Marutaka Corsair F4U-1A

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle
    • aug 2007
    • 1472

Ursprungligen postat av ChristerL
    Mmmm.... Inte visste jag att Lelles fru var en sån skönhet! Dags för ett besök för min del också!! Om jag får........
    Jag anade att denna fråga skulle komma, så jag kanske ska förtydliga det lite.
    Nu har jag absolut världens snällaste hustru, och att det finns både yttre och inre skönhet efter att vi bägge uppnått ”mogen ” ålder, det är helt klart. Skam vore väl om jag tyckte något annat!

Nej, det här handlar om faktiskt om något helt annat. När vi fått nog att kaffe och trevliga samtal och botanisering i hobbyrummet så vände vi kosan in till Södertälje där jag visade Göran min kommande bygglokal som kommer att blir riktigt bra efter lite färg på väggar och lysrör i taket, så det ska bli spännande att få flytta dit under våren för jag har ganska trångt hemma och flygplanen börjar ju att bli större och större så det här var nödvändigt.

Efter det besöket så åkte vi förbi mitt garage där jag har en veteranbil stående. Det är en 70 år gammal Ford som har dom riktigt vackra formerna som bilar hade på den tiden. Därav Görans skrivning om skönhet.

Och självklar Christer får du också komma och kika på den också!
    /Lelle

Kommentar

• Gazoline
      • sep 2010
      • 35

Hej Lelle!

Hur går det för dig med flytt till lokaler, Bygge av corsair, rep av dubbeldäckare osv? =)

/basse

Kommentar

• Lelle
        • aug 2007
        • 1472

Hej Basse.
        Som du själv ser så försvann en riktigt stor del av min byggtråd och därmed också intresset att fortsätta att lägga in något mera. Jag skulle önska att det kom lite lite trevligare färger i forumet för dom som finns nu är så himla blaskiga och tråkiga.

Till dina frågor.
        Min Stearman har fått vingarna reparerade och det var väldigt lätt för skadorna var så minimala. Däremot är inte kroppen lagad och det beror på att jag skulle köpa en ny 160cc bensinmotor till den, men tyvärr så gick Seidel i kk, och därmed försvann den möjligheten. Vi får se vad som händer i framtiden, kanke tillverkningen förtsätter i Indien eller om det dyker upp någon beg någonstans.

Corsairen är egenligen klar. Men tyvärr så blev den så in i h--e baktung så jag fick tynga ner den med en massa bly i nosen och det kändes inte bra. Jag får väl citera Kent Genland "Marutakan är ett riktigt timmerlass". Vi gjorde trots allt ett par startförsök under hösten, men det var alltid något som strulade så det var kanske inte meningen att den skulle flyga då.
        Nu har jag byggt om stabben med en frigolitkärna, flyttat fram alla servon och på det viset kunnat minska blytyngderna med 75% i nosen. Det som återstår är nu att lacka den. Provflygning blir under våren/sommaren.

Jag har också köpt på mej en Yak 55 (samma som Taygher´s) av en kille som av olika anledningar fått lägga på hobby´n på hyllan tills vidare. Det var ett tillfälle som bara inte fick gå mej ur händerna, även om det blev tidigare än jag hade tänkt mej. Det kommer att bli en kul maskin, men jag har fått bygga om en hel del för allt var inte helt ok. Den var bara flugen 2 ggr.

Flytten till min nya lokal pågår fortfarande, så jag har prylar på 2 ställen och det är lite besvärligt ibland eftersom jag kan behöva en pryl som kan finnas i den andra lokalen.

Hur går det för dej själv och ditt byggande? Du har varit borta en lång tid.
        /Lelle

Kommentar

• Gazoline
          • sep 2010
          • 35

Va synd att du tappade intresset att lägga in mera, men hursom haver ganska förståligt =)

Låter ju kanon att du iaf kunnat minskat bly i nosen med så mkt som 75%. men kanske inte törs fråga hur många "kilo" som är kvar i nosen nu? Men låter trevligt att det går frammåt, jag hoppas på att få se den i sommar nått tag=)

Ang Stearmannen, så hoppas jag du får tag i motor, snart!(saito?) för denna underbara maskin är vi nog många som längtar till att se i luften igen!

En Yak 55 säger du, härligt. lär inte få se något annat än den i sommar nu då? vad är det du ska/har byggt om på den?
          Hoppas du kommer in och kan boa till dig i nya lokalerna snart, så du slipper "bo" på två ställen, det är inget skoj!

Själv så har det gått trögt. var alldeles för upptagen på jobbet och i privat livet för att bygga under hösten/december. Samt trångt i mitt hobby rum!
          Men ska nu till och göra om i källaren, i pannrummet för att få ett hobby rum =) Då ska jag fixa klart ryggskottet, pylon kärran alltså. samt en combat kärra jag ännu inte är klar med=)

Så nu hoppas jag det ska ta fart igen=)
          /basse

Kommentar

• TomasE
            • maj 2006
            • 368

Hej Lelle.

Jag tror denna motor skulle passa din Stearman väldigt bra.
            Klicka på bilden för större version

Namn: UT%209-99_big.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,5 KB
ID: 479648
            Här finns det lite mer info om den.

//TomasE
            Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

Kommentar

• Lelle
              • aug 2007
              • 1472

Hej igen.
              Corsairen.
              Basse, du undrade hur många kilo det är kvar i nosen. Det blev bara 500 gram kvar av den gamla blyvikten och det tror jag bara är till fördel.
              Nu väntar jag bara på att det blir lite mildare så att jag kan börja att lacka i husets garage. Får kanske skaffa en byggfläkt för att få upp till sprutbara temperaturer.

Stearman.
              Den kommer inte att bli klar till sommaren eftersom jag hade tänkt mej att sätta in en starkare motor. Min Seidel 7-70 tycker jag är lite för klen även om det fungerar med den också, men lite mera kraft skille den må bra av. Hoppas att jag kan hitta en ny motor. Men den kommer tyvärr inte upp i luften denna säsong.

Yak´en
              Det är egentligen inte så mycket som är ombyggt, men jag har gjort ett nytt avgassystem, flyttat piloten från framsits till baksits. Så har jag fått bytt ut ett servo till vänster skevroder som hade brunnit. Nu är det i princip bara lite servojusteringar kvar, sen ska det bli flyga av. En Moki 250 har ju som beklant ett mycket trevlig ljud. Med lite tur så flyger den på MFD i Södertälje den 2:a juni. Taygher har "hotat" med att vi ska göra en flygning med båda maskinerna i luften samtidigt. Vi får se.

Thomas.
              Trevlig motor, men det är 2 cylindrar för mycket. En Stearman har bara 7, och så är det väl en metanolare. Hade tänkt mej en bensinare denna gång.

Ha dé
              /Lelle

Kommentar

• Snickarjävel´n
                • aug 2006
                • 1927

Ursprungligen postat av Lelle
                Yak´en
                Det är egentligen inte så mycket som är ombyggt, men jag har gjort ett nytt avgassystem, flyttat piloten från framsits till baksits. Så har jag fått bytt ut ett servo till vänster skevroder som hade brunnit. Nu är det i princip bara lite servojusteringar kvar, sen ska det bli flyga av. En Moki 250 har ju som beklant ett mycket trevlig ljud. Med lite tur så flyger den på MFD i Södertälje den 2:a juni. Taygher har "hotat" med att vi ska göra en flygning med båda maskinerna i luften samtidigt. Vi får se.

Hej Lelle.

Har du kollat över TP redigt på den? Den såg ju groteskt baktung ut första/sista turen....
                brekdahlssnickeriab.se
                https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Lelle
                  • aug 2007
                  • 1472

Ursprungligen postat av JonnyE
                  Hej Lelle.

Har du kollat över TP redigt på den? Den såg ju groteskt baktung ut första/sista turen....
                  Hej Jonny.

Nej dit har jag inte kommit ännu, men jag har tömt ur stabbröret på 380 gram blyhagel, så det blir intressant att se hur det kommer att se ut jag väger av den. Det är ju exakt samma Yak som Lars "Taygher" Westin har och med samma setup, och han har inget bly i stabbröret och det är lite underligt om det skulle skilja så mycket. Det blir en spänd väntan. Måste rensa ordentligt i hobbyrummet först innan jag kan få på vingarna. 3 Meter blir stort i ett vanligt garage.

Vi höres
                  /Lelle

Kommentar

• Gazoline
                    • sep 2010
                    • 35

ah okej, låter kanon! jag ska hålla ögonen öppna =)

Kommentar

• XaNoR
                      • jun 2012
                      • 10

Grymt duktiga på att bygga är ni.

Jag hade tänkt köpa en TF Mustang och bygga i vinter men när man tittar på alla proffs-byggare så blir man rädd. Jag har nog aldrig tålamod/förmåga/talang att bygga den så fin som den förtjänar. Har endast byggt några Presedent-kärror tidigare och dessa byggtrådar så blir som som sagt mörkrädd när man ser hur himla säkra ni är! Riktigt underhållande och dregelframkallande läsning är det dock

Kommentar

• Lelle
                        • aug 2007
                        • 1472

Hej Rikard.

Oj, det var länge sedan denna tråden var uppe på forumet, men tyvärr så råkade RCFF ut för ett datahaveri som gjorde att hälften av mina (och även andras inlägg)försvann, och jag daterade aldrig upp tråden igen.

Tyvärr så harvererade Corsairen på premiären efter 5 minuter och i dagsläget vet jag inte vad det var för fel, men jag har nu lagt det bakom mej och har fortsatt med andra projekt. Möjligen (troligen) kommer det en ny Corsair till den Nykvarnska hangaren under hösten.

Som du sett så finns det flera riktigt duktiga byggare på det här forumet, så du kommer att få många och långa trevliga stunder framför datorn att läsa alla kreativa inlägg. Klart vanebildande!!

Önska dej en trevlig läsning.
                        /Lelle

Kommentar

• XaNoR
                          • jun 2012
                          • 10

Jo jag hittade resultatet i en annan tråd sen :( Riktigt tragiskt.

Glad midsommar!

Kommentar

Arbetssätt...