Chipmunk – Dennis Bryant 68”

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • obodin
    • jan 2022
    • 151

Håller helt med, men tänkte mig plastic padding på ställen där det behövs utfyllnad i "tomrummet", tex för att få till en "kurvig" övergång där kroppen ansluter till vingen. Och den övergången måste vara hård. Verkar som om många använder epoxi + microballonger, men jag har inte testat det förut, och tycker det verkar kletigare och omständigare än plastic padding (och därmed svårare att få snyggt utan att behöva slipa efteråt, vilket ju kan bli svårt eftersom omgivande balsa är mjukt som du säger!). Men jag famlar i blindo här...!

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
      • 1342

Hej, kul att se ditt bygge.
      Fin lösning med flaps-gångjärnen.
      Vad gäller spackel bör du nog ändå köra med Epoxy och ballonger tycker jag?
      Blanda en liten sats i en plastburk till lagom konsistens.
      Aplicera med finget ( m Nitrilhandske på), eller engångs plastsked?
      Blir starkt och är mycket lätt att forma och våtslipa till rätt form.
      Posta gärna mer bilder på bygget.
      God fortsättning.

// Mats W
      Flygsmurfen

Kommentar

• obodin
        • jan 2022
        • 151

Tack! Blir nog ett försök med epoxi+microballonger, måste prova något nytt. Har fortsatt med servoinstallation, lucka till batterilådan, balsautfyllnad vinge/kropp (vid framkanten kommer jag testa epoxi+ballonger), samt sporrställ.
        Bifogade filer

Kommentar

• obodin
          • jan 2022
          • 151

Bygget fortskrider i maklig takt. Nästa steg var stabbe och fena, som är plankade med 1.5mm balsa. Roder i öppen konstruktion (kärna av 1.5mm balsa). Lite pillrigt att få till rundgångjärnen, och att ”gömma” rodren innanför den utskjutande plankningen, och få till en bra rundning.
          Bifogade filer

Kommentar

• obodin
            • jan 2022
            • 151

Rodren kontrolleras via gömda stänger, inne i kroppen. Höljrodrets stag/roderhorn fästs mot axeln som sammanbinder höjdroderhalvorna med en borrad ”distansbricka” med insexskruv (kommer att lödas också, har ingen utrustning för silverlod, så med insexskruv + lödning så får jag hoppas att det håller). Sidrodret styrs via ett stag i 2mm pianotråd som går igenom stabben och sedan skall bockas 90 grader och kopplas mot stötstång inne i kroppen. Lite av en sk. utmaning att få detta att gå ihop, dvs att passa in fena, stabbe, roderanslutning etc. innan kroppshalvorna limmas ihop (när de limmas ihop så blir det svårt/omöjligt att justera roderstänger etc., utan då skall allt bara passa perfekt).
            Bifogade filer

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
              • 1342

Mycket fint träjobb...
              Du bör hårdlöda tycker jag...Mjuklödning klarar inte mycket kraft.
              Tänk på att en hård landning kan skaka till saker och ting. Vore synd att mista maskinen för att en lödning ger sig?
              Kanske ide att göra en provbit och testa?
              Minibrännare - Biltema.se
              Fluss mm brukar jag köpa i bygghandeln...
              Ett alternativ kan vara att bara köra på med Epoxy? Det blir ju också mycket starkt. Brukar skarva stötstänger med det .
              Ser fram emot flera bilder.

// Mats W
              Flygsmurfen

Kommentar

• obodin
                • jan 2022
                • 151

Tack. Håller med, mjuklödning är inte starkt. Men jag hoppas att insexskruven tar mesta kraften. Samt att jag har borrat ned roderhornet (pianotråd) i distansbrickan. Sedan har jag lött runt allt. Lödningen blir därmed mest för att hålla sakerna på plats. Och jag har slitit och dragit i det för att se om det håller, och allt verkar stabilt. Men elddopet kommer ju senare... Borde skaffa utrustning för hårdlödning ivilketfallsomhelst, tack för tipset!
                Bifogade filer

Kommentar

• obodin
                  • jan 2022
                  • 151

Blev plastic padding kemiskt trä trots allt vid anslutning vinge/kropp. Tänkte att det blir bra som grund eftersom det är stenhårt. Men jag tänkte spackla det jämnt med epoxy+microballonger. Man prövar sig fram...
                  Bifogade filer

Kommentar

• obodin
                    • jan 2022
                    • 151

Går mkt långsamt framåt. Har klätt en vinghalva i solartex. Fantastiskt material att jobba med, synd att det inte säljs längre (har nu bara en rulle kvar). Skall målas silver med gult band precis över hjulen. Sedan fortsätta med kroppen....
                    Bifogade filer

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6809

https://solarfilm.co.uk/products/solartex ? 2022
                      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• obodin
                        • jan 2022
                        • 151

Aha, trodde de var kört med solarfilm! Bra, då behöver jag inte snåla med väven.

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6809

Inte vet jag, många här på forumet har pratat om att det bästa nånsin är slut, vilket skulle va synd, men inte vet jag om man kan lita på den där hemsidan.
                          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                            • 929

Tyvärr så är det nog så, Solarfilm har lagt ner all tillverkning av beklädnadsmaterial för tre år sedan. Nu säljer familjen ut allt som återstår i lager. Så passa på och gör fynd så länge det varar. Skicka ett mail och hör vad som finns kvar. info@solarfilm.co.uk
                            Jag lyckades själv få tag på en färgskadad 10 metersrulle röd Glosstex.

Ha det gott i vårvärmen,
                            Kay krut

Kommentar

• obodin
                              • jan 2022
                              • 151

Tack för tips, lyckades beställa en rulle vit och en rulle orange solartex. Inte mycket kvar i lager, men nu kan jag nog klara en eller två byggen till (vilket typiskt motsvarar fem års modellbyggande för mig).

Kommentar

• obodin
                                • jan 2022
                                • 151

Och så var vingarna målade, samt skevroder+klaffar på plats. Dags att ge sig på kroppen igen...
                                Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...