Pilot-RC Extra 300 semi-custom schema
Kollaps
X
-
Rolig tråd :sarcastic::sarcastic:
Vad har ålder för betydelse är det inte kunskapen som räknas?
Men han som är gammal kanske har dålig syn och sätter handen i propellern :scared:
I dagens läge finns det simulatorn som hjälper mycket om man vill lära sig flyga, vilket inte fanns förr och säkerheten beror mycket på hur försiktig man själv är skulle jag sägaKommentar
-
Det som är intressant är ju at det finns olika skolor i modellflyg..Det finns dels de som vill prova nya utmaningar,testa nya saker..
Sen finns det de som har gjort exakt samma sak hela tiden,går deras modell åt pipan så bygger man en likadan till,samma lika hela tiden..
Bägge är helt OK,man ska göra det man trivs med ..
Men därifrån till att förklara för andra hela tiden vad som är rätt o fel är steget långt ..
Jag gillar o prova saker,har hållt på med det här i fyra år och skulle efter detta ha nått lågvingad 40 modell om man läser en del inlägg..
Ilo Piano? Inte då,tvåväxlad sachs men Monark stämmer!// Bokis
***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
(nu även med biskvier!)Kommentar
-
Hojen är alldrig farligare än man gör den till.
Jaka..det finns väl gasreglage på grejerna ?Kommentar
-
nej håll igen nu! vi kanske ska ta å stötta zymos istället för att tjafsa med varandra om storlekar å annat ... annars så kanske han ledsnar å skiter i forumet och oss alla här .FM extra 300s 60size
black horse extra 300s 46 size asp46
giles 202 3d CRRC40i bensin ..
p51 pylon (modeltech) TT36pro
V-MAR cap 231 ex asp120
jamara corsair os90fs
ultimate elite series .40 ST51rc
Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.Kommentar
-
Hej Zymos!
Vilket rabalder bara för att man pga erfarenhet (tyckes inte betyda något för somliga här på forumet..) kommer med lite tips till en nybörjare ...i all välmening. För det är det det handlar om... att vilja hjälpa.
Zymos Varför inte komma över till oss i Väsby Modellflygare så kan du få mer tips! Visserligen har vi slutat mes skolflyget för säsongen men det går ju alltid att fixa fram kärror som du kan få pröva. Lördagar och söndagar flyger vi om vädret är bra.
MVH
Jan Karlsson
Väsby MFKommentar
-
Hej Jaka
Jag tycker det är jättebra att ni som har erfarenhet delar med sig (sluta inte med det), jag försöker göra densamma i vår klubb (lite dålig att följa alla forumtrådar dock...), det är också du jaka som har givit zymos de enda råd/tips som än så länge finns i denna tråd. Jag gissar på att om zymos får hjälp med setupen på hans nya plan så skall han nog kunna provflyga den till sommaren med tanke på hur bra han flyger.
Jag och zymos var ute och flög idag (fin dag) med en liten kärra, skönt att lufta vingarna även på vintern...
Fint fält ni har i Väsby, är även en annan välkommen?Kommentar
-
Kommentar
-
Jag fick också höra från jaka vad man inte skulle göra osv när det kom på tal att jag ville ha en tvåmetare. Jag svarade så här, hoppas ni håller med mig.
Alltid intressant med åsikter från andra människor, uppskattas. Det som du anser med avancerad flygning klara jag utan några större problem och måste addera att jag har så pass mycket självvarelsedrift att jag inte hoppar på något som jag vet att jag inte klarar av. Sätter trepunktslandningar med min showtime varje gång. Skillnaden mellan den maskin jag flyger nu och den jag kommer skaffa mig är storleken. Sedan förstår jag naturligtvis att en större maskin automaiskt innebär större risker. Återgien anar jag en attityd att ARF är skit, och det blir bättre att bygga själv osv. Nu r det såhär att jag sätter flyg tid framför byggtid. Att jag sedan har en hope kompetenta byggare i min klubb utesluter ju inte att jag frågar de om råd när det gäller att göra en arf bättre, åtminstone byggbadsmässigt, eller hur?
Ända sedan jag började flyga har jag drömt en tvåmeterskärra. Dels för att de ser enormt mäktiga ut och enligt personer jag pratat med i min omgivning flyger mycket bra. En slags bra deal mellan flygbarhet och storlek. Sedan att jag inte större bil gör att en större kärra är omöjlig att ha just nu.
Att påstå att det handlar om prestige tycker jag nästan är lite banalt om du ursäktar. Om presitge inte hade funnits så hade nog de flest exklusivare bilmärken fått slå igen sina portar för länge sedan. Jag vill nästan med hundraprocentig säkerhet påstå att om samtliga modellflygare hade möjlighet hade de viljat äga ett fullskala plan. Jag vet att jag hde velat det. Men nu är ju fallet som sådant att det är totalt omöjligt för de flesta. En orsak till att man väljer modellflyghobbyn är väl att kunna flyga utan att vara bra stadd vid sin kassa. Att hobbyn ifråga inkluderar fina sociala utbyten mellan männsikor, utvecklar finmotorik och tekniskt tänkande är en fin bonus.
Om det inte handlar om prestige, varför köper du i såfall en så pass stor yak som du gjort?
Jag hade uppskattat om du hade berättat lite om maskinen du har köpt, om du kan rekomendera den framför great planes yaken. Det hade jag verkligen uppskattat, för en "stor och farlig" 2meters kärra blir det!
verkligen inte att du ser det här inlägget som ett påhopp och en provokation från min sida, jag är bara så trött på människor som hela tiden ska klappa en på axeln och säga "du r inte mogen för ditten eller datten, det vet jag, för jag har så mycket mer erfarnhet.."
Väl mött!
Magnus Göransson, Ängelholm
Jaka! Jag har stor respekt för ditt kunnande, sitter och läser dina artiklar i gamla nummer av modellflygnytt som jag fått av mina klubbkompisar. Tvekar inte en sekund på din kompetens överhuvudtaget, men jag kännde jag ville svara på ett nyanserat sätt och gjorde även det tycker jag! Du bjuder alltid in till din klubb, måste göra detsamma! Välkommen till vårt fält i Ängelholm. Kombinera med en liten badsemester kanske? Ängelholm är underbart på sommaren!
Väl mött
Magnus Göransson, Ordförande EMFKKommentar

Kommentar