Da50r strul

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyroth
    • maj 2006
    • 721

Båda ovanstående fenomen tyder starkt på en nostung maskin.

Ving rockandet kan minskas genom att korsa lite skev och sid, men utan TP där den bör vara så är det svårt att dölja med såna enkla trick.

Vad blev den slutliga vikten, har så svårt att tro att du fått den onormalt tung, det är en stor kärra så den klarar en del vikt.

/ Niklas

Kommentar

• KenPro
      • feb 2007
      • 399

Jag provade på min digitala personvåg att väga mig själv o sedan med planet två gånger om o kom fram till 8.5 kg, låter tungt. Jag har en ju den lättaste motorn o pipan jag kan hitta kavan hjul, urborrade hjulaxlar men iofs elsetup ala Tobbe O som väger lite mer än nödvändigt. Vet ej hur precis vågen är men jag kan tänka mig att den är i närheten. TP justerade jag mitt emellan de givna värdena men jag märkte direkt att den var rejält nos tung väl i luften och fick kompensera med rätt många klick höjd. Ska ner o bygga en brygga där jag lättare kan justera accarna fram o tillbaka tills jag hittar rätt. Mixar o sånt har jag aldrig heller brytt mig om även om jag tänkt tanken då de flesta plan jag ägt alltid haft nåt fuffens för sig vid knivegg.

/Ken

Kommentar

• KenPro
        • feb 2007
        • 399

Lite bilder på pärlan
        Bifogade filer

Kommentar

• Sigun
          • aug 2007
          • 3942

Den är snygg Ken , nu är allt vi önskar oss en Nyroth skola i hur man programerar mixar och annat i sin radio hihi och framför allt hur man använder sig av dem.

/Martin

Kommentar

• KenPro
            • feb 2007
            • 399

Man tackar. Jag tycker Nyroth kan köra en vår turné o justera in våra plan o motorer till perfektion så vi bara kan flyga sen. Men man får väl lära sig den hårda vägen istället.

Kommentar

• Robert_s
              • jan 2007
              • 826

Kom igen da Nick! Det är bara att börja skriva
              //Robert Söderberg
              Futaba - "We put the future of R/C in your hands."

Kommentar

• KenPro
                • feb 2007
                • 399

Läste förresten på FG att man ska kunna ha spjället helt stängt vid tomgång o bara justera lågfarten till den har en bra tomgång. Min är ju rå ännu men är inte i närheten av att gå på tomgång utan att höja spjället ett antal klick på radion. Behöver man öppna spjället så är inte motorn perfekt justerad påstod Xipp, mannen som modifierade DA motorer o var aktad som motorguru. Stämmer det?

Kommentar

• Nyroth
                  • maj 2006
                  • 721

Hej,
                  Vill inte påstå att Xipp har fel, men min erfarenhet är annorlunda, Speciellt på 50'an.
                  Din motor skall dö när du stänger spjället helt.
                  Det finns olika spjäll plattor en del med liten urholkning, en del med hål i, så det är svårt att göra ett så pass generellt utalande som att din motor SKALL gå med stängt spjäll.

Som tidigare nämnt, kör på grund inställningen, när du fått ett par timmar igenom den är det dags att justera.

Det som är sant är att 98% av alla kör sina bensinare för rikt, en motor som är justerad för perfekt förbränning kommer att hesitera vid gaspådrag då våra små förgasare inte har accelerationspumpar odylikt. Sant är också att 98% av alla piloter stora namn likväl som klubbflygare kör sina motorer lite rikt, så att det pluttrar ibland, detta för att få en lätthanterad, lättstartad motor som svarar på gaspådrag även ur hovring på låg höjd

Kan vi inte få lite video på din set-up, skulle vara kul att höra ES pipan.

Mvh,
                  Niklas

Kommentar

• AmRi
                    • jan 2009
                    • 223

Ken, Min erfarenhet är att en bra bensinare med modern elektroniskt tändsystem går på låg tomgång direkt ur lådan och med låg tomgång menar jag runt 1600-1800rpm.
                    Nu när din inte gör det så kan det vara stiftet så prova ett nytt av bra märke typ NGK, Champion Bosch osv. Ställ den inte för snålt heller på nålarna för att slippa bluddret i mellanregister för många motorer har detta bludder speciellt när de är nya. Huvudsaken är att tomgång och fullgas är perfekt och tillförlitliga och mellanregistret blir som det blir.
                    Sen när jag läste om din pipa slog det mig att det kan vara att den avstämda längden är för kort eller så kan pipan vara för restriktiv. Vad är det för storlek på snurra du kör? För stor snurra kan göra nålarna svårare att få rätt på oxå. Är du säker att det är rätt pipa för 50cc och uppåt som du har? En pipa skall alltid vara helst ngt för stor än för liten. Antar att soppan du kör med är det som DA rekommenderar oxå? Vore kul att se en bild på din motor och pipsetup.

Kommentar

• KenPro
                      • feb 2007
                      • 399

Jag har inga jätte problem med med motorn, att den inte startade för mig väl ute på fältet i helgen berodde på att jag surat ner stiftet. Efter att rengjort det så fungerade motorn igen, och gick skapligt bra. Men nu har jag som Nyroth sa ställt den efter orginal inställning o ska pröva igen i helgen, då fungerar den säkert prima efter några små justeringar. Jag körde också lite låg tomgång o därav mitt motorstopp. Hade jag följt manualen till punkt o pricka hade det inte varit något strul men med så gott som alla metanolmotorer jag ägt har man fått skruva en del på nålarna för att den ska gå bra. I den tron trodde jag samma gällde här, och dessutom så visste jag inte att nålarna inte fungerar riktigt som en metanolare. Pipan är rätt o ska dessutom vara en av de allra bästa till denna motor. Motorn varvar 6900 rpm redan efter två tank o då har jag inte haft optimalt inställd förmodligen. Mejzlik 23*8 proppeller, något tungdriven kanske som inkörningspropp men det kalla vädret runt nollan gör att motorn inte går för varm så det är nog lugnt. Installationen är helt läckagefri o det är inget problem med denna än så länge. Da:n kommer nog gå gött redan i helgen.

Håller på att ändra min elsetup inne i planet för att få tp längre bak o dessutom lättare justerbar. Men när det är klart o alla roder inställda efter Nyroths grundinställning istället för fullt flax åt alla håll så kommer jag lägga upp en film bara någon följer med o filmar åt mig.

Förresten Nyroth ska jag ha diff mellan skevens upp o ner o hur mycket, har kört det förr på en del plan men aldrig vetat hur mycket eller om det behövs.

/Ken

Kommentar

• KenPro
                        • feb 2007
                        • 399

Har ni förresten en simpel och bra lösning på hur jag lätt får en justerbar acc position. Mina mottagaraccar kommer hamna någonstans bakom sidoroder servot, o där finns plats att flytta dem rätt mycket fram o tillbaka. Detta så jag kan finjustera accarna på fältet vid flygning.

Kommentar

• Nyroth
                          • maj 2006
                          • 721

Ursprungligen postat av KenPro

Förresten Nyroth ska jag ha diff mellan skevens upp o ner o hur mycket, har kört det förr på en del plan men aldrig vetat hur mycket eller om det behövs.

/Ken
                          Japp, du kommer garanterat att få en bra kärra ännu bättre med lite diff.

Jag föredrar att stiga högt, peka nosen rakt ner, och sedan rolla fullt åt höger flera var, rolla rolla rolla, kolla noga in så att kärran snurrar runt kroppens mitt, du ser det väldigt tydligt på en YAK om den inte rollar centrerat.
                          Du får prova dig fram, skulle gissa att runt 5-8 % diff om du har en JR radio, men det är bara att testa tills det blir perfekt. När du är nöjd så verifierar du att den beteer sig lika bra när du rollar åt vänster.

Skälet till att du börjar åt höger är att det är det hållet ett plan oftast rollar sämst/orenast, det är då enklare att känna skillnad på justeringarna.

Mvh,
                          Niklas

Kommentar

• Nyroth
                            • maj 2006
                            • 721

Ursprungligen postat av KenPro
                            Har ni förresten en simpel och bra lösning på hur jag lätt får en justerbar acc position. Mina mottagaraccar kommer hamna någonstans bakom sidoroder servot, o där finns plats att flytta dem rätt mycket fram o tillbaka. Detta så jag kan finjustera accarna på fältet vid flygning.
                            En Plywood bit..med kardborre ytor, som sedan fixeras med buntband eller kardborre straps, finns på clas olsson.

Kommentar

• KenPro
                              • feb 2007
                              • 399

Jaha då var det dags för en nystart med kalibrerat tp som jag tror kommer fungera bättre och motorn tillbaka till grundinställning. Kollat över kärran o allt ser bra ut. Har även programmerat low o high rate, något jag aldrig använt tidigare. Så efter denna dag hoppas jag allt är grundjusterat o sedan får jag testa mig fram tills den flyger riktigt bra.

Kommentar

• Nyroth
                                • maj 2006
                                • 721

Helt rätt! På den bara

Kommentar

Arbetssätt...