Valueplanes DH82a --> DH60 Moth Major 1/3.8....igen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1990

Valueplanes DH82a --> DH60 Moth Major 1/3.8....igen

Här kommer lite info om ett av vinterns projekt. Har haft en byggsats från Valueplanes liggande ett tag och nu äntligen kommit igång att bygga den. Det är ett klassiskt träbygge och en välgjord byggsats. Jag byggde ju tidigare en DH60 Moth Major efter den som Johan Wiklund flög från Cape till Cape.

Den byggdes från scratch modifierad efter en gammal Pilot-ritning i skala 1/4. Den byggtråden startade 2016 och finns här i forumet. Den Mothen flyttade till Norge för några år sedan och eftersom jag gillade den kommer den här att bli en repris....fast lite större i skala 1/3.8.

Motor i den här blir en Saito FG40. Konstruktören verkar ha tittat en hel del på den Tiger Moth i skala 1/3 som Paolo Severin skapat. Materialet är till största delen lättply, flygply och furulister. Vingspetsar och kanter på roder och fena är rostfria rör som får bockas.

Alla metallbeslag är prydligt utskurna med laser. Mycket smidigt då jag är van att göra sånt själv...lätt att bli bortskämd.

Kroppen på en TM82 är ju dukklädd men förebilden "Cape to Cape" hade en kropp med plywoodsidor så jag har ändrat till att likna detta.

Fortsättning följer...

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson
    Senast redigerad av kjni; 2025-01-26, 23:39.
  • Slingtail

• okt 2022
    • 59

Det här blir fint att få följa, alltid en hög klass på dina byggen!
    Peder

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
      • 1314

Skoj! Ser fram emot detta.
      Hur stor blir den?
      Har skissat på ett scratchbygge till samma motor.

// Mats W
      Flygsmurfen

Kommentar

• kjni
        Administrator
        RCFF - Moderator
        RCFF - Administratör
        • nov 2009
        • 1990

Den blir ca 235 cm i spännvidd och 185 cm lång. Gissar att vikten blir ca 9-12 kg. Är det en Moth du funderar på eller nå´t annat spännande. Pilots Moth-ritning i skala 1/4 har jag som pdf och kan printa ut i fullstorlek om du behöver.

/Kjell

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
          • 1314

Det är en helt egen design. Samma spv men monoplan i retro-stuk.
          Tack för ditt erbjudande ändå.
          (Postar givetvis byggtråd här om jag sätter igång med det bygget).

// Mats W
          Flygsmurfen

Kommentar

Arbetssätt...