först ett flexkoppling (se bild ) men en mer erfaren modellflygrkompis tipsade mig om att flexkopplingen skulle läcka...och det gjorde den direkt så flexkopplingen kasserades och avgasröret löddes om. Trots att det är helt stelt har det hittils fungerat hur bra som helst.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av jaka; 2008-12-26, 21:00.

Kommentar

• Snickarjävel´n
          • aug 2006
          • 1927

Man blir rörd Jaka.........:banghead:
          brekdahlssnickeriab.se
          https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Tobbe O
            • maj 2006
            • 1431

Min frus kusin köpte en 600:a som första hoj, han är död efter en säsong:(
            En kompis köpte en R-1, han lever efter två säsonger

Jaka, det borde ha varit tvärt om eller.....????
            Senast redigerad av Tobbe O; 2008-12-26, 22:09.
            //Tobbe

Kommentar

• bokis
              • maj 2006
              • 5041

O min första hoj som var en ZX9R..Gummans blev en ZX10 ..Vad göra? Råd?:girl_cray3:
              // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
              (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Snickarjävel´n
                • aug 2006
                • 1927

Jaa du Bokis , du får väl så snällt traska till butiken och köpa dig en trehjuling att veva runt på nån månad eller gärna nått år tills du blir riktigt fullfjädrad hojåkare.

Själv ska jag genast sälja av alla bensinare och köpa en 40modell så man kan lära sig flyga som folk...
                brekdahlssnickeriab.se
                https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Zkeeter
                  • mar 2008
                  • 283

Det här med erfarenhet...
                  I vår klubb har vi en kille som enligt utsago har flygit 3-4 år och han blivit vår egen favvo som testflygare av den enda anledningen att vi vet att han klarar det mesta och har lugnet kvar i ALLA knepiga situationer...
                  När vi andra flygare tvekar på våra byggen så ställer han upp och provflyger, trots hans ringa tid i hobbyn. Vad kan det bero på?
                  Grabben har talang och vi har sett det, så enkelt är det.
                  Kan låta kaxigt att säga att man ska gå upp till en stor kärra om man är ny flygare, men låt vederbörande visa att han/hon klarar det. OM inte så be till gudarna att vi andra har Ballar nog att säga ifrån när det behövs!
                  Om jag tänker efter så är nog inte jag så vidare säker alla gånger för min omgivnigning med min magic fighter på 600gr .....
                  Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
                  -----------------------------------------------
                  MFK Skvadern Sundsvall.

Kommentar

• Tobbe O
                    • maj 2006
                    • 1431

Jaka, kan du inte hova med trettiofemårs erfarenhet????

Jag har en kompis som har flygit i tre år, och han kan hovra!!!!

Han har har 5st 50cc, 2st 100cc , 2st 150cc och 1st 250cc plan och 21 stycken andra plan
                    //Tobbe

Kommentar

• Sigun
                      • aug 2007
                      • 3942

Ursprungligen postat av Tobbe O
                      Jaka, kan du inte hova med trettiofemårs erfarenhet????

Jag har en kompis som har flygit i tre år, och han kan hovra!!!!

Han har har 5st 50cc, 2st 100cc , 2st 150cc och 1st 250cc plan och 21 stycken andra plan
                      va !! ingen .40 trainer ?? kan han inte hovra med 40 trainer så får han nog sälja resten av planen. :sarcastic::sarcastic:och köpa en cessna..

Kommentar

• Daniel L
                        • nov 2006
                        • 1250

nu tycker jag ni börjar bli lite väl taskiga mot jaka, han kom med ett påpekande och en tanke ur säkerhets synpunkt.

För vissa kan man kanske strunta i mellan steget med en 40 trainer medans i andra fall kanske det behövs för en individ ska lära sig handhava en stor modell.

Det hade dugit med att någon sa att det inte stämmer utifrån deras erfarenhet.

Kom ihåg ironi är svårt att höra igenom text.
                        glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
                        Daniel L

Kommentar

• paho
                          • dec 2008
                          • 3

Jag har sett många flygare genom åren som har mer eller mindre begåvning för denna suveräna avkoppling, zymos tillhör en av dem som har den begåvning som krävs för att framföra ett flygplan i denna storlek. Han är ödmjuk inför uppgiften och ser till att säkerhet och kunskap finns innan han ger sig i kast med modeller han inte har hanterat innan. Hjälp honom istället för att säga att han inte kan hantera detta flygplan

Flyg säkert
                          Patric

Kommentar

• kenneth67
                            • jun 2007
                            • 2545

det är lite mer regel än undan tag har jag märkt att såfort en ny forum medlem ställer en fråga om nått så svarar man inte på hans fråga utan man förutsätter att han aldrig flugit innan och talar istället om för stackarn att han minsann har köpt alldeles för stort och dessutom alldeles fel plan !
                            om vederbörande istället frågar jag har "bara" flugit i 12 år å tänker köpa en sån här är det för avancerad/farlig modell för mig ?? DÅ är det dags att svara på hurvida det är galet å fel .. *****förklara inte alla som köper sig en lite mer avancerad modell än en .40 trainer eller en slow stick .... titta bara på sigun å hans kamrater !! vem minns inte de vngliga filmerna med cessnorna för lite dryga året sedan ??? där är det ingen som basunerar ut att sigun minnsan inte ska ha en stor 50cc yak ! .. men så jag har sett sigun flyga å han flyger bättre än många som flugit både 5 å 10 år ! ...
                            FM extra 300s 60size
                            black horse extra 300s 46 size asp46
                            giles 202 3d CRRC40i bensin ..
                            p51 pylon (modeltech) TT36pro
                            V-MAR cap 231 ex asp120
                            jamara corsair os90fs
                            ultimate elite series .40 ST51rc
                            Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• Tobbe O
                              • maj 2006
                              • 1431

Har jag fel eller,,,,, men det är väl bara Jaka som har problem med att folk köper större än .40 modeller.

En sak slog mig, är det någon som sett Jaka flyga? kan han flyga större modeller än .40? kan han kan han överhuvutaget flyga?
                              //Tobbe

Kommentar

• Tobbe O
                                • maj 2006
                                • 1431

Ursprungligen postat av Sigun
                                va !! ingen .40 trainer ?? kan han inte hovra med 40 trainer så får han nog sälja resten av planen. :sarcastic::sarcastic:och köpa en cessna..
                                Han hovrade sig less på .40 trainern o bytte bort den mot en Cap 232
                                100cc:icon_pidu:
                                //Tobbe

Kommentar

Arbetssätt...