Jodel Remorqueur

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qrt
    • maj 2006
    • 237

Jodel Remorqueur

Efter att ha avslutat projekt 1/4 SIG C/W CUB med hjälp av Per_P som provflygare för ett par veckor sedan och jag själv som pilot igår ( den är fortfarande hel) har jag börjat på mitt nästa projekt, Jodel Remorqueur från Rödel model (/http://www.roedelmodell.com/allgemeines-14.html).
    CUB´en tog mig 2,5 år att bygga så det kommer inte att gå fort!! Baktanken med att skapa en byggtråd var/är att lägga lite press på mig att vara mer aktiv och göra minst en stor grej varje vecka/månad.... samt att ha allt dokumenterat när jag behöver hjälp (och det kommer att behövas) eftersom jag inte är en van byggare.
    Data om modellen finns på Rödels hemsida, de ändringar som jag kommer att göra blir antagligen bara att istf en tredelad vinge göra en tvådelad samt att ev. fixa landnings och positionsbelysning.
    Motor blir antingen en RCGF 52 (52 cc bensin boxer som är inkörd) eller en NGH 38 bensin fyrtakt NIB.

Började plocka med byggsatsen för ett par veckor sedan och såg då att 6 spryglar till mellanvingen saknades, shit!! Ringde Rödel och förklarde att jag köpt byggsatsen för tre år sedan men att jag först nu packat upp den. Inga problem, tre dagar senare låg ett paket i lådan med 12 spryglar!! utmärkt eftersom jag kommer att behöva dessa vid modifieringen 3 till 2 vingdelar.
    Har börjat med vingöronen så här är den första bilden.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1431.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,7 KB
ID: 522455

/Kurt
  • Mr J
    • maj 2006
    • 4130

Ska bli kul att följa den här tråden...
    /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
      • 2015

Nästan en sådan här.

Kul med "moderna" plan med vingöron.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7676

Snyggt Kurt!
        Kul med en udda kärra.
        Mata på med bilder bara!

Så då blir den klar till nästa Ripa??
        Retroholic!

Kommentar

• Lelle
          • aug 2007
          • 1472

Kul Kurt.
          Måste få berömma företaget du köpt byggsatsen av som utan "knot" skickade dej nya spryglar.
          Ännu en tråd att suga in på morgnarna. :applouse:
          Senast redigerad av Lelle; 2013-10-04, 07:30.
          /Lelle

Kommentar

• qrt
            • maj 2006
            • 237

@ Mr J och pgrts, välkommen ombord det blir en låååååååång resa....

@ Thomas, klar till Ripa blir den alla gånger, frågan är bara vilket år, lol

@Lelle, ska försöka att göra något varje dag, men som du vet så har man som pankis ont om tid. Betr. Rödel så var det en positiv överraskning eftersom jag sett på ett tyskt forum att man hade klagomål på svarstider etc.

Har snickrat lite mer i kväll, nosen på öronen plankad och servobrygga installerad.

Namn: DSCF1447.jpg
Storlek: 57,7 KB
ID: 498266 Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1449.jpg
Storlek: 67,0 KB
ID: 498267

mhv/Kurt
            Bifogade filer

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
              • 7676

Ja men Kurt, den är ju så gott som klar!!
              (och glaset såg ut att ge inspiration!)

Himla snygga spryglar, förresten!
              Lättplywood??
              Retroholic!

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Härligt att se att du har kommit igång med projektet! Det här kommer jag att följa med glädje.

Göran
                Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Lelle
                  • aug 2007
                  • 1472

Ursprungligen postat av Thomas

Lättplywood??
                  Ja, nu går det undan. Undrar vad han hade i glaset?:sarcastic:
                  /Lelle

Kommentar

• qrt
                    • maj 2006
                    • 237

Ursprungligen postat av Thomas

Lättplywood??
                    Det går fort i början med att få till infrastrukturen, men sen börjar det ta emot när man måste tänka ....
                    Hela byggsatsen är fräst i lättplywood och den enda balsa som finns är i princip för plankningen. Den kommer nog att väga mellan 9-10 kg och det känns lite skrämmande, men det tar vi då.
                    /Kurt

P.S. Glaset innehåller smörjmedel för invärtes bruk, typ ricinolja, :-)

Kommentar

• qrt
                      • maj 2006
                      • 237

Ursprungligen postat av Sweeper
                      Härligt att se att du har kommit igång med projektet! Det här kommer jag att följa med glädje.

Göran
                      Skoj att du chippar in Göran. Följer oxo dina äventyr i amerikat där det går undan med rasande fart.

/Kurt

Kommentar

• qrt
                        • maj 2006
                        • 237

Nu börjar det ta emot, måste bestämma hur vingörat skall fästas mot mittvingen. Enl. ritning sitter det 2 st 15 mm alu-rör som förbinder de två delarna samt en bult som håller ihop. Eftersom jag inte ska ha löstagbara vingöron hade jag tänkt att förbinda vingörat med mittvingen med en plywoodbit limmad till resp. huvudbalk samt använda orginalbulten för att dra ihop det. Som mulle på moset lägga en glasfiber-remsa i skarven mellan de båda delarna. Undrar om detta kommer att hålla??

Namn: Vinge2vingöron_1.jpg
Storlek: 36,3 KB
ID: 498270
                        /Kurt
                        Bifogade filer

Kommentar

• ChristerL
                          • maj 2006
                          • 1228

En till som kommer följa ditt bygge Kurt. Nu är pressen ännu större!!

Lycka till!
                          /Christer Landberg

Fw190D9
                          Fw190F2
                          Hawker Tempest Mk. V
                          S29C Tunnan

Kommentar

• Lelle
                            • aug 2007
                            • 1472

Ursprungligen postat av qrt
                            Nu börjar det ta emot, måste bestämma hur vingörat skall fästas mot mittvingen. Enl. ritning sitter det 2 st 15 mm alu-rör som förbinder de två delarna samt en bult som håller ihop. Eftersom jag inte ska ha löstagbara vingöron hade jag tänkt att förbinda vingörat med mittvingen med en plywoodbit limmad till resp. huvudbalk samt använda orginalbulten för att dra ihop det. Som mulle på moset lägga en glasfiber-remsa i skarven mellan de båda delarna. Undrar om detta kommer att hålla??
                            [ATTACH=CONFIG]41181[/ATTACH]
                            /Kurt
                            Kurt.

Rätta mej om jag har fel, men det är relativt lite belastning på vingörat och jag tror inte du behöver ta till alltför grovt artilleri för att fästa dom. Jag tror t.o.m. att du kan skippa glasfiberremsan eftersom du kommer att bulta fast örat. Det kommer att bli görstarkt med både bultar och lim. Dessutom slipper du att spackla över remsan för att få den osynlig, för det kräver en hel del jobb att få den snygg. Kolla lite med vår gode vän Per, han kan säkert ge lite tips..
                            Ett annat sätt kan vara att göra 2 st små vingbalkar av t.ex 5mm plywood eller vingrör i aluminium, som du sedan limmar in i mittsektionens mittbalk och vingörat. Detta sätt kanske kräver att du moddar lite av yttersprygeln, men det blir ruggigt starkt.

Jag håller ju själv på med en modell med knäckta vingar, men tyvärr så kan jag inte lägga ut bygget, eftersom webhotellet mobbar mej genom att inte ta emot mina bilder emellanåt, och som tack låsa ut mej från forumet i allt mellan 1 -24 timmar, så då struntar jag i det.
                            Får istället med glädje följa ditt och andras byggen.
                            /Lelle

Kommentar

• qrt
                              • maj 2006
                              • 237

Ursprungligen postat av ChristerL
                              En till som kommer följa ditt bygge Kurt. Nu är pressen ännu större!!

Lycka till!
                              Börjar känna att jag öppnat Pandoras ask, men den som sig i leken ger .....
                              /Kurt

Kommentar

Arbetssätt...