Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Drog ner en sväng till hobbyrummet och skar till lite spant och annat smågodis. Femtiotvå hjälpspryglar senare har man nästan tappat intresset för balsa och kniv. Nu blir det inte mera byggt förrän till nästa år!
Nej Thomas, så farligt är det inte och förresten så jobbar jag fortfarande deltid så något friherrande blir det inte än.
Byggandet av racingkärran har fått stå tillbaka lite eftersom jag har byggbrädorna fulla av segelmallar och dacrontyg. Jag har ju ett par segelbåtar också som ska vara färdiga till våren och att sy segel är inget lätt hantverk om det ska bli riktigt gjort men jag lovar att återkomma så fort det blir tomt på byggbrädan.
Ja ni undrar kanske om jag glömt Atwooden men icke, den har bara fått stå tillbaka för lite annat arbete. Jag har sytt lite segel till mina segelbåtar som jag äntligen fått färdiga. Dessutom har jag byggt lite på ett annat projekt som legat avstannat en längre tid. Nu har den fått lite mera virke här o där, plankningen är i stort sett klar och stabilisator med höjdroder samt fena och sidoroder är färdiga och slipade. Vingen pockar på lite mera uppmärksamhet så den får jag ta en sväng med i natt.
I eftermiddags limmade jag ihop bakkantsvirket av balsa och plywood. Jag brukar laminera den för att få styrka i den samtidigt som det går att tunna ut den lite mera utan att försvaga den, se bilderna.
Bakkanten: På den tiden jag tävlade i segelflyg byggde jag bakkanterna nästan på samma sätt som du beskriver.
Limmade in en rimpa av 0,4 mm plywood och slipade ut till intet.
Allt gick ut på att minska luftmotståndet så mycket som möjligt.
Slipade lite på pluggen till noskåpan i kväll och nu kanske det kan vara läge för att gjuta formen. Samtidigt passade jag på att sätta dit lite hjälpspryglar på vingen, 56 st blev det. Nu återstår bara att skära loss skevrodren samt att göra klart servofästena och finslipa vingen. Stället silverlödde jag i går kväll så det ligger bara och väntar på finputsning.
Det ska nog bli lite mera byggande denna helg för kärringa ska iväg på nå´t jippo i Göteborg och då blir det lugn o ro och mycken tid till funderingar över bygget.
Slipade lite på pluggen till noskåpan i kväll och nu kanske det kan vara läge för att gjuta formen. Samtidigt passade jag på att sätta dit lite hjälpspryglar på vingen, 56 st blev det. Nu återstår bara att skära loss skevrodren samt att göra klart servofästena och finslipa vingen. Stället silverlödde jag i går kväll så det ligger bara och väntar på finputsning.
Det ska nog bli lite mera byggande denna helg för kärringa ska iväg på nå´t jippo i Göteborg och då blir det lugn o ro och mycken tid till funderingar över bygget.
På återseende,
Kay krut
Hahaha, det där uttrycket känner jag igen!
Vad tänker du gjuta med?
Stinkande polyester eller "livsfarlig" epoxi??
Kommentar