Pawnee PA-25 print/balsabygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flahultarn

• jan 2012
    • 489

Intressant! Något skalabygge är det egentligen inte, mer ett experimentdito för att se vad man kan åstadkomma med kombination av 3D-printat och balsastickor. Men jag har iaf lärt mig att vridstyvheten sitter i vebbarna/plankningen i vingframkant. Jag hade funderingar på ett/två krysstag mellan kolfiberrören i fram/bakkant men inser att det inte skulle tillföra något.
    Jag fortsätter nog enligt min plan/ritning och ser vad resultatet på färdig modell blir. Förra vinterprojektet hade också två kolfiberstänger som balkar, en i framkant och en långt bak, inga vebbar bara 2mm distans mellan spryglarna och dom vingarna har jag inte upplevt som instabila för vrining. Vingstöttor dock och det är förhoppningsvis så att det kommer att hålla de här vingarna i styr också.

Jag har ju inte fått dit någon fram-/bakkant än så det är nog för tidigt att dra för stora växlar på hur det känns i detta stadiet.
    Senast redigerad av Flahultarn; 2017-11-15, 22:39.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
      • 489

Bygget fortskrider så sakteliga... Men jag har en stilla undran om det finns fler djungeltrix med balsa.

På kroppen behöver jag böja 8x2 mm lister på "styva" hållet. Det vill sig inte riktigt. Finns det bättre sätt att göra det än att blöta upp dem och böja? Det funkar sådär... Det är ganska distinkta böjar där kroppen vinklar efter sittbrunnen. Rakt fram dit och se'n rakt igen bak till fena/stabbe.

Jag har valt de styvaste listerna jag kunde hitta för att få mer stadga och bättre hållfasthet.

Så, ös på med de bästa knepen nu :sarcastic:

Klicka på bilden för större version

Namn: kropp.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,7 KB
ID: 509472

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7676

Blöt den konvexa sidan med AJAX fönsterputs, brukar funka ganska bra.
        AJAX innehåller ammoniak (luktar pekka!) men sväller tydligen träfibrerna på alla håll, iofs mest i tvärriktningen, men även en del i längsriktningen. Sen får man ju sätta allt i spänn över natten....
        Retroholic!

Kommentar

• LIP
          • maj 2006
          • 1315

Ursprungligen postat av Thomas
          Blöt den konvexa sidan med AJAX fönsterputs, brukar funka ganska bra.
          AJAX innehåller ammoniak (luktar pekka!) men sväller tydligen träfibrerna på alla håll, iofs mest i tvärriktningen, men även en del i längsriktningen. Sen får man ju sätta allt i spänn över natten....
          Eller också lammellimmar du flera tunna lister efter en mall i den form du vill ha.
          /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
          Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
          Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
          Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
            • 489

Ursprungligen postat av LIP
            Eller också lammellimmar du flera tunna lister efter en mall i den form du vill ha.
            Detta övervägde jag men det blir väldigt pilligt med 2x2mm lister och tycker det varit svårt att få det rakt/platt när jag gjort det tidigare. Jag trodde det fanns en genväg med ett gammalt djungelknep här =).

Letade runt lite och ska prova att mjuka upp området kring böjen med kokande vatten. Jag har kommit rätt långt med bara fuktning men inte ända fram. Mjukare balsa hade ju också löst det men styrkan vill jag ju inte heller pruta på.

Ammoniaktricket har jag sett men det bedömer jag praktiskt svårt i det här fallet.

Kommentar

• larsh
              • maj 2014
              • 2

Hej,
              Mitt förslag är att titta på ett originalfpl och där försöka lista ut om det överhuvudtaget skall vara en krökning. Jag tror att det med största sannolikhet är så att det inte finns behov av att böja överhuvud taget. Kärran ser ju ut att bestå av bara raka linjer och tillverkaren vill inte göra något som kostar pengar med att bocka plåtar om det går lika bra med raka.
              Om du nu nödvändigtvis vill böja lister så är impregnering i ammoniak att föredra.
              /Lars

Kommentar

• Michael
                • maj 2006
                • 1742

Ursprungligen postat av Flahultarn
                På kroppen behöver jag böja 8x2 mm lister på "styva" hållet. Det vill sig inte riktigt. Finns det bättre sätt att göra det än att blöta upp dem och böja? Det funkar sådär... Det är ganska distinkta böjar där kroppen vinklar efter sittbrunnen. Rakt fram dit och se'n rakt igen bak till fena/stabbe.

Jag har valt de styvaste listerna jag kunde hitta för att få mer stadga och bättre hållfasthet.
                Ska du efterlikna förebilden ska det vara en "skarp" övergång i kroppens undre del vid kabinens bakkant till bakkroppen. I överkanten tycks kroppsidan brytas av vid kabinens framkant. Att böja lister ger inte rätt resultat. Det brukar gå bra att laska listerna ev. med lite extra förstärkningar i skarvarna. Problemet för ditt bygge kanske i så fall är att du valt väldigt tunna lister, 3x5 hade varit enklare att hantera i detta fall än 2X8.

Namn: 7.jpg
Storlek: 34,7 KB
ID: 509474

Namn: Letalisce_Celje_2007-07_002.jpg
Visningar: 2
Storlek: 66,5 KB
ID: 509475
                Senast redigerad av Michael; 2017-11-30, 17:23.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                  • 7676

På den bilden som Michel visar, så ser jag egentligen bara ett par krökta områden, och det är fena och stabbe.
                  Här hade jag blött och laminerat balsalister för ökad styrka.
                  Retroholic!

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                    • 489

Ursprungligen postat av Michael
                    Ska du efterlikna förebilden ska det vara en "skarp" övergång i kroppens undre del vid kabinens bakkant till bakkroppen. I överkanten tycks kroppsidan brytas av vid kabinens framkant. Att böja lister ger inte rätt resultat. Det brukar gå bra att laska listerna ev. med lite extra förstärkningar i skarvarna. Problemet för ditt bygge kanske i så fall är att du valt väldigt tunna lister, 3x5 hade varit enklare att hantera i detta fall än 2X8.
                    Precis, brytningen sker vid "stolpen" vid instegets bakkant. Jag ska se om jag inte kan komma vidare med ordentlig blötning med varmt vatten. Hade jag varit på det klara med svårigheten här hade det varit enklare med 3x5 lister i stället men nu får jag stå mitt kast tror jag, leder för långt att göra om. Men som sagt, det är bara lite som fattas.

Ursprungligen postat av Thomas
                    På den bilden som Michel visar, så ser jag egentligen bara ett par krökta områden, och det är fena och stabbe. Här hade jag blött och laminerat balsalister för ökad styrka.
                    Så får det bli =)

Kommentar

• Kenny
                      • jun 2006
                      • 261

Lite fler bilder från grundöversyn på Segelflygklubben i Karlstads Pawnee. Kanske är till lite hjälp för Pawneebyggen

Namn: P1.jpg
Storlek: 91,9 KB
ID: 509476

Namn: P2.jpg
Storlek: 78,8 KB
ID: 509477

Namn: P3.jpg
Storlek: 61,4 KB
ID: 509478

Namn: P8.jpg
Storlek: 102,1 KB
ID: 509479

Namn: P9.jpg
Storlek: 63,0 KB
ID: 509480

Namn: P12.jpg
Storlek: 85,9 KB
ID: 509481

Namn: P13.jpg
Storlek: 86,9 KB
ID: 509482

Namn: P14.jpg
Storlek: 56,5 KB
ID: 509483

Namn: P15.jpg
Storlek: 82,0 KB
ID: 509484

Namn: P17.jpg
Storlek: 83,8 KB
ID: 509485

Namn: P18.jpg
Storlek: 95,5 KB
ID: 509486

Namn: P19.jpg
Storlek: 62,0 KB
ID: 509487

Namn: P22.jpg
Storlek: 72,7 KB
ID: 509488

Namn: P23.jpg
Storlek: 53,1 KB
ID: 509489

Namn: P26.jpg
Storlek: 63,7 KB
ID: 509490

Namn: P27.jpg
Storlek: 83,1 KB
ID: 509491

Namn: P28.jpg
Storlek: 89,0 KB
ID: 509492

Namn: P29.jpg
Storlek: 86,1 KB
ID: 509493

Namn: P30.jpg
Storlek: 75,5 KB
ID: 509494

Namn: P31.jpg
Storlek: 60,4 KB
ID: 509495

Namn: P33.jpg
Storlek: 77,0 KB
ID: 509496

Namn: P34.jpg
Storlek: 47,2 KB
ID: 509497

Namn: P38.jpg
Storlek: 69,3 KB
ID: 509498
                      //Kenny
                      Young enough to know I can,
                      Old enough to know I shouldn´t,
                      Stupid enough to do it anyway.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                        • 489

Ha, härligt och Tack! "Knycken" är där det framkommit. Här kan nog finnas mer att skärskåda bland alla detaljer...

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7676

Det GÅR faktiskt att dubbelkröka (tunn) balsa, AJAX fönsterputs och spänn....

Retroholic!

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                            • 489

Sedär, nu lyfte den här tråden också i finish =) Där var det dubbelkrökt ja? Hur tunn balsa är det där?

Jag får inhandla en flaska AJAX fönsterputs! Nu blev det inget kokande vatten igår men upprepade fuktningar och att låta det sitta i spänn verkar göra att processen utvecklas mot tillräcklig krökning även på ledden jag behöver. I kväll ska det kokas och förhoppningsvis ger de motsträviga listernna med sig för gott!

Vad tror ni? Det är väl böj i fiberriktningen det är fråga om här? Men tunn och blöt balsa FILMSNUTT

Kommentar

Arbetssätt...