Great Planes Cherokee med Saito FG-11

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnWi

• dec 2014
    • 87

Hämtade motorn i söndags. Snygg som en juvel :-) Blev förvånad att den inte luktade bensin. Trodde Saito provkörde alla motorer innan leverans.
    Gjorde klart prov-/inkörningsbänk, kopplade tändmodul, tank mm.
    Fick tid för första start på måndagen. Förgasarnålarna stod dock i botten, men inte åtdragna, vilket också gör att jag misstänker att motorn aldrig varit provkörd.

Saito föreskriver en ganska omfattande inkörningsritual så det var bara att börja. Med nålarna i rätt läge gick det ganska lätt att få igång motorn. Sedan skall motorn köras med full gas och så fet blandning så den nästan stannar. Efter två tankar var avgaserna svarta.
    Efter avtorkning och övernattning försökte jag starta motorn på tisdagen. Absolut stendöd. Efter att kollat soppa och el kollade jag tändstiftet. Kolsvart!
    Rengöring och startgas fixade problemet och motorn kunde fortsätta köras in. Det var mycket sotsvart olja som kom ut med avgaserna och allt bakom motorn blev svartprickigt. Avtorkning och rengöring igen.

Tog loss motorn och testade hur den passar i planet. Motorfästet som följer med i satsen gör att motorn kommer för långt fram. Saitos eget alufäste, som följer motorn, är mycket bättre men passar inte i de muttrar som sitter i brandväggen. Dessutom hamnar förgasaren där fästet till noshjulet sitter.

Efter en riktig funderare, och omröstning i bygglokalen, bestämde jag att flytta noshjulsfästet till insidan av brandväggen. Det blev en del att göra. Bort med fästet och fram med stämjärn för att hugga bort klotsen som fästet skruvas i.
    Fästet ryms inte riktigt på insidan utan staget i botten måste mejslas bort. Med genomgående M4 och friktionsmutter kom fästet på plats. Hornet för styrning är assymetriskt men gick att vända uppockner. Då hamnar låsskruven rätt. Axeln till noshjulet behöver fräsas på andra sidan eftersom allt nu är spegelvänt. Även pianotråden från servo till framhjul behövde en åtgärd men till slut fungerar allt igen.

Slitsen i noskåpans undekant har nu mist sin funktion. Noshjulets axel kommer nu ut genom flygkroppen allra längst fram. Förfyttningen blev bara ett par centimeter så det stör inte utseendet och bör inte påverka gången, på backen, särskilt mycket.

Ska montera motorn i planet imorgon. Fortsättning följer.

Kommentar

• AnWi

• dec 2014
      • 87

Ju mer jag ser på planet inser jag att ingreppet var allt annat än lyckat. När jag jämför, vilket jag borde gjort igår, med ritningen på fullskalan sitter noshjulet bra mycket längre fram än på modellen från GP. Gårdagens ingrepp gjorde det hela ännu värre. Noshjulet bör sitta under motorn!
      Ska se om jag kan använda motorfästet för att ta hand om krafterna. Med motorn liggande på sidan ser stället ut att kunna rymmas utan stora ingrepp.

Kommentar

• AnWi

• dec 2014
        • 87

Efter att ha gjort några pappmallar vågade jag till slut fatta Dremeln och skära i motorkåpan.
        Klicka på bilden för större version

Namn: _DSD3479.jpg
Visningar: 1
Storlek: 42,1 KB
ID: 506518

Resultatet blev OK med bara ett par mindre justeringar. Bl.a. skall motorn något längre ut och flyttas 3mm till vänster. Loggan från Saito passar bra och matchar röda färgen nästan exakt.

Namn: _DSD3480.jpg
Storlek: 53,2 KB
ID: 506519

En bit plywood limmades på brandväggen. Det blev precis lagom. Noshjulet har jag också flyttat fram. Mina motorfästen till NGH-motorn kom till användning. Motorbocken ger extra skydd ifall noshjulet skjuts uppåt.

Namn: _DSD3482.jpg
Storlek: 49,5 KB
ID: 506521

Nu passar motorn i kåpan och propellern blir lagom. Noshjulet sitter strax bakom propellern. Perfekt placering!

Namn: _DSD3483.jpg
Storlek: 63,3 KB
ID: 506522
        Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...