Motor test
Idag var det dags för att testa motor set upen.
Min egenhändiga tillverkade isoleringsskiva skulle få bekänna färg.

Man tar vad man har.

6 lager 80gr glasfiber. Det blev ok.

Handborrar hål för skruvar och axeln.

Klipper till det hela med saxen.

Öppnar upp lite så att motorn kan andas bättre.

Motorn tillfälligt monterad för att se att det hela ser bra ut.
Nu till motortesten.
Det visade sig att all tid som jag lade ner på att balansera fläkten var spill med tid.
Axeln i motorn är skev eller så är det dåliga lager. Det kan vara adaptern som inte är helt ok också. Det hela vibrerar fint både med och utan fläkthjul så det blir bara att slänga ihop allt, låsa med loctite och hoppas att allt håller.
Motorn trivs annars bra med sin isolering, fläkten kommer åt att kyla eftersom det är en luftspalt på ett par mm. Man får köra lite på "tomgång" efter man har landat, så att man kyler ner motorn innan man helt stänger av.
Vi hörs!
Jonas
Idag var det dags för att testa motor set upen.
Min egenhändiga tillverkade isoleringsskiva skulle få bekänna färg.
Man tar vad man har.
6 lager 80gr glasfiber. Det blev ok.
Handborrar hål för skruvar och axeln.
Klipper till det hela med saxen.
Öppnar upp lite så att motorn kan andas bättre.
Motorn tillfälligt monterad för att se att det hela ser bra ut.
Nu till motortesten.
Det visade sig att all tid som jag lade ner på att balansera fläkten var spill med tid.
Axeln i motorn är skev eller så är det dåliga lager. Det kan vara adaptern som inte är helt ok också. Det hela vibrerar fint både med och utan fläkthjul så det blir bara att slänga ihop allt, låsa med loctite och hoppas att allt håller.
Motorn trivs annars bra med sin isolering, fläkten kommer åt att kyla eftersom det är en luftspalt på ett par mm. Man får köra lite på "tomgång" efter man har landat, så att man kyler ner motorn innan man helt stänger av.
Vi hörs!
Jonas
går den i bitar kommer jag ta ett snack med butiken jag köpte setupen av.

Kommentar