Jahapp, Då var det dags att bygga en J35 Drake, MBS även denna gång...
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
8 timmars byggro till ända..
Ja jäklar vilket drag det blev i denna tråden direkt. Det märks att Draken verkar vara poppis.
Ledig som man är spenderade jag idag 8 timmar i bygglokalen. Det blev en hel del gjort. Jag låter bilderna samt bildtexten prata för sig själva.
Alla spant är på plats och jag har påbörjat monteringen av longeroner. Ingenting är ännu limmat, förutom plywoodringarna runt insuget. Anledningen till detta är att jag nu kan justera alla spant så de sitter i nivå. Ni ser stöttorna som är nålade på plats.
Insugen provmonteras. Jag hade en tanke att jag skulle göra nya insug för att förbättra flödet men efter diskussion med en duktig tekniker så slopade jag den iden och fick en annan...
Insugen är zappade ihop och därefter lade jag en smal remsa med alu-tejp. Den är tät och stark sam väldigt följsam.
Insugsringarna fick känna på min Dremel. Jag har maximerat insugskanalerna så då blev ju dessa hålen för små...
Nu gäller det att lita på ögonmåttet... Innan man tar fram linjalen och börjar mäta för säkerhets skull:sarcastic:
Här har jag påbörjat den nya iden.. Detta är två mallar i papp! Någon som vet vad det skall bli månne:icon_butt:
Motorfästet, eller rättare sagt fläktfästet gillar jag inte. Jag kommer sätta två "balkar" mellan spanten som fläkten sen kan skruvas fast i. Den lilla rektangeln är ytan där balken skall limmas...
Det kommer mer bilder, skall bara fixa riset som verkar bränt fast:th_o:Senast redigerad av marell01; 2010-12-28, 16:51.Hälsningar
/Marcus - Livet börjar vid 9G...Kommentar
-
Riset klarade sig, gumman fixade
Japp, tillbaka...
Det hgär var det som jag skulle ha mallarna till. Lite frigolitbitar är utskurna med värmetråd. Tack Lasseman för hjälpen.:icon_pidu:
Insidan på friggon ser ut så här. Meningen är att jag skall glasa två uppsättningar av denna. De bildar sedan insugsdelen från de vita kanalerna till fläkten. Konen inuti hjälper till att utjämna luften till rätt FSA så fläkten kan jobba optimalt. Detta ger markant ökad effekt!
Fläkten är balancerad, monterad och provkörd. Det tog banne mig två timmar att balancera en "från fabrik balancerad" fläkt. Dåligt jobbat för att vara tyskar må jag säga. Jag balancerar numera uteslutande genom att applicera epoxyklickar på insidan av fläkthjulet.
Det blåa är "luften" så som den kommer röra sig mot motorn.
Spinnern ligger sedan inne i konen. Denna kan man tom ta bort. De riktigt vassa grabbarna lägger fartreglaget i denna kon och gör små kylhål i början av densamma. På så sätt får man riktigt bra kylning utan att strömningen påverkas.
Mvh
Marcus
Middagsdags!Hälsningar
-
Kommentar
-
Härligt att se att du provar lite nya ting med anledningen av insuget. Skall nog försöka på mig att bygga något liknande i min nästa modell. Det skall bli intressant att se vad du får för effekt.
Kommer du göra ett motortest med en "ren" motor och ett med motor monterad? Det skulle vara intressant att se skillnaden.
Idag har jag bytt ut ölen mot cider men jag har fortfarande handen i chipspåsen och ser fram mot nya uppdateringar.
MVH
JonasKommentar
-
Puh... 8 timmar till i bygglokalen avverkades idag. Det tråkiga är att tiden gick alldeles för fort och alldeles för öite blev gjort. Det tog längre tid att gjuta insug än jag hade räknat med.
Innan jag gjöt hann jag iaf limma alla longeroner
Här är ena halvan provmonterad mot fläkten. Det behövs lite intrimning av delarna innan de passar till 100 %
Så här ser det ut "mellan" de båda insugen.
De passade iaf som handen i handsken mellan alla kroppsspant:proud:
Här har jag tejpat ihop dem. De skall senare CA-limmas ihop så de bildar en stabil enhet. Jag kommer nog limma dem mot kroppen med PU-lim. Detta blev snyggt på de andra maskinerna.
Hej Hopp
/Marcus
Ps, nu skall jag rita klart nya insugspluggen till 39an. Borde bli klart ikväll:sarcastic:Hälsningar
-
Jahapp, dags igen för en liten uppdatering!
Hej alla glada.
Än är det semester för min del och eftersom frugar jobbar spenderar jag en hel del tid i bygglokalen:lollypop:.
Så här snyggt blev bakändan på insugsröret. Nästa gång jag gjuter ett liknande skall jag planera så att reglaget får plats i konen. Det svarta är kolfiber-rowing som jag laminerade in.
Röret passade som handen i handsken mellan alla spant. Undrar om det var turen eller någon slags skicklighet?:icon_butt:
Sugpassning mellan de främre insugsdelarna och "röret"
Jag laminerade ihop bägge halvorna med 6 grams kolfiber matta och CA-lim! Det gick lätt att få i alltihopa i modellen då de var delade:stupido2:
Nu har det blivit dags för vingen... Detta är modifiering nummer två. Byggsatsen har en vingabalk av balsaträ:secruity:... Eller balk o balk, den sitter mest där så att yttervingarna skall vara lätta att passa in mot kroppen. Det hindrade inte mig ifrån att laminera den med en 1x5mm kolfiberlist. Nu vart det andra grejjor vill jag lova:th_o:
Båda vinghalvorna är klara, tog typ 5 minuter att göra!
Den nya balken provmonteras i en halva...
... och paketet kläms provisoriskt på plats!
Mellan och ovan båda balkarna nålade jag fast en redigt tjock balsabit. Denna hjälpte till att få de bägge listerna i linje. O vet ni vad... Vingarnas yttre spetsar var EXAKT på samma höjd från byggbordet. Hoppas bara att övriga delar på modellen är raka:stupid:
Lite hjälp av bra byggnålar medans CA-limmet härdar är inte alls dumt.
Främre vingspanten monteras enligt manualen efter det att vingen och longeroner kommit på plats. Här vill JAG påpeka att om ni bygger denna modell så passa in dessa bitar innan ni limmar dit longeronerna o vingen. Gör ni så, så slipper ni det förödande arbetet med att försöka tråkla in dessa delar mellan otaliga ömtåliga lister. Alla delar har dessutom klackar på sig så det är lätt att hitta deras respektive position.
Nu börjar det likna något...
Det var nästan allt för idag... Det dök ju upp ett paket oxå... Mycket roliga prylar som snart kommer till användning.
Ses snart!Senast redigerad av marell01; 2011-01-03, 23:36.Hälsningar
-
... okej, JAG är sämst på att hålla mig..
Här kommer det lite bilder på vad paketet innehöll!
2 st motorer, en 3700Kv o en 4100Kv! De är outrunners med en adapter för att passa i alla fläktar!
En ny fläkt, denna och motorerna skall dock inte vara till Draken...
För övrigt kom det elektriska ställ samt riktigt snygga ställben!
...Ohhh, kolla in den här lilla snyggingen:lollypop: Kommer göra sig bra på 35an.
Hälsningar
-
Hej Marcus!
Mycket snyggt bygge. Här får man kolla hur man skall göra med sin nästa Drake. Snygga tillbehör är dom från Hobby King eller? Jag sitter med en ny tidning och läser om några nya EDF Unit. Dom heter SkyWorld Metal 90mm EDF och en 70mm. Vad sägs om 4100g-8200g static thrust på 90mmEDF:n. Kan det vara möjligt! Finns hos www.airpowerrcpro.com
Hälsningar IngemarKommentar
-
Hehe, skall du bygga en till?Hej Marcus!
Mycket snyggt bygge. Här får man kolla hur man skall göra med sin nästa Drake. Snygga tillbehör är dom från Hobby King eller? Jag sitter med en ny tidning och läser om några nya EDF Unit. Dom heter SkyWorld Metal 90mm EDF och en 70mm. Vad sägs om 4100g-8200g static thrust på 90mmEDF:n. Kan det vara möjligt! Finns hos www.airpowerrcpro.com
Hälsningar Ingemar
Ställen kommer från www.x-flight.com.hk De har supersnabb service och bra priser!
Angående 90mm fläktarna du nämner så är jag skeptisk. Bara det att de anger från 4-8 kg dragkraft... Alltså en differens på 100% , rotorn ser ut exakt som min Haoye (Viggen) och det vet du säkert vad jag tycker om den. Sen kan jag inte minnas att jag någonstans läst att de lyckats få ut så mycket ur någon 90mm fläkt...Hälsningar
-
Då är draken färdigbyggd och provflugen!!!
Hej hej alla!
Nu är det sista uppdateringen innan flygningen. Jag skall försöka ordna så att någon filmar premiären.
Alla spryglar runt landställbrunnen är på plats och vingarna är limmade på plats över allt.
Provmontering av stälen i avsett utrymme. Mina hjul är lite för små för att vara skala men jag tror inte det gör något. Dessutom skulle det bli problem att få plats med fjäderbenen om jag skulle sätta dit större hjul.l
Allt får plats och leden i mekanismen skall hamna på rätt ställe. Då ger det oxå rätt höjd på modellen.
Nu är den "plankad" o klar. Dags att bege sig iväg för premiären...:icon_butt:
Hehe, jag tröttnade lite på balsadamm och satte ihop en liten depronare. 2 timmar från flak till färdig modell:lollypop:
*Uppdatering: Flygningen gick kanon. Till skillnad från alla slowflyers och F3P så gick min fort, ruskigt fort:sarcastic:Måste dock komplettera med ett sidoroder, det är hyffsat svårt att svänga i hög alfa annars:th_o:
MvhHälsningar
-
Jag försöker så fort jag kan ska ni veta... Idag har jax tex limmat ihop plankningsmaterialet. Jag limmade samman 2 st 1000mm och två stycken 500 mm längder. Tanken är att varje sida bara skall kläs med ett "gemensamt" ark.
MvhHälsningar
Kommentar