Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Sagan om en black horse explosion. En flygplansrenovering
Ansiktsrollern verkar faktiskt fungera helt ok! Men jag köper gärna din woodpecker nästa gång vi ses Håkan
I övrigt så har en del andra projekt stått i vägen i veckan, men nu fick jag lite tid över. Fena och stabbe samt majoriteten av klädseln är nu bortplockad. Under klädseln var kärran förvånansvärt fin!
Endast några små reparationer och finslipningar ska göras innan ny klädsel åker på!
Andra flygplansrenoveringar har fått detta bygge att stå still ett tag.
Jag insåg att jag ville göra om klädseln på vingarna på ett bättre sätt.
Jag vill ha bättre mallar för designen på vingarna, samt klädsel som tätar springan mellan vinge och skevroder.
Så..
All klädsel åkte av, skevroden monterades med ca-gångjärn.
En remsa klädsel lades längs gångjärnslinjen på både ovansidan och undersidan innan skevroder och vinge kläddes.
Nu är båda vingarna åter klädda, och designmönster ska ritas upp i datorn innan jag går vidare.
Resultatet blev dock riktigt bra!!
Utöver detta är motorkåpan nu lagad. Den var sprucken på flera ställen samt en hel del skador i gelcoaten.
Jag slipade ner all färg. Reparerade alla sprickor från insidan med glasfiber och finishing resin.
Fyllde alla skador från utsidan med 2k spackel. Slipa, sprutspackla, slipa, sprutspackla och slutligen vit sprayfärg och klarlack.
Resultatet blev kanon, men jag har ingen bild på det än.
Då har man vakuumformat för första gången någonsin!
Resultatet blev efter några misstag fullt godkänt!
Några småskavanker finns i finishen, men hundra gånger bättre än innan.
Nästa gång jag ger mig på detta lägger jag nog på ett lager vinylfilm över pluggen för extra fin finish.
Äntligen har jag fått tummen ur och börjat jobba vidare på klädseln. Undersidan av båda vinghalvorna är nu klar.
Denna gång har jag ritat upp allt i fusion360 samt sparat alla skärfiler till min vinylplotter.
När jag kan skära varje bit med min vinylplotter utifrån filer ritade i cad, blir allt 100% identiskt på båda vinghalvor.
NÄSTAN orimligt men rimligt ändå, för Explosionen blir ju FIN ! :applouse:
Dekoren är snyggare nu än vad originaldekoren var. Nu är det bara den andra vinghalvans ovansida kvar.
Danne, jag köpte en silhouette cameo 2 på tradera. Finns väl upp till cameo 4 på marknaden nu, men min gamla funkar svinbra.
Det enda den gör är att skära. Så jag har en skärmatta med klibbig yta som mäter 30x60cm. Jag fäster klädseln på denna skärmatta och matar in i maskinen.
Det medföljer en gratis programvara där man antingen kan rita upp mönster eller importera bilder/former som kan konverteras till mönster som skärs ut. Finns massor med videos på youtube om du söker på silhouette cameo.
Kommentar