Scratchbygge Klemm 35 från Krick

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Victorbjörkman
    • apr 2013
    • 30

Vackert!! Jag blir avundsjuk, haha!

Kommentar

• zeno
      • maj 2006
      • 536

Tjusigt, bra jobbat!

Har för mig MBS har kronmärken-dekaler.

Kommentar

• senmathal
        • sep 2008
        • 1802

Tack tack!

MBS har men dom är alldeles för små. Möjligen att dom som ska sitta på kroppen räcker till. Deras största är 96 mm i diam. Jag behöver c:a 250 mm.

/Mats

Kommentar

• zeno
          • maj 2006
          • 536

Ursprungligen postat av senmathal
          Tack tack!

MBS har men dom är alldeles för små. Möjligen att dom som ska sitta på kroppen räcker till. Deras största är 96 mm i diam. Jag behöver c:a 250 mm.

/Mats
          Släng ut en blänkare på Köp/Sälj-delen kanske. Vill minnas att det var någon herre här på forumet som inte allt för länge sedan investerade i en plotter eller schablonskärare eller vad det kan tänkas heta.
          Kan vara värt en sockerkaka eller två

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1802

Tack för tipset! Men jag var in på en skyltverkstad idag och beställde både kronmärken och siffror. Han var väldigt noga med att få exakt rätt snits på siffrorna. Han ändrade och grejade i sitt dataprogram tills allt såg ut som det skulle. Kronmärkena hade jag på en datafil. På måndag åker jag och hämtar mina dekaler. Det blir kul att se hur det tar sig ut.

/Mats

Kommentar

• senmathal
              • sep 2008
              • 1802

Jag har varit lite nyfiken vad vågen skulle hamna på med modellen klädd, målad och flygklar. Enligt ritningen skulle flygvikten vara 3700 gram och min hamnade 3736 så det får väl anses godkänt. Men klädsel och färg blev tyngre än jag trott.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1802

Nu är det mesta delarna på plats. Nästa jobb blir att montera tillbaka skevroderservona och lirka ut kablarna genom vingen.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0389.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,3 KB
ID: 512251

Sidrodret styrs av wirar som var lite luriga att få tillbaka ut genom de små hålen i kroppen. Men det lyckades till slut genom att fästa wiren i tunn pianotråd. Det sitter gängade wireändar och det vara precis att dom kom igenom rörstumparna som ska guida dem ut ur kroppen. Om någon undrar över den vita plastbiten så tillhör den övergången mellan kropp och vinge och är inte färdigmålad. Man måste ju ha något att hålla i då man målar

Namn: DSC_0394.jpg
Storlek: 46,8 KB
ID: 512252

/Mats

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                  • 1314

Snyggt som 171!
                  Den kommer att flyg fint.
                  Hur gjorde du för att få rätt färg på kronärkena?
                  Hade du färgkoder? RAL.nr Pantone.nr?
                  Vill gärna veta inför kommande bygge.
                  Vad kostade det att få dina emblem gjorda?
                  Är de printade eller skurna i vinyl etc?

// Mats W
                  Flygsmurfen

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1802

Jag gjorde kronmärket i något enkelt ritprogram i datorn och valde färger som jag tyckte såg så lika ut som möjligt jämfört med bilder på nätet. Sedan om dom verkligen överensstämmer med originalet vet jag inte. Jag har i och för sig en bok som heter Kronmärkt där det finns färgkoder men efter ett amerikanskt system som i alla fall inte färgaffären kunde blanda efter. Det heter FS 595 (federal standard). Jag Googlade färgnumret för kroppen och vingen och hittade färgerna på nätet. Väl i färgaffären jämförde vi deras färgkarta med bilder jag hade. När det gäller kronmärket borde det väl vara ganska lika som svenska flaggans färger och dom borde gå att hitta. Det går säkert att googla sig fram till ett användbart färgnummer på kronmärken också. Sedan har det nog skiftat en del och inte sällan är färgerna mer eller mindre blekta.

Dekalerna ska vara printade. Han hade faktiskt några kronmärken sedan tidigare som var skurna. Men nu hade han skaffat utrustning för att printa. Priset frågade jag aldrig efter utan det får jag se på måndag.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1802

Idag var jag och hämtade lite dekaler på skyltverkstan. Nu fattas inte mycket förrän den är flygklar. Egentligen bara lite barmark.

Namn: DSC_0397.jpg
Storlek: 85,1 KB
ID: 512268
                      Bokstäverna blev en aning för stora och kronmärket på kroppen lite för litet. Men det jämnar väl ut sig Så noga är det inte. När det begav sig var det dessutom kronmärken bara på undersidan av vingen men det flygplan jag har haft lite som förebild har dom även på ovansidan.

/Mats

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                        • 7676

Så grann, så hälften kunde vara nog!
                        :applouse:

Nu ser vi fram emot premiärvideon då...
                        :lollypop:
                        Retroholic!

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1802

Tack tack Thomas! Jag är tyvärr dålig på att filma och särskilt då jag flyger. Men det ska bli spännande att få ta upp den i luften men det dröjer nog ett tag för här ligger snön kvar. Men då hinner jag å andra sidan gå igenom allt både en och sju gånger. Sedan ska jag nog köra lite avrostning med någon äldre kärra först då det blev lite fluget förra sommaren.

/Mats
                          Senast redigerad av senmathal; 2020-04-08, 21:04.

Kommentar

• senmathal
                            • sep 2008
                            • 1802

Någon som har tips på något klurigt sätt att få till en täcklist över vingskarven som liknar det här på bilden. Det behöver inte vara alldeles exakt men någonting c:a 10 mm bred. Listen måste gå att måla i vingens färg.

Namn: vingskarv.jpg
Storlek: 41,3 KB
ID: 512271

/Mats

Kommentar

• jornat
                              • jan 2008
                              • 92

Jag har använt 0,4 mm plywood. vill man sen göra det lite extra kan man ju använda 1/2 runda "plastpinnar" ovanpå. https://evergreenscalemodels.com/col...ene-half-round

Namn: hobby 275.jpg
Storlek: 56,0 KB
ID: 512274

Kommentar

• senmathal
                                • sep 2008
                                • 1802

Jag kom på en fråga till som svaret säkert är både enkelt och självklart på. Hur får man bäst till det svarta halkskyddet längst in på vingen. Jag har dels tänkt på att limma dit våtslippapper men även att bland in något i svart färg som ger en sträv yta t. ex. sågspån.

/Mats.

Kommentar

Arbetssätt...