Tek Sumo

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke1963
    • dec 2007
    • 2709

Om du kommer ut å hälsar på för intrimning/provflygning kan du få ett nytt servo ur nån av mina "bra-ha-lådor"...
    Har nog nån extra, halvfull tub UHU-Por till tejpen du kan få oxå.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Vindfrisk
      • jan 2012
      • 57

lyckades laga servon =)
      Klicka på bilden för större version

Namn: gear-300x199.jpg
Visningar: 1
Storlek: 14,1 KB
ID: 486033

Kommentar

• MrOvanhill
        • jan 2008
        • 468

Tjena! Den är läcker Tek-Sumon! Jag har funderat på en själv, så det var kul att kolla in din bygglog. En sak som slår mig är monteringen av batteriet. Så vitt jag kan se så sitter det öppet på undersidan av vingen. Du har iofs satt dit en liten cellplastflärp framför batteriet direkt i nosen på kärran. Men LiPo-batterier är ömtåliga och bör inte användas som landställ eller bromsklots.

Om jag var du, så skulle jag fixa en skyddslucka av exempelvis depron, balsa eller kanske allra helst tunn EPP som jag tejpar fast som skydd över hela batteriet. Nästa gång du bygger en vinge, överväg att skära ner batteriet ovanifrån istället så får du skydd under batteriet av vingens bottenyta. Framför allt om batteriet är så pass stort att det behöver sticka ut.

Mina fem öre...

Och, ja... öva i simulator eller kontakta modellflygklubb för att öva med dubbelkommando. Det är en annan bra möjlighet för att öva "på riktigt" utan att riskera planet.
        Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
        Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Kommentar

• jocke1963
          • dec 2007
          • 2709

Just det, kom på att jag glömt lägga in denna bygg-instrux, iofs för TORO 900-vingen, men mycket kan man applicera på andra vingar. Ffa förstärkningen med kolpinnarna. TORO-vingen har ju iofs batterifacket på undersidan, men i "centrum-podden" som ju är gjord av EPP. Jag har gjort ett antal dåliga landningar med min, men den håller fortfarande ihop.

Kommentar

• jocke1963
            • dec 2007
            • 2709

Ursprungligen postat av Vindfrisk
            lyckades laga servon =)
            http://www.fpvsweden.com/?p=122
            Skulle nog inte lita på den lagningen, iaf inte om servot ska sitta i ett plan, möjligen i en bil el båt...

Kommentar

• Vindfrisk
              • jan 2012
              • 57

Hade sönder en till servo idag, är de verkligen så ömtåliga?

Kommentar

• dumbo
                • jan 2011
                • 128

Hur omtåliga servon kan vara varierar nog väldigt mycket. Jag har HXT900-servon i min Swift II och de har, trots, landning i björksly mm inte tagit någon skada. Om jag sedan haft tur eller nu otur ska jag låta vara osagt. HXT900 är dock ett väldigt populärt "kinaservo" som många använder som billigt alternativ.

Kommentar

• Vindfrisk
                  • jan 2012
                  • 57

Mina är HK15178, men tycker inte de borde vara sämre. Samma pris och de var rekommenderade till Tek Sumon. Tog dem framför hextronik för att de matchade bättre med färgen.

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Löste det sig med din teksumo? De servon du har finns på youtube under rubriken "bad servo".
                    Jag satte min batterilucka på ovansidan

Namn: DSC07119.jpg
Storlek: 88,6 KB
ID: 491297

Namn: DSC07118.jpg
Storlek: 92,9 KB
ID: 491296
                    fredrik