Jahapp, Då var det dags att bygga en J35 Drake, MBS även denna gång...

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marell01
    • maj 2007
    • 831

Då var plankningen påbörjad

Så var äntligen plankningen påbörjad.
    Jag börjar med en bild på insugskanalerna igen. Dessa limmade jag med min epoxyspruta mot alla kroppens spant.

Klicka på bilden för större version

Namn: Drakenbygget_041_small.jpg
Visningar: 2
Storlek: 32,5 KB
ID: 478983

Till ovansidan limmade jag samman fyra 1.5mm balsaflak. Två långa och två korta... Dessa låg sedan i press i 24 timmar...

Namn: Drakenbygget_033_small.jpg
Storlek: 49,1 KB
ID: 478984

När de hade torkat tog jag bort maskeringstejpen, slipade dem lite lätt på ytan för att få bort skarvar som stack upp samt grovskar dem.

Namn: Drakenbygget_034_small.jpg
Storlek: 27,2 KB
ID: 478985

Ramverket stagades upp mot byggbordet för att tåla vikterna som läggs på vid plankningsmomentet. Alla stöttor CA-limmade jag fast i byggbordet. Maskinen var då jag mätte upp den helt rak mellan höger och vänster sida...

Namn: Drakenbygget_035_small.jpg
Storlek: 38,2 KB
ID: 478986

Många stöttor blir det..:sarcastic:

Namn: Drakenbygget_036_small.jpg
Storlek: 60,2 KB
ID: 478987

Här är båda flaken provmonterade. När dessa låg på plats masserade jag in fönsterputs i dem där de böjs som mest. Sen tejpade jag fast dem så de skulle behålla formen medan de torkade.

Namn: Drakenbygget_038_small.jpg
Storlek: 52,9 KB
ID: 478988

När man nålar är det viktigt att man lägger en distans mellan nålen och ytan som plankas. Jag använder spillbalsa. På så sätt får man en styrra yta som nålen trycker på samtidigt som man slipper fula märken av nålhuvudet.

Namn: Drakenbygget_039_small.jpg
Storlek: 32,0 KB
ID: 478989

Så var limmet på plats, vanligt De-Lux vitlim denna gång. Mycket vikter på balkarna och nålar samt tejp som håller formen på balsat.

Namn: Drakenbygget_040_small.jpg
Storlek: 36,6 KB
ID: 478990

Mvh
    Marcus
    Senast redigerad av marell01; 2011-01-09, 18:02.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• marell01
      • maj 2007
      • 831

Japp, ytterligare ett gäng timmar ihjälslagna i klubblokalen... Allt medan frugan sitter på jobbet o polarna sover.
      Vad har då hänt idag? Jag låter bilderna med bildtext berätta det för er.

Fenan har monterats samman och limmats. Den var lite pillrig men jag fick till det tillslut:th_o:

Ovansidan är nu plankad ända bak till roderytorna förutom ovanför fläktenheten. Jag vill inte bygga in denna helt än innan allt är installerat.

Jag har börjat klä främre delen av insugen. Jag avslutade (eller påbörjade vilket ni vill) plankningen på det första plywoodspantet. På det sättet kunde jag sedan i lugn och ro blöta balsastrippar som CA-limmades runt insuget. På bilden är det bara ett lager men det behövdes typ tre... Nu kan man med lätthet slipa till rätt form utan att riskera att slipa igenom samtidigt som de sköra insugen blir stadiga.

... Sen var det dags att vända upp och ner på maskinen...

När det var gjort klädde jag landställsbrunnarna med kolfibermatta och CA-lim... Jag tyckte att CA bettade lite dåligt idag fanstän limmet är färskt. Är det någon annan som råkat ut för detta tillsammans med denna väv ? Sweeper?

Slutligen så sågades ett fäste till mekaniken ur och det mödosamma arbetet med att hitta rätt possition för stället började. Jag tror att jag tillslut hittade rätt och kommer limma det imorgon.

Det var allt...
      Någon som har någon fundering kanske?:alberteinstein:

Mvh
      Marcus
      Hälsningar

Kommentar

• zablar
        • aug 2006
        • 107

Usch vad du sliter i bygglokalen... man blir ju lite avis...

Kommentar

• jugg
          • mar 2008
          • 494

Här går det undan vill jag lova!!... avundsjuk på vilken hastihet du bygger i.. snyggt och bra jobbat.

Blev det bra med att göra ett stort flak som du plankade med?
          http://www.swesim.se/bilder/signature.php?pilotId=102

Kommentar

• Sigun
            • aug 2007
            • 3942

Vart hittar man fruar som jobbar när man själv är ledig?.. :stupido2::stupido2: Här får man vara glad om det blir en timme i veckan i källaren.

/Martin

Kommentar

• marell01
              • maj 2007
              • 831

Ursprungligen postat av Sigun
              Vart hittar man fruar som jobbar när man själv är ledig?.. :stupido2::stupido2: Här får man vara glad om det blir en timme i veckan i källaren.

/Martin
              Man måste välja med omsorg och sätta gränserna direkt:sarcastic::sarcastic::sarcastic:
              Hälsningar

Kommentar

• marell01
                • maj 2007
                • 831

Ursprungligen postat av jugg
                Här går det undan vill jag lova!!... avundsjuk på vilken hastihet du bygger i.. snyggt och bra jobbat.

Blev det bra med att göra ett stort flak som du plankade med?
                Tack för berömmet Jugg!
                Det funkade väldigt bra men man måste vara snabb. Limmet från Deluxe Materials torkar ganska fort.
                Jag blötte flaken och nålade/tejpade dem på plats. Sedan fick de torka så innan jag avlägsnade dem för att stryka på lim.
                Hälsningar

Kommentar

• marell01
                  • maj 2007
                  • 831

Ställen på plats

Tjohopp vad det går undan nu...
                  Idag lyckades jag montera in bägge huvudställen och dessutom hamnade där jag ville ha dem:lollypop:

SOm vanligt låter jag bilderna föra talan.

Även vänstra halvan fick sin brunn klädd med kolfiberväv och CA-lim.

Här är båda ställen monterade och provkörda. Jag sågade ut en platta i 5-lagers ply som sedan limmades mot två stycken 10x10mm hård balsastav. Sedan epoxylimmades allt på plats.

Ställbenen gör sig bra och höjden blev även den bra. Dock fick jag slipa bort en bit på den inre korta sprygeln för att få rätt "skala"-längd.

Arbetet med fenan fortsatte efter att jag grundlackerat min JAS. Här slipas framkanten till rätt profil. Jag har limmat två olika grova slippapper på en hård skiva. På så sätt är det lätt att fasa av listen jämt. Putsklossen är oxå ovärderlig.

Svårt att få en bild som visar profilen men jag försöker ändå.

Nu skall jag rita lite i CAD. Jag skall nämligen tillverka en adapter för att kunna använda RDS till skevservona. Det står för rotating Drive system! Mer info kommer.

Mvh
                  Hälsningar

Kommentar

• marell01
                    • maj 2007
                    • 831

Plankningen på ovansidan klar...

Skepp o hoj, dags för ytterligare en uppdatering av mitt Drakenbygge.

Idag fick jag mycket gjort. Morgonen började dock med våtslipning av 39an efter gårdagens sprutspackling. Nu ser den oxå bra ut och blir snart klar för lack.

35 an har fått ytterligare balsabitar pålimmat. Det var det sista på ovansidans plankning, förutom åsen under fenan samt några luftintag som kom på plats.
                    Även utblåsröret monterades och fläkten provkördes igen.

Namn: IMAG0637_Small.jpg
Visningar: 1
Storlek: 20,5 KB
ID: 479029
                    Jag gjorde likt drakenbyggarn i tingsryd, 2 lutintag av balsalist. Dessa filades ur för att på bästa sätt efterlikna orginalet. Jag sågade även en liten slits där bak. Denna passar över ett spant och tillser att luftintaget kommer rätt.

Namn: IMAG0638_Small.jpg
Storlek: 15,8 KB
ID: 479030
                    Så här ser det nu ut från rätt håll.

Namn: IMAG0639_Small.jpg
Storlek: 19,3 KB
ID: 479031
                    Även i spantet sågade jag ur lite grann. Dock tog jag för mycket:banghead:

Namn: IMAG0640_Small.jpg
Storlek: 27,1 KB
ID: 479032
                    Här är det högra monterad. Notera de tunna spillbitarna som limmades fast på insidan för att ge ett ordentligt stöd.

Namn: IMAG0644_Small.jpg
Storlek: 30,5 KB
ID: 479034
                    Plankningen på bakkroppen går nu dikt an pmot luftintaget. Det var supersimpelt att få en snygg passform. Förmodligen mycket lättare än att bygga luftintaget av spant och rullad balsa...:icon_butt:

Namn: IMAG0643_Small.jpg
Storlek: 26,6 KB
ID: 479033
                    Okeeeyyy,,,, ytterligare en bild på intaget:th_o:

Namn: IMAG0641_Small.jpg
Storlek: 26,4 KB
ID: 479035
                    Motorn är nu fastskruvad i sitt fäste och utloppsröret träddes på plats. Jag slipade plasten med sandpapper innan den rullades ihop och sköts in bakvägen. När den satt som jag ville droppade jag lite CA-lim i plastskarven och voilá, ett komplett rör som går att demontera ut ur kroppen var klart...

Namn: IMAG0642_Small.jpg
Storlek: 33,3 KB
ID: 479036
                    Bakkroppen ställde inte till med några problem under plankningen. Jag känner nu att känslan i balsafingrarna börjar komma tillbaka till den form de hade under viggen-bygget.:sarcastic:

Namn: IMAG0647_Small.jpg
Storlek: 23,1 KB
ID: 479037
                    å så här ser det ut utan alla nålar...

Namn: IMAG0645_Small.jpg
Storlek: 27,6 KB
ID: 479038
                    Fenan är plankad och jag har bockat en pianotråd till sid-rodret. Jag gjorde en lagring av en stump mässingsrör samt att jag förstärke under fenbasen där röret limmas in. Detta är enda lagringen för staget. Jag kommer återkomma till hur och varför jag har bockat staget som ni ser... men det blir nästa gång.

Namn: IMAG0646_Small.jpg
Storlek: 19,7 KB
ID: 479039

Namn: IMAG0649_Small.jpg
Storlek: 40,5 KB
ID: 479040
                    Självklart var jag ju bara tvungen att provmontera fenan på kroppen. Damn -It´s a nice little dragon!

Namn: IMAG0650_Small.jpg
Storlek: 36,7 KB
ID: 479041
                    Det sista som gjordes var att plocka bort jiggen - ÄNTLIGEN, det är verkligen en befrielse att få ta bort den så man på allvar kan börja med servon, länkage, nosställ mm...

Mvh
                    Marcus
                    Hälsningar

Kommentar

• marell01
                      • maj 2007
                      • 831

Ja just det... Glöm nu inte att vi kör en MBS-models träff första veckan i juli. Alla med en modell från denna eminenta konstruktör är välkomna. Givetvis får alla andra oxå deltaga men vi kommer inte prata med er:icon_butt: (obs, ironi:sarcastic

Mvh
                      Marcus
                      Hälsningar

Kommentar

• Baua
                        • nov 2009
                        • 856

Kul!

Kul som tusan!
                        Var någonstans kommer träffen vara?
                        Tänkte att man kunde ta med det eventuella nyförvärvet.
                        Skämt åsido, så finns det en färdigbyggd MBS Drake till salu i Tyskland,
                        som verkar ha fått fin omsorg under byggnationen.

Hils
                        Magnus
                        Bifogade filer
                        Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:

Kommentar

• 2,4g thern
                          • apr 2026

Oj,OjOj, man blir svettig när kollar på ditt bygge, men jädrans fint blir det.
                          Du har lite kul byggteknik det måste jag komma ihåg till min nästa 35:a
                          Jag undrar också var träffen skall bli, Sverige är ju långt.

Hälsningar Ingemar

Kommentar

• bem

• apr 2009
                            • 1643

nur Abholung på den Draken i Tyskland så den måste hämtas. 300 Euro vill han tydligen ha för den.

/Bo

Kommentar

• marell01
                              • maj 2007
                              • 831

Ursprungligen postat av 2,4g thern
                              Oj,OjOj, man blir svettig när kollar på ditt bygge, men jädrans fint blir det.
                              Du har lite kul byggteknik det måste jag komma ihåg till min nästa 35:a
                              Jag undrar också var träffen skall bli, Sverige är ju långt.

Hälsningar Ingemar
                              Hehe, svettas på du... Själv började jobbet idag så nu blir det nog lite lugnare tempo. Kul byggteknik:sarcastic: Har jag gjort något smart nu?

Min dröm är ju såklart att vi träffas på min klubb. Vi har asfalterad 150m bana, klubbstuga, jäääättestooor hangar samt gratis camping (på gräs) med dusch och toalett.
                              Vi skulle kunna köra det under den veckan som Midnight Sun Fly-In, flygning 24 timmar om dygnet med midnatssol.
                              Den veckan drar massor med besökare från hela norden. I år har Lasse Palm lovat att komma förbi och jag skall försöka få dit Geir oxå:crazy_pilot:
                              Hälsningar

Kommentar

• marell01
                                • maj 2007
                                • 831

RDS systemet börjar ta form

Hej alla läsare.
                                Idag slutade jag lite tidigare från jobbet och hade lite tid över innan frugan slutade sitt så jag åkte förbi bygglokalen.
                                Rune, vår klubb-äldste hade svarvat två adaptrar enligt min ritning. Han hade dock inte tillgång till delningsmaskinen så jag fick borra lite hål själv. Detta gjorde absolut inget då jag nu anpassade adaptern direkt för det servot jag skall ha.

De båda hålen på den främre delen är till för att låsa fast pianotråden i hylsan mha 3mm insex-skruv.

Detta är baksidan av adaptern. Den skall sitta mot servooket. I de två yttre 2mm hålen stiftar jag två mm pianotråd som passar in i servooket. Centrumhålet har presspassning mot okets kant då det är fastskruvat på servot.

Så här skall det sitta fast. Jag har inga stift i ännu. Dessutom bestämde jag mig för att ta ner ytterdiametern ganska rejält. Från 24 till 17mm. Dessutom skall jag fräsa av två sidor så att hela fästet blir lägre. Tänk att två öron på oket skall klippas bort så att det blir ett rakt ok. När jag fräst bort materialet så kan man montera servot platt och ändå vrida tillräckligt.

Ungefär såhär har jag tänkt mig. Jag kommer limma in ett mässingsrör i bakkantlisten som lagring. Sen skall pianotråden bockas till lämplig vinkel i gångjärnsleden.

Jag kommer snart med mer bilder så att alla förstår hur jag menar.

Mvh
                                Marcus
                                Senast redigerad av marell01; 2011-01-14, 23:10.
                                Hälsningar

Kommentar

Arbetssätt...