Dags för nytt bygge. Har velat fram och tillbaka, men nu kör jag på en Bulldog. Köpte en ritning på Sarik med tillhörande huv, spännvidd 163cm. Kommer satsa på en fyrtaktare denna gång, kanske en OS 10cc. Har inte kört förbränningsmotor sedan 80-talet. Förebilden får bli ett av skolflygplanen i Flygvapnet, gärna med kamuflagemålning. I vanlig ordning satsar jag på stand-off scale, dvs lagom mycket skaladetaljer.
Bulldog - skala 1/6
Kollaps
X
-
Kul! Skall bli roligt att se hur det utvecklas.
Det är ju en välldigt mysig maskin.
// Mats WFlygsmurfenKommentar
-
...och har nu börjat med vingen. Steg ett är att göra spryglar. Ritningen jag utgår ifrån är inte så värst bra, en hel del mått diffar, och alla profiler (stabbe, vinge) är mer eller mindre fel. Mao, kopierade och modifierade profiler från andra flygplan. Blev två st sprygelpack, ett för mittsektionen, och ett för de avsmalnade vingpanelerna. Eftersom de avsmalnar mycket, och de är ganska få spryglar, så la jag in distanser av cellplast så att varje sprygelpar inte skulle bli alltför olika och ha för sneda vinklar.
Kommentar
-
👍 1Kommentar
-
Det där med frigolitdistanser mellan spryglarna var ju riktigt smart!
Jag har ett helt 'bibliotek' med spryglar, klicka på gif-filen, kopiera över till ett Word-dokument, sen kan man labba hur man vill med storleken på spryglarna.
Jag brukar skriva ut word-dokumentet med sprygeln och föra över det med kalkerpapper.
Retroholic!Kommentar
-
Huvudställen blev lite av en utmaning. Den delbata vingen ställer till det litegrann eftersom hjulbasen är ganska smal. Tog inspiration av annan modell, och satte in ställ med inbyggd fjädring.
Ställen kan röra sig uppåt (nedåt på bilden), och gummiband skall in som fjädrar emot.
Gummiband på plats (från gammal innerslang).
Båda ställ på platsKommentar

Kommentar