Markus bygger CNC i stil med lillasyster.

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • markusb
    • jun 2009
    • 1376

    #16
    Gladpack ska testas! Bra tips.
    Hittills har jag sugit manuellt men det är lite drygt att sitta med dammsugarslangen och veva, den konstruktionen verkar smart även om den skymmer en del. Min tanke var att ha ett smalare sugrör som går ner bredvid spindeln men det kanske inte funkar i praktiken med ett smalt rör på ena sidan? Går iofs fort att testa..

    Ska försöka fräsa ut en fästplatta till dremeln strax.. skulle gjort det sent igår men då buggade datorn ur för mig, blev sur och släckte ner rubbet..
    Någon som vill donera en gammal dator kanske? Denna till fräsen är så seeeg.. AMD XP2200, 512Mb DDR400, Radeon 9000 Pro 64Mb, 40Gb disk som låter som en skruvlåda och är skitlångsam.

    Kommentar

    • BlackBear
      • jul 2011
      • 20

      #17
      Varför inte köra LinuxCNC istället för MACH3? Systemkraven för fräsdatorn är inte alls lika stora då. CAD och CAM kör jag på min "vanliga" stationära burk som har betydligt mer pulver under huven.

      I min fräs-samling finns en Phlatprinter, en micRo, en nästan färdig egendesignad förbättrad version av Phlatprinter (eftersom originalet inte tar depronflak bredare än 55cm och man vill ju utnyttja hela flakbredden på 80cm) och ytterligare en nästan färdig fräs som liknar din ganska mycket, fast byggd i aluprofiler och med "riktiga" linjärskenor.

      Kommentar

      • markusb
        • jun 2009
        • 1376

        #18
        Nu såg jag nog problemet.. skulle starta om (eftersom det tog +1min att öppna mach3) och då säger win att uppdatering 88 av 122 installeras...

        Har glömt stänga av automatiska uppdateringar på den :banghead:

        LinuxCNC ska jag kolla vad det är. Har noll koll på linux men det kanske man kan lära sig

        Kommentar

        • LIP
          • maj 2006
          • 1315

          #19
          Ursprungligen postat av kajakmannen
          Det var en fin Zooltar fräs LIP, för visst är det en sådan?
          Ja, det är en Zoltar. Köpte en komplett ritningssats på en CD med skärfiler och massor av bilder.

          Skärfilerna var bara att flytta över till en vattenskärare, efter allt material var utskuret och gradat och filat lämnade jag in materialet till eloxering/ytbehandling innan jag monterade ihop maskinen.

          Kommentar

          • BlackBear
            • jul 2011
            • 20

            #20
            Ursprungligen postat av markusb
            LinuxCNC ska jag kolla vad det är. Har noll koll på linux men det kanske man kan lära sig
            Gör det. Det är superenkelt att testa. Boota datorn från en CD/USB och vips så är du igång. De första 2 åren jag hade fräsen (phlatprintern) körde jag den med jobbdatorn och bootade via USB. Funkade klockrent.

            Kommentar

            • simonarvestrand
              • jan 2012
              • 3850

              #21
              Skaffa ett gummi tangentbord, inte speciellt dyra och du kan blåsa av det med högtryckstvätten

              Menar du att du levt ett liv utan linux ??? inte bra, bara att testa grymt smidigt.
              Jag och min jobbarkompis har alltid ett bootbart usbminne med linux på med oss, krashar datorn är det bara att låna vilken maskin som helst och boota upp och jobba vidare

              //edit

              Tydligen blivit väldigt mycket billigare nuförtiden mot när jag köpte ett senast.
              http://www.dustinhome.se/product/501...Provider_dacsa

              Kommentar

              • markusb
                • jun 2009
                • 1376

                #22
                Fick hem två gravyrstift i veckan. En 60 och en 30 graders.
                Körde en försenad julklapp igår med 60 stiftet.
                Två pass med 0.3mm i varje pass, totalt 0.6mm djupt. 450mm/min matning och näst högsta hastigheten på dremeln.
                Ca 350x110 är skylten.

                Rensågade på lilla bandsågen och putsade till på lilla bandputsen (mina senaste inköp på verktygsfronten).

                Funderar på om dom ska få den rå eller om jag ska lacka, betsa, olja..?




                Helt gjord i CamBam och importerad till Mach3.

                Kommentar

                • simonarvestrand
                  • jan 2012
                  • 3850

                  #23
                  Tror den skulle bli fin med lite olja

                  Kommentar

                  • markusb
                    • jun 2009
                    • 1376

                    #24
                    Ja, man kanske skulle göra en testbit och lägga olja på...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...