Intressant tråd detta. =) Jag råkade vakna i natt, dum som jag var så kikade jag på telefon. Råkade hamna in med ena ögat på rcflyg.se och denna tråd och så blev man att se på gammel-filmen i tråden. Haha! ... Nåja, man blev ju bara mer sugen på bygga.
DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
Mera rörmokeri, nu andra kroppssidan. Tejpade rören på första sidan, passade ihop alla skarvar och klämde in en 0,5 mm aluminiumplåt mellan "mallsidan" och den skarv som som skulle lödas. Fixerade vb med några svetstänger. Så nu är båda sidorna klar för montering...

MVH
KjellKommentar
-
Kent, i början går det ganska fort men snart börjar det bli mera detaljer och då går tempot ner. När det blir dags för vingarna x4 blir det lite segt. Balsa/plywood går inte att undvara - men stålrör passar bra för vissa detaljer - precis som på fullskala.
Har gjort en papplåda med räta vinklar för att fästa upp sidorna innan lödning av tvärstagen. Börjar se ut som en flygkropp...

MVH
KjellKommentar
-
Lött in ytterligare några rör, nu på tvären så att papplådan kan tas bort. De övre skall bli fästen för stagen till tanken/övervingen. Tänker mig en M5 i röret och muttrar utifrån som håller stagen. De undre rören skall bl a fungera som fästen för landställ och vingbeslag.
Också testat att göra lite delar till fjädringsbenen. Använder 2 fjädrar av olika hårdhet för att få en mera progressiv fjädring. Mjukare längst ut och så hårdare när den tunnare fjädern bottnar. Ritning till ställen? Jodå!

MVH
KjellKommentar
-
Hmmm, det är ungefär den där stilen på de ritningar som jag gör också :thumbup:
Och man skall aldrig sluta att förvånas när det gäller dina byggen./Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.Kommentar
-
Fortsatt att jobba med delar till landningsstället. Fräst ändstycken till fjädringsbenen. Valde att göra dom i nylon tillvidare, får väl kanske göra likadana i aluminium om det behövs. Också bockat till 6 mm pianotråd och gängat ändarna med M6. Gillar att fästa hjulen med mutter istf stoppring. Originalets ställ hade ganska många delar...Hjulen DuBro 6 tum.

MVH
KjellKommentar
-
Hej Kay och tack för uppmuntrande ord. Nej, jag har aldrig funderat på att bygga fullskala, det känns tryggare att flyga från marken. En gång i min ungdom hade jag väl lite planer på att ta segelflygcert men av olika anledningar blev det inte av och nu är det nog lika bra att fortsätta flyga modeller.
Planen är, som vanligt, att den skall vara flygklar till Östersundträffen 2015. Kan jag boka in dig som premiärsupport?
Gjort några ytterligare små detaljer till stället. Om man tittar på det riktiga stället ser man att geometrin gör att det kommer att behövas "dubbelleder" på de flesta punkterna.

MVH
KjellKommentar
-
Fantastiskt bygge. Du är ruskigt effektiv Kjell.
Det är ju problem med att få en spetsig och varm låga från gasolbrännarna. Jag fick tips om att det finns ett munstycke man trär på ett 80-liters svetsmunstycke. Finessen är att med det munstycket behövs ingen syrgas. Munstycket suger in omkringliggande luft och ger en varm och hyfsat spetsig låga för hårdlödning. Jag ska prova ett sådant snart. Återkommer med synpunkter på hur det fungerat.Ove (AM) NielsenKommentar
-
Fieseler FI-2 Tiger. Jo, tack. Det känns bra när du vrider om kniven... :-(
Jag är pinsamt medveten om att det går långsamt. Ritningarna är färdiga - finns att köpa av mig också - men mina prioriteringar har hittills tvingat mig att jobba med andra projekt.
Nu diskuterar kompisen och jag att bygga var sin Zlin-526 i storformat... Blir väl som ett övningsprojekt inför FI-2'an...
...sedan jobbar jag med ett motorprojekt... Man fyller sina dagar med drömmar och projekt.Ove (AM) NielsenKommentar

Kommentar